6 mei 2025, 07:15:24

weinig lucht...!!

Gestart door Jeffensteff, 18 augustus 2004, 22:18:13

« vorige - volgende »

Jeffensteff

Hallo valkliefhebbers,

Sinds zaterdag heb ik mijn tweede jong valk gekocht. Niet bij een kweker..Hij is nu tussen de 10-12 weken..Alleen elke keer als hij iets gedaan heeft, bijvoorbeeld vliegen. Dan gaat mijn valk (mexx) zitten met zijn vleugels naar beneden. Hij houdt ze dan lager dan normaal en gaat me ze bekkie open naar adem zitten snakken. Je ziet hem dan echt naar adem happen. Ik vind dat nogal zielig en daarom hoop ik ook dat iemand misschien weet waar dat eventueel aan zou kunnen liggen...Ik hoop namelijk niet dat et iets ernstigs is... :'(

Ik hoop op een reactie..

Thanxs ook namens Mexx

Paul

Hoi Jeff,

Bij een jong valkje kan het wel zijn dat ze sneller moe worden omdat ze nog moeten leren vliegen en dat kost best veel energie.
Is het alleen als ie gevlogen heeft of hijgt ie ook bij andere inspanningen zo erg?
ALs mijn valkjes heel erg lang achter elkaar vliegen willen ze ook nog wel eens naar lucht happen als je ze bijvoorbeeld wilt pakken om in de kooi te doen en ze willen niet kan dat wel eens een afmattend gevecht worden.
Maar normaal met een paar rondjes hebben ze geen last.
Het kan zijn dat je valkje ook geen condite heeft, als een valkje nooit gevlogen heeft en altijd in een kooitje gezeten heeft is het wel normaal dat als ie eindelijk los mag .
Houd het zeker even goed in de gaten als het zo blijft zou ik toch een keer naar een goeie vogelarts gaan maar je hebt kans dat het met de dag beter zal gaan.

Groetjes, Paul

JeffenSteff

Paul,

Het is inderdaad nog een jonge vogel, hij heeft al die weken in een kooi gezeten en is er waarschijnlijk nooit uit geweest..
Als hij twee keer heen en weer vliegt is hij totaal uit geput...

Dat zal waarschijnlijk wel de oorzaak zijn dat hij te weinig beweging heeft gehad...
We gaan Mexx zeker in de gaten houden...
Bedankt voor je snelle reactie

Groetjes Jeffrey & Stephanie
Koko & Mexx :P

Paul

Hoi Jeffrey,

Dan kan het inderdaad normaal zijn hoor dat ie na het vliegen zo loopt te hijgen.
Misschien heeft ie ook niet echt een uitgebreid dieet gehad wat het voer betreft.
Ik denk als je hem er elke dag even uitlaat en een stukje laat vliegen dat je zeker met een week al duidelijk verbetering moet gaan zien.
Laat even weten of het beter gaat over een weekje of zo.

Groetjes, Paul

Valerie

Mijn valkje heeft dat ook wel. Maar hij is al veel ouder. Zou wel eens een goede 10 jaar kunnen zijn (moet ik eens aan de vorige eigenaars vragen of ze het +- weten).
Mijn valkje heeft ook nooit goed kunnen vliegen, altijd stuntelig. Hij vliegt ook altijd overal tegenaan. Na een paar rondjes is hij dan ook totaal uitgeput, hijgt, zijn oogjes vallen dan ook bijna toe en zijn vleugels hangen dan ook laag.
Maar nu is me de laatste dagen wel opgevallen (sinds de kweker, waar mijn nieuwe valkje van gaat komen, me erop wees) dat hij als hij rustig is en ik bij de kooi sta, zijn vleugels heel vaak laag hangen. Had er vroeger nooit zo op gelet.
Uit zichzelf zal hij bijna nooit wegvliegen. Enkel als hij van iets schrikt. Wss is dat ook omdat hij niet goed kan vliegen, heeft hij nooit gekund.

Jeffrey

Naar aanleiding van mijn spoed bericht vreesde ik toch het ergste want wat is er namelijk gebeurd.....
Mexx is aan het begin van de vrijdagavond (18:00 uur helaas overleden..!!!  :'(
Hij is gestorven in mijn handen en ik kon er helaas niks aan doen. Het ergste is nog dat hij zijn laatste minuten heel erg naar adem heeft liggen snakken, we hebben hem nog geholpen maar het heeft niet mogen baten...Ondanks dat we Mexx maar een weekje hebben gehad zijn we enorm gehecht aan hem geraakt omdat we veel met hem bezig zijn geweest...We vinden het allebei dan ook heel erg en missen hem nu al....

Mexx r.i.p jongen....!!!!! :-[

moonwitch (diana)

hoi jeffrey

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte met het verlies van je valkje mexx.
Of je hem nu 1 week 1 dag of jaren hebt, dat maak het verlies niet minder pijnlijk.
heel veel sterkte.
groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Paul

Hoi Jeffrey,

Wat erg dat Mexx het toch niet gehaald heeft :-(
Het kan toch iets van een infectie in de luchtwegen geweest zijn.
Maar ik denk dat je er weinig aan kan doen zelf je had bij de dierenarts antibiotica kunnen krijgen maar of dat op tijd geholpen had is de vraag.
Dat moet vaak eerst aanslaan en dat duurt een paar dagen vaak.
Houd in elk geval je andere valkje goed in de gaten.
Het is waarschijnlijk niet iets besmettelijks maar je kan voor de zekerheid toch de kooi even helemaal schoonmaken en met goed heet water afspoelen dan gaan de meeste bacterien in elk geval weg.
Sterkte met het verlies ik weet zelf hoe snel je aan een valkje kan hechten.

Groetjes, Paul

Valerie

Awwww, ik lees hier allemaal de meest droevige dingen. Word er zelf niet goed van. :(
Begin soms ook al wel schrik te krijgen omdat mijn valkje niet meer zo jong is.
Veel sterkte!