ik weer.....turguoisineparkiet kan wel met valkjes

Gestart door michel2, 24 augustus 2004, 17:36:02

« vorige - volgende »

michel2

hoi hoi daar ben ik weer..... ik heb net bij de grasjes gekeken maar eentje was niet lekker dus daar zie ik ook vanaf. ik heb een boekje gekocht overvalkparkieten en hun verzorging omdat ik net pas ben begonnen met deze mooie vogels (voor de gezelligheid dus niet kweken) ik las dat turguoisine parkietjes en valkjes wel goed samen gaat evenals de bourkeparkiet is dat zo kan dat wel in een kamervoliere? want ik vind het echt heel leuk om nog een soort te hebben. alvast bedankt nogmaals.....

michel

Tara

Hoi Michel,

Neophema's zijn zeer rustig, kunnen zonder problemen samen met valkjes, het enige nadeel is dat Neophema's niet kweken met toezicht van andere vogels, dus je zou die wel apart moeten houden als je wil kweken.

Groetjes, Tara

michel2

dank jewel tara, mooie naam ik ben in ierland geboren en daar kom je het woord tara veel tegen hi hi. ik ga morgen bij de kweker kijken voor een koppel van de turguoisene.....(weet niet of ik het goed schrijf) parkietjes en dan kijken of ik ze neem ik denk het haast wel want het zijn zulke mooie vogels en ik hoorde net weer van iemand anders dat dat inderdaad altijd goed gaat behalve als je wilt kweken maar daar begin ik voorlopig niet aan.

Tara

Hoi Michel,

dank je voor het compliment ;-).

Ikzelf heb eens een turquoisine gehad en 2 bourkeparkieten maar helaas is de Turquoisine overleden en heb ik de Bourkes verkocht wegens plaatsgebrek. Maar het zijn hele rustige vogels, het is iig jammer dat je ze per koppel moet alleen houden als je wil kweken.

Groetjes, Tara

Sander

Hello

Valken en neophama's zijn idd beiden rustige vogelsoorten die goed samengaan. Het enige nadeel is natuurlijk dat ze niet kweken, maar dat is op zich niet zo erg.

groeten
sander

Paul

Hoi Michel,

Turguoisine parkieten zijn ook heel erg mooi met hun kleurtjes je hebt er meerdere mutaties in.
Een vriend van me heeft er een paar en ik vond ze erg mooi.
Alleen waren ze niet echt tam helaas maar ze vlogen wel los in huis bij hem.
Wat dat betreft zijn valkjes en grasparkieten wel de makkelijkst tam te maken soorten die ik ken.
Ik ben benieuwd wat je voor moois gaat kopen.
Misschien kan je terzijnertijd een keer een foto plaatsen van wat je gekocht hebt als ze bij alkaar zitten.

Groetjes, Paul

michel2

hoi paul,

ik zal wat foto,s maken als ik ze heb ik ga vanmiddag kijken. weet iemand trouwens hoe oud ze kunnen worden want er staat nergens bij op internet wat de levensverwachting is van deze vogels. alvast bedankt.

groetjes michel

Inger m

Hoi,
Ik heb zelf ook turquisine parkieten gehad en het zijn leuke en rustige vogels. Ik heb ze buiten gehad en ze werden nooit echt heel oud, zo'n 4 jaar en dan was het wel gebeurd. Maar het is ook mijn ervaring dat vogels binnen ouder worden (die leven onder heel andere en makkelijkere omstandigheden dan buitenvogels). Ik denk dat het beetje vergelijkbaar is met grasparkiet, dus 4-8 jaar (natuurlijk zijn er altijd vogels die ouder worden).

Ik vond het geen sterke vogels en ben er daarom ook meegestopt. Wat kwken betreft gaat het idd beter als ze per stel zitten, want ze hebben veel rust nodig. Bij jou zitten er twee valken bij, dus ik zou het gewoon weleens proberen er een nestkast bij te hangen, is best leuk!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ja, ze zijn wel mooi, maar neophema's zijn echt zwak in de winter (in een buitenvoliere) daarom hou ik er geen, en kies voor de sterkere soorten.

SDC:D

michel2

ze komen niet buiten maar gewoon binnen in een ruime zelfgemaakte kamervoliere dus dan kan het toch geen kwaad??

Paul

Hoi,

Ook grasparkieten kunnen echt hoge leeftijden halen ik heb meegemaakt dat er eentje 14 jaar was bij iemand.
Maar dat is bijvoorbeeld met kanaries ook een vriend van me had er een die is pas overleden en die was ruim 14 jaar geworden terwijl ze normaal een jaar of 6 halen gemiddeld geloof ik.
Ik denk inderdaad ook dat je ze kwa leeftijd een beetje kan vergelijken met grasparkieten.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Michel,
Beter binnen dan buiten met deze vogels, dus lijkt me prima zo!

Hoi Paul,
Toch duidelijk verschil in leeftijden van vogels binnen  en buiten. Binnen worden ze iha ouder dan buiten (minder besmettingsdruk en geen last van weersomstandigheden ed.). Net als bij mensen heb je dieren die heel oud worden en anderen niet. Meestal hou ik het rond een gemiddelde leeftijd.

gr Inger

problem.

Paul

Hoi Inger,

Dat zou best wel kunnen dat ze binnen ouder worden gemiddeld.
In de vrije natuur is 10 jaar voor een valkje al oud maar dat komt ook door de natuurlijke vijanden die ze hebben want als ze ouder worden worden ze ook wat trager en worden sneller gepakt door roofdieren.
Buiten in een volliere lopen ze natuurlijk ook een groter risico ziek te worden door onder andere vogels die in het wild leven en door meer wind of tocht misschien.
Maar vogels die buiten zitten zullen in het algemeen wel sterker zijn omdat ze meer gewend zijn met koude en warmte.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Klopt hoor, zoals jij dat beschrijft. Ze hebben buiten toch wat meer 'te lijden' onder weersomstandigheden. een binnenvalk hoeft niet in de vrieskou buiten te zitten, maar lekker bij de CV. ze kunnen best tegen de kou, maar toch...

Daarnaast idd ook veel andere vogels (ook van buitenaf) waardoor kans op ziekten toeneemt (besmettingsdruk). De meeste mensen hebben binnen ook niet veel vogels, uitzonderingen daargelaten ;)

Ik merk zelf wel duidelijk verschil, want binnen heb ik enkele hoogbejaarde vogels zitten, terwijl buiten de leeftijd toch wel iets lager ligt. Oudste grasparkiet is nu 5 jaar buiten en oudste valkparkiet is nu 6 jaar (waarbij ik moet zeggen dat ik pas sinds het laatste jaar zoveel valken heb en daarvoor 1-2 koppels). Ik heb er eentje gehad die veel ouder was.

gr Inger
problem.

michel2

ik heb zojuist mn 2 nieuwe turguoisine parkietjes bij de valkjes gedaan en het gaat heel erg goed het zijn echte snelle vliegers en het grappige is dat ze meteen de voerbakken konden vinden en de valken gingen erbij zitten en ze maakte allemaal plaats voor elkaar. ik heb genoten. ik heb zojuist gehoord van die kweker dat ze buiten inderdaad kwetsbaar zijn die neophemas en dan ook maar gemiddeld 5 worden. hij heeft een koppel binnen dat zijn 2 mannetjes en die zijn echter al bijna 8 jaar en nog heel erg fit dus binnen worden ze inderdaad een stuk ouder. de levensverwachting van neohemas is gemiddeld 10 jaar dus dat is toch redelijk oud. ik heb maar eens internet afgezocht.

groetjes michel