27 april 2024, 08:50:57

Wat wel en wat niet???

Gestart door Marloes, 25 augustus 2004, 17:46:26

« vorige - volgende »

Marloes

Hoi allemaal,

Sinds kort vliegt de kleine van Ali & Baba beneden vrij rond, hij is net als zijn moeder een nieuwsgierig vogeltje en pakt dan ook alles met de snavel op.

Hij vind het ook geweldig om mee te eten als wij eten, nou is mijn vraag:

Wat mogen ze wel en wat mogen ze niet hebben?
Dan heb ik het ook over dingen voor op brood enzo.
Dus als iemand weet wat ik hem wel en wat ik hem niet mag geven, maak dan even een lijstje.

Groetjes Marloes.

Inger m

25 augustus 2004, 17:51:25 #1 Last Edit: 25 augustus 2004, 17:51:49 by Cinnamon_valk
Hoi,

Ik kan hier een onuitputtelijke lijst neer gaan zetten, maar hou het even kort, ik geef zelf mijn vogels alleen wat bedoeld is voor vogels:

Absoluut NIET: chocolade, caffeine (thee, koffie, cola), avocado,

Beter NIET: snoep, chips (zout), koek, vlees (eigenlijk wat voor mensen ook niet 'goed' is). Beetje kan geen kwaad, maar is niet nodig. Er zijn betere en net zulk lekkere dingen voor vogels...

WEL: groente, fruit, zaden, eivoer, trosgierts, brood

Als je je vogel wat lekkers wilt geven, beter iets wat geschikt is voor vogels, bv trosgierts. Bij twijfel NIET geven.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Didi

Hey,

Volgens mij is kiwi ook niet echt goed voor ze. Zelf laat ik ze ook wel eens een volkoren crackertje mee eten, maar alles wat je geeft natuurlijk met mate.

Groetjes Diane.

Annouschka

Hoi,

vroeger kwam Chewy toen ze nog alleen was regelmatig een gekookt aardappeltje meeëten met ons aan tafel ook spagetti liet ze zich smaken.
Maar we zijn daar vanaf gestapt toen Yoda erbij kwam want het is toch niet zo gezond met al die kruiden enz.  Geef hen nu liever een stukje groente of fruit of een stukje bruin brood, dat vinden ze ook heerlijk.

groetjes
Annouschka

inky

Waarom is chocolade niet goed?

Inger m

Hoi,
Dit artikel komt van www.pakara.nl en geeft ws wel voldoende uitgebreid antwoord op deze vraag. Voor honden kan ook chocolade (mn puur) ronduit giftig zijn, waarmee ze direct naar een DA moeten.

gr Inger

Cafeine - Puur vergif voor vogels
      
  Bron: Pakara Magazine, nr. 6 van 1996
Door: Clinical and Diagnostic Veterinary Toxocology. Gary Osweiler, et Al. Dr. Lisa Paul DVM, Longmomd, Colo
Vertaling door mevrouw N. Bosch  
  
      
  Enige informatie over cafeïne en chocolade en de redenen waarom deze giftig zijn voor de vogels.

Chocolade bevat een substantie genaamd theobromine. Cafeïne en theobromine behoren tot de chemische groep van alkaloïden, genaamd gemethyleerde xantines. Deze worden gevonden in kool, koffie, thee en chocolade. Als een soort drug, veroorzaakt methylxanthine een stimulatie van het centrale zenuwstelsel, stimulatie van diurese (waterhuishouding in het lichaam), hartspierstimulatie en stimulatie van het gladde spierweefsel.

Methylxantines worden erg snel en gemakkelijk opgenomen via de mondholte en de maag. De lever moet deze chemische stoffen afbreken en de afvalproducten worden afgevoerd door de nieren. Deze chemicaliën tasten daarom het centrale zenuwstelsel en de nier als eerste aan. Zij veroorzaken verhoogde lichaamsacti-viteit wat kan leiden tot tachycardie (veel te hoge hart-slag). Vanwege deze verhoogde lichaamsactiviteit kunnen er uitvals-verschijnselen voorkomen. De nieren zullen gestimuleerd worden om sneller te werken en veel urine produceren. Dit zal leiden tot dehydratie. Ademhaling zal zeer snel gaan en er zal hyper-thermie (te hoge lichaamstemperatuur) optreden wat resulteren zal in de dood. Er is geen tegengif voor deze stoffen. We kunnen alleen de gevolgen behandelen met speciale zorg en medicijnen geven om de verschijnselen te remmen.

Giftig
Toxische hoeveelheden voor vogels zijn niet helemaal bekend. Bij honden is ca. 200 mg per kg lichaamsgewicht toxisch. Bij katten is slechts 80-150 mg per kg lichaamsgewicht al fataal. Hoe sneller het metabolisme werkt, hoe minder van de stof er nodig is voor een fataal einde. Een kop koffie kan 35-85 mg cafeïne bevatten. Een glas cola ongeveer 50 mg. Dit betekent dat een kat van ca. 2 kg slechts 1 1/2 tot 3 glazen cola hoeft te drinken om dood te gaan. Een vogel heeft een nog sneller metabolisme dan een kat en ook nog een veel kleiner lichaam, zodat slechts een kleine hoeveel-heid toxisch zal zijn en mogelijk de dood tot gevolg kan hebben. Omdat we niet weten welke hoeveelheid toxisch is voor vogels moeten we vermijden dat onze vogels in kontakt komen met iets van koffie of chocolade - theobromine en cafeïne zit in chocolade - dus heeft chocolade een dubbele dosis!

Houd al deze dingen dus weg van uw vogels!

De gewone voeding geeft de vogel voldoende energie, dus waarom nog een "extraatje"?

  
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,

Klinkt heel verontrustend dat dat zo gevaarlijk is.
Maar zitten die stoffen dus ook in kool?
Ik geef ze wel eens bladeren van bloemkool daar zijn ze gek op en broccoli is toch ook een koolsoort en dat geven veel mensen hun valkjes is dat dan ook slecht?
Ik heb wel eens gehoord dat iemand zijn vogel elke dag chocolade gaf omdat ie daar gek op was en die had er na jaren nog geen problemen mee.
Hier pikken ze vaak in de glimmende folie die om chocolade heen zit en als ik dat zie haal ik het meteen weg maar ze hebben dan wel een kleine hoeveelheid binnen.
Breekt die stof ook weer af in hun lijfje als ze het per ongeluk binnenkrijgen of hoopt zich dat op in hun lichaampje?
Ranbow mijn rosella is gek op koffie daar neemt ie altijd wel een hapje van als ie een beker koffie ziet staan maar ik dacht tot nu toe dat alleen de cafeine slecht wasin koffie en cola.

Groetjes, Paul

Inger m

6 september 2004, 18:26:10 #7 Last Edit: 6 september 2004, 18:28:44 by Cinnamon_valk
Hoi Paul,
Van kool wist ik het ook niet, maar met gifstoffen is het zo dat het gaat om de giftige dosis en pas bij een bepaalde dosis heeft het toxische effecten en die zijn voor de ene stof hoger dan voor de andere stof. Pas zodra het een bepaalde dosis heeft bereikt zal het schadelijke effecten geven. Ik denk dat dit ook mede afhangt van de stofwisseling van de vogel/ dier zelf, bij de 1 sneller verschijnselen dan bij het andere dier.

Ik vermoed dat de beide stoffen afbreekbaar zijn in het lichaam, omdat ze ook in onze dagelijkse voeding zitten. Bij cumulatief gif (bv. Jacobskruiskruid, dat nu veel in het nieuws is) kan het geen kwaad, totdat de toxische dosis bereikt is, daarna is het ook gelijk afgelopen en geen behandeling meer mogelijk.

Het is vgl het artikel ook niet bekend hoeveel een vogel kan hebben, maar er wordt voor gewaarschuwd het niet te geven (is ook niet nodig). Per chocolade/ koffie soort verschilt overigens nog de dosis van de stoffen. Zo schijnt bv. pure chocolade veel schadelijker te zijn dan bv. melk of witte chocolade.

Wat betreft kool/ brocolli, het kan zijn dat dit deze stof wel bevat, maar in een lagere dosis, zodat het lichaam wel instaat is de stof af te breken (dit vermoed ik, geen bevestiging). Overigens wordt van kool en sla (ivm nitraat) aangeraden het in kleine hoeveelheden te geven.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,

Ze krijgen dat ook niet dagelijks hoor dus zal het inderdaad niet echt een probleem zijn en ik ben weer iets geruster.
Maar in het algemeen is alles wat ze vaak krijgen schadelijk dus moet je alles met gepaste hoeveelheden geven.
Er komt in elk geval steeds meer informatie over dat soort dingen vroeger las je er niks over en was je vogel ineens dood door vergiftiging zonder dat je wist waardoor.

Groetjes, Paul

Joyce28

6 september 2004, 19:00:39 #9 Last Edit: 6 september 2004, 19:04:23 by Joyce28
zelfs honden kunnen dood gaan aan chocolade,er zit theobromine  wat hartritmestoornissen,epileptische aanval en in het ergste geval een hartaanval veroorzaken :-/

Ik geef trouwens nooit iets van chips of pasta of iets dergelijks
2 van mij wegen al 100 gr en de ander 114 gr
stukje brood af en toe,of stukje van een droog toastje

verders heb ik alles in de kooi,grit,sepia enz

Inger m

Hoi Paul,
Klopt idd, iedere voedingsstof bevat goede voedingsstoffen en ook afvalstoffen, maar de ene stof is nu eenmaal (sneller) schadelijk dan de andere stof.

Ik ben ook blij dat er steeds meer info over dit soort dingen beschikbaar komt en zeker met dit soort uitgebreidere artikelen hierover.

Het is iig goed om te weten en in je achterhoofd te houden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Joyce,

Hier krijgen ze heel soms wel eens een stukje chips.
Op pasta's zoals Bami zijn ze echt helemaal wild maar dat zijn deegwaren en die kunnen volgens mij niet echt veel kwaad dat zijn alleen misschien dikmakers.
Ook zitten ze wel eens aan patat, frikandellen en kip te knagen maar dat is maar heel af en toe en ik de natuur pikken ze toch ook in kadavers van dode dieren dus eten ze ook wel eens vlees op die manier.
Zolang het maar af en toe is zal het denk ik niet echt kwaad kunnen.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Wat voor vogels geldt, geldt natuurlijk ook voor ons...Dagelijks McDonalds of snacks of snoep eten is ook niet goed (zeg ik niet graag  ;)). Met vogels moet je nog wat beter opletten wat wel en niet kan, omdat ze veel minder kunnen hebben. De genoemde stoffen: koffie, chocolade en cola etc. zou ik om die redenen overigens wel helemaal weglaten, want je kunt je ws wel voor je kop slaan als een vogel een vergiftiging oploopt, terwijl bekend is dat ze er gevoelig voor zijn...

Wat betreft vlees, lees ik in mijn enquetes (ik doe nu papegaaienonderzoek) ook dat ze regelmatig mee eten, dtukjes kip of vlees of vis krijgen. In kleine hoeveelhden wordt dit soms ook aangeraden (mits niet gekruid, gezout etc.).
Wat betreft kadavers weet ik niet of ze dit zomaar eten of alleen in uitzondelijke gevallen. Ik heb zelf een foto van een koe (rasechte vegetarier) die zich te goed doet aan een konijnenkadaver, dit dier stond in een heel schraal gebied en is ws hiertoe overgegaan door gebrek aan bepaalde voedingsstoffen (eiwitten?).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,

Over die scherpe kruiden heb ik nog een vraagje waar jij misschien wel een antwoord op hebt.
In papagaaienvoer zitten vaak pepertjes en ook geven mensen hun papagaai van die verse pepers.
Zelf slaan dan de vlammen uit je oren maar de vogels schijnen daar geen last van te hebben.
Maar dit zijn toch ook kruiden in princype (er word sambal van gemaakt) en mogen ze dat dan wel hebben?
Want gewone peper om te kruiden word toch van peperkorrels gemaakt en die zitten ook in die verse pepertjes.

Groetjes, Paul

Inger m

6 september 2004, 20:20:20 #14 Last Edit: 6 september 2004, 20:22:18 by Cinnamon_valk
Hoi Paul,
Niet te moeilijk maken he?  ;)
klopt idd dat vogels ws een heel ander smaakperceptie hebben dan mensen. Ik heb een onderzoek waarin werd gekeken naar de smaakvoorkeur werd gekeken bij valkparkieten, kwam niet echt duidelijk iets uit, want zoals bij mensen: 'smaken verschillen..'.
Maar vogerls eten bv ook graag rauwe groenten, die wij ook vaak vrij bitter vinden en daar hebben zij geen problemen mee. Op de kinderboerderij aten de koeien (tot onze teleurstelling) zonder problemen de verstopte pepers in het voer op....

Dus kan best zijn dat ze er geen moeite mee hebben (zoals ik :(). Ik denk dat je best gewoon alleen in zo'n geval kruiden moet geven indien je weet dat het niet kwaad kan voor de vogel. Er zijn nogal wat verschillende kruiden en ik kan niet zeggen wat kwaad kan.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.