valkparkiet samen met roodrugparkiet

Gestart door michel2, 23 augustus 2004, 19:08:04

« vorige - volgende »

michel2

ik heb een kamervoliere maar nou heb ik bij iemand gezien dat hij roodrugparkieten samenhoud met valkjes. ik wil dat ook ik heb geen kweekplannen dus gaat dat dan goed. wat denken jullie..... alvast bedankt.

groetjes michel

Stijn dc

hoi

NEE!!

NIET DOEN, als je die twee samen zet, kan het echt misgaan, ook al wil je niet broeden, de mannetjes zijn echt super agressief, en de popjes zijn al neitveel beter!!

maar je kan het es proberen, als je echt wil!

SDC:D

vanta

soms gaat dat goed en soms niet je zal het uit moeten proberen en in je achterhoofd houden dat het altijd fout kan gaan

groetjes tineke

vanta

trouwens ik heb eeb pennant en een valk samen zitten en ze zijn smoorverliefd op elkaar ze voeden mekaar zelfs dus tsja

tineke

Inger m

Hoi,
Het hangt er heel erg vanaf hoe de vogels zijn.

Als ze jong zijn, gaat het vaak wel, maar zodra ze seksueel volwassen worden begint vaak agressief gedrag en eventuele problemen.

Zeker als je een koppeltje hebt en je wilt niet broeden, kan het wel gebeuren dat de vogels broeds worden en dat onder invloed van hormonen agressief gedrag optreed.

Het schijnt weleens te gaan als je bv 1 vogel hebt en geen koppel, maar beter is het om gewoon vogels soort-bij-soort te houden (en niet alleen). Valkparkieten zijn zeer sociale vogels, die prima in groepen gehouden kunnen worden, terwijl het met roodruggen soms oppassen geblazen is.

Om risico's te vermijden, zou ik het niet doen...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Hoi Tineke,
Pennanten staan bekend als behoorlijk agressief. Hoe oud is jouw pennant? Zit deze alleen of is het een koppeltje?

gr Inger
problem.

vanta

nee hoor deze zit alleen en is van mei dit jaar en is samen met de valk opgegroeid en kunnen voorlopig niet zonder elkaar maar ik houd het wel in de gaten omdat paul ook al gezegd had dat het fout kan gaan maar voorlopig gaat het prima met die 2 ze zijn smoorverliefd als de een er uit is roepen ze elkaar de pennant koko roept dan snowy en gaat hem direct zoeken :D

de valk is net zo oud maar gelukkig ik heb nog kooien over dus mocht het bij de volwassenheid van de pennant niet meer gaan dan gaan ze gewoon appart.

maar ze zitten ook in een hele grote deluxe papegaaiekooi

groetjes tineke

michel2

ik heb 2 mannetjes valken in een echte ruime kamervoliere niet alleen hoog maar ook 2 meter breed kan dat echt niet samen dan? ik heb het vaker gezien in een voliere

Inger m

Hoi Michel,
De grootte van je voliere zal niet zoveel uitmaken, als de roodruggen agressief worden. Stijn heeft zelf ook roodruggen en houdt de koppels gescheiden van elkaar en van de rest en niet voor niets.

Je kunt het proberen, maar je neemt wel een risico en bovendien zou ik er dan voor kiezen om er bv. gewoon valkparkieten (poppen) bij te zetten.

gr Inger
problem.

Stijn dc

hoi

ja, ik heb ze zelf ook, mss even vermelden :)

en ik hou ze echt bewust apart, de mannetjes zijn z'on harde rivalen dat ze elkaar constant bekampen door te roepen in feite... En ook als je de jongen te lang laat zitten worden ze al niet meer geaccepteerd door de vader.

SDC:D

Inger m

Hoi Tineke,
Bedankt voor je antwoord. Ik had al een vermoeden dat de vogel nog niet geslachtsrijp was, danwel alleen, omdat het zo goed ging met de valkparkiet. Natuurlijk zijn er altijd wel gevallen waarin het weleens goed gaat. Maar in het algemeen zie je dat grotere parkietensoorten (mn rosella's) erg agressief kunnen worden naar andere soorten (soms ook soortgenoten) toe en dan is het idd niet aan te raden ze samen te plaatsen. (Dit geldt dus ook voor de roodruggen).

gr Inger

Michel,
Ik heb zelf roodvoorhoofdkakariki's bij valkparkieten zitten en dat gaat bij mij wel goed. Ik wil er wel gelijk bij zeggen, dat dit ook weleens fout kan gaan, maar ws eerder goed dan roodruggen (meerdere forumleden houden kakariki's en valken samen). Kakariki's hebben echter een heel ander karakter dan valken en zijn zeer levendig en ondernemend.

gr Inger
problem.

vanta

inger ik krijg bij jou berichten een rood kruisje hoort daar eigenlijk een foto????

en ja ze zijn erg jong dus we zien wel wat het wordt naarmate hij ouder word de pennant is een man en de valk een vrouwtje dus wie weet gaat dat wel goed zal het nog laten weten over enkele maanden

groetjes tineke

Inger m

24 augustus 2004, 11:59:58 #12 Last Edit: 24 augustus 2004, 12:01:43 by Cinnamon_valk
Hoi Tineke,
Klopt, mijn foto staat online op een site die niet meer bestaat. ik heb het al eens weggehaald, maar het blijft een kruisje.

Je schrijft dat de pennant een man en de valk een pop is, is het de bedoeling dat die samen een zgn. 'koppel' vormen. Ik hou liever soort-bij-soort. Ook omdat iedere soort zn specifieke gedrag en gewoontes heeft, kweek ik liever niet twee verschillende soorten op. (Bij siereenden zie je daardoor dat soorten met verschillende soorten gaan kruisen daardoor).
Ws is het niet mogelijk om deze soorten te kruisen. Pas las ik wel een advertentie van een kruising tussen roodrug en rosella (dacht ik). Zonde, hier zie ik echt het nut niet van in.... ??? Maar dat terzijde....

Maargoed als het verder goed gaat als huiskamervogels en er wordt niet mee gekweekt, is het ook geen probleem... Ben benieuwd of het goed blijft gaan... (kan wel, heb het weleens gezien met een pennant en valken, echter ging om 1 pennantrosella in een heel grote ruimte).

gr Inger
problem.

vanta

hahaha nee ik ga er absoluut niet mee kweken de pennant wilde ik graag tam binnen en de valk werd niet opgehaald en bij de andere in de kooi lukte niet daar had ze geen leven dus heb ik ze bij koko de pennant gezet en zolang het goed gaat mag ze er bijblijven en anders gaat ze terug naar de voilliere want ze is niet tam..]

maar nee kweken ermee is uit den boze soort hoort bij soort

dat wil ik niet maar nu is het een leuk gezicht en zodra het fout dreigt te gaan gaat ze eruit

groetjes tineke

Paul

Hoi,

Voor valkjes hoef je niet bang te zijn dat die met een rosella gekruisd worden dat zal nooit lukken.
Voor zover ik weet kan je valkjes alleen met valkjes kruisen en nergens anders mee gelukkig.
Inderdaad lukt het bij bepaalde andere soorten helaas wel en zo krijg je dat je op een gegeven moment de orginele soort amper meer kan vinden.
Cobie heeft volgens mij ook rosella's, penanten en andere grote parkieten ook samen met valkjes en dat gaat prima maar die heeft ook wel een grote volliere dat kan verschil uitmaken.

Groetjes, Paul