4 mei 2025, 18:49:54

Jong met witte dons veren.

Gestart door gast, 21 augustus 2004, 15:50:27

« vorige - volgende »

gast

Hallo

Ik heb een vraagje.
Een cinnamon pop en een witmaskerman hebben een nestje waar een jong uit kwam. Nu had dat jong witte dons veren en de hulsjes?? (die puntjes waar de veren uitkomen) zijn ook wit, gister waren er drie veertjes te zien op zijn vleugels en die zijn ook wit.
Wat voor mutatie is dit??
Ik zie hier nl. alleen maar jongen met gele dons veren en grijze (al dan niet met wit) veerhulsjes.
Het zal toch geen albino worden want hij heeft ook rode ogen.
Ik weet niet hoe ik een foto moet plaatsen dus die kan ik jullie niet geven.

Ik hoop dat jullie het kunnen vertellen want ik kan niet wachten wat voor kleur hij krijgt.

Groetjes anna

gast

Tara

Hoi,

het lijkt mij idd een albino dan, rode oogjes, witte hulsels, witte veren, alles verwijst op albino jong ;-).

Speciaal hoor, dat betekent dat jouw witmasker man split voor lutino is en jouw cinnamon pop voor witmasker, echt geluk heb je!

Groetjes, Tara

Lique

Ja inderdaad, een albino jong.
Heel erg leuk hoor, en vooral verassend, uit dit koppel :)

gast

Hoi hoi

Ik had nooit verwacht dat ik een albino jong kreeg.... :o ben wel verbaasd.
Ik had eigenlijk meer het blok op gehangen uit een geintje en ik dacht eigenlijk ook dat er nooit eieren kwamen omdat de vogels in de woonkamer staan....
Vond het wel vreemd dat foto's van andere jonkies altijd heel veel gele donsveren hadden en de mijne maar een paar witte donsveren...
Ik heb dus eigenlijk dubbel mazzel??
Is een albino nou zeldzaam en is het gebonden aan het geslacht ??
Ow en ik hoorde dat een albino zwakker is als gewone valkparkieten is dat ook waar??
Sorry voor al die vragen maar ik moest ze gewoon stellen.

Groetjes anna

Inger m

23 augustus 2004, 16:49:26 #5 Last Edit: 23 augustus 2004, 16:50:25 by Cinnamon_valk
Hoi anna,
Leuk dat je ws een albino hebt! Albino is niet perse gebonden aan het geslacht, het zijn wel vaker poppen dan mannen. Zijn de ouders van jouw vogels bekend? Mogelijk kun je aan de hand van splits (hierover staat meer uitleg, gebruik zoekfunctie) berekenen welk geslacht het jong mogelijk is.

Een albino is eigenlijk een dubbele mutatie: witmasker lutino, maar wordt gemakshalve albino genoemd. Een albino komt niet heel veel voor, maar wordt steeds meer gekweekt en daardoor niet echt heel zeldzaam, maar wel mooi!

Omdat albino's erg populair zijn, worden ze veel gekweekt. Hierdoor is er minder op kwaliteit gelet en zijn ook albino x albino gekruist. Door onzorgvuldige kweek is de kwaliteit achteruit gegaan en zie je bv. minder goede albino's: kleinere vogels, kleine kuif, slecht in de veren en kale plek op de kop. Dit maakt dat deze albino's 'zwakkere' vogels zijn, maar zegt niks over de mutatie opzich.

Uit de combinatie waaruit jij mogelijk een albino hebt gekweekt, kan een prima albino komen, die niet onder doet voor een andere mutatie (mits de ouders prima in orde zijn).

Ik wil er nog wel even bij zetten, dat cinnamon jongen soms ook donkerrode ogen hebben en het ook een cinnamon witmasker zou kunnen zijn. Even afwachten dus... Maar ik kan nu niet afleiden hoe oud het jong nu is en hoe het eruit ziet. Je ziet het zodra veren doorkomen.

In beide gevallen is de cinnamon valkparkiet split voor witmasker.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Cwazi

23 augustus 2004, 17:11:47 #6 Last Edit: 23 augustus 2004, 17:17:15 by Cwazi
Als het een albino is dan is het 99% zeker een popje. Dit omdat je witmasker man split moet zijn voor lutino en dit alleen op zijn vrouwelijk nageslacht zichtbaar kan vererven (je pop kan niet split voor lutino zijn)

Om uit een cinnamon pop en een witmasker man albino te krijgen moet de man split zijn voor lutino en de pop split voor witmasker.

Mother:Cinnamon Split To Whiteface
Father:Whiteface Split To {X1:  Lutino}

male offspring:
25% Whiteface Split To {X1:  Lutino} {X2: Cinnamon}
25% Whiteface Split To {X2: Cinnamon}
25% Grey Split To Whiteface {X1:  Lutino} {X2: Cinnamon}
25% Grey Split To Whiteface {X2: Cinnamon}

female offspring:
25% Whiteface Lutino
25% Whiteface
25% Lutino Split To Whiteface
25% Grey Split To Whiteface

Cinnamon witmasker kan ook, maar dan zou de man ook split voor cinnamon moeten zijn.

Mother:Cinnamon Split To Whiteface
Father:Whiteface Split To {X1:  Cinnamon Lutino}

male offspring:
25% Whiteface Cinnamon Split To {X1:  Lutino}
25% Whiteface Split To {X2: Cinnamon}
25% Cinnamon Split To Whiteface {X1:  Lutino}
25% Grey Split To Whiteface {X2: Cinnamon}

female offspring:
25% Whiteface Cinnamon Lutino
25% Whiteface
25% Cinnamon Lutino Split To Whiteface
25% Grey Split To Whiteface

Je hebt dus niet alleen mazzel dat je onverwacht een combinatie hebt waaruit witmasker komt, maar ook nog eens dat van die kans van 1 op 8 je nu net een albino hebt bij je eerste nestje :D Leuk hoor!

gast

Hoi hoi

Het jonkie is nu drie weken oud en krijgt al een hoop veren op de vleugels... en ze zijn overwegend wit.
Zoals ik aleerder zei weet ik niet hoe ik een foto moet plaatsen anders was het voor jullie makkelijker geweest.
Voor zo ver ik als leek het nu kan zien zijn alle veerhulsjes wit en de doorkomende veren ook.
Ach ja mij maakt het niet uit wat voor kleur hij word als ze maar gezond is. (ik had dit alles toch niet verwacht hihi)
Heel erg bedankt voor de hulp.

groetjes Anna.

ps. die kans van 1 op 8 betekend dat bij andere nestjes ik een kans van 1 op 8 heb op weer albino jongen of dat ze split zijn toch??

Cwazi

24 augustus 2004, 15:19:10 #8 Last Edit: 24 augustus 2004, 15:21:02 by Cwazi
boven je bericht staat wat er uit je koppel komt, ook de splits. tenzij er nog iets anders in zit, bont ofzo maar dat weten we niet.

Een albino is een witmasker lutino alleen een vogel die split is voor witmasker en lutino zou je split voor albino mogen noemen. De rest is dus gewoon split voor lutino of voor witmasker.