12 mei 2025, 00:48:51

luizen?

Gestart door Maja, 21 augustus 2004, 17:04:58

« vorige - volgende »

Maja

Hallo,
m'n nieuwe valk heeft denkek last van luizen.
Ben het niet zkr en zou het wel graag weten.
Zal mss strax ff n foto plaatsen.
Ze heeft maar 1 (kuif)pluim op haar koppie meer staan. Haar kopje ziet er ook uit alsof ze in de rui zit. :-/
Zouden dit nu bloedluizen ofzo zijn?
xxxMaja

Paul

Hoi Maja,

Luizen zitten meestal op de vleugels omdat daar meer veren zitten.
Dus ik denk dat je valkje gewoon in de rui is hoor je zal snel wel van die nieuwe hulsjes op zijn kopje zien verschijnen.
Je kan een velletje papier in de nacht onder in de kooi leggen onder de plek waar je valkje slaapt en zie je de volgende dag kleine zwarte puntjes dan heb je last van bloedluis.
Maar veel valkjes zijn hier ook in de rui dus ik denk zo te horen dat dat bij jou ook zo is.

Groetjes, Paul

Tara

Hoi,

volgens mij is het ook geen luis hoor, je zou wel eventueel kunnen kijken want veel vogels hebben last van mijt, vooral buitenvogels dan, maar daar verliezen ze geen veren van ;-).

Groetjes, Tara

Lique

Ik denk dat je heel goed naar zijn gedrag moet kijken.
Als hij helemaal gestresst of hyperactief is savonds, kan het best zijn dat hij last van luis of mijt heeft.
Maar hoe is zijn poetsgedrag?
Poetst hij zich vaak? Want het kan ook zijn, dat hij zichzelf plukt.

Paul

Hoi Lique,

Door zichzelf plukken kunnen ze hun kuifveren toch niet uittrekken?
Misschien wel als ze met hun pootjes erg veel krabben op hun kopje maar dat gaat niet zo snel als uittrekken met de snavel.

Groetjes, Paul

Lique

21 augustus 2004, 21:33:00 #5 Last Edit: 21 augustus 2004, 21:33:17 by Angelique
CitaatHoi Lique,

Door zichzelf plukken kunnen ze hun kuifveren toch niet uittrekken?
Misschien wel als ze met hun pootjes erg veel krabben op hun kopje maar dat gaat niet zo snel als uittrekken met de snavel.

Groetjes, Paul
:D :D ja, inderdaad, ben nog niet helemal wakker volgens mij hihihi
Maar hij kan wel geplukt worden

Paul

Hoi Lique,

Ik ben ook nog niet helemaal wakker hoor  :D :D :D
Ik ging er vanuit dat het een valkje alleen was maar er kunnen natuurlijk ook anderen bij zitten :-)

Groetjes, Paul

Lique

whahah, zware nacht gehad? :D :D

Paul

Hoi Lique,

Slapen is zo vermoeiend inderdaad je word er gewoon moe van wakker  :D

Groetjes, Paul

Maja

Heb eens met n middel tegen insecten (by vogels) gespoten en vandaag zag ze er al n beetje beter uit. Ze krapt wel veel aan haar kopje, maar haar gedrag is voor de rest normaal. En nee, ze zit niet appart. Momenteel zitten ze met 17.
xxxMaja

Tara

Hoi Maja,

je kan best ze allemaal bestrijden dan, want als er idd een soort insecticide er is verspreiden ze zich best snel.

Groetjes, Tara

Maja

De andere hebben er 100 % zeker weten geen last van. Dus nog niet nodig. (helpt nl zeer snel dat product heb er Kwibus mee kunnen redden ;D)
Maar mss zou het wel kunnen datie in de rui zit :-/
We zullen wel zien...
xxxMaja

Tara

Hoi,

maar met de rui kunnen er lijkt me niet zo heel veel pluimen kwijt raken, wanneer mijn valkjes ruien dan merk ik daar weinig aan aan hun verenpak, ik bedoel ze hebben geen kale plekken ofzo, tuurlijk veren verliezen ze, maar het is niet zo dat ze dan heel weinig kuifveren hebben bijvoorbeeld..

Groetjes, Tara

Paul

Hoi,

Hier heb ik zeker met de oudere valkjes wel eens gehad dat ze amper meer een kuif hadden met de rui en die kwam na de rui gewoon weer terug dus het kan wel door de rui komen.
Ik denk dat alles gewoon vanzelf weer goed komt hoor.

Groetjes, Paul

Maja

Ik hoop zo dat ze in de rui zit. Maar kunnen popjes ook in de rui zitten? Heb nl al dikwijls gelezen dat dat niet zo is bij de vrouwtjes :-/.
En Tara, ze heeft geen kale plekken, alleen zien haar veren er niet mooi uit (verward) en ze heeft bijna geen kuif meer.
Ze ziet er al ietsje beter uit. Nu hopen dat het zo blijft, want wil er niet nog eens eentje dood. Tis welletjes geweest.
xxxMaja