6 mei 2025, 14:28:22

motjes??

Gestart door TimOw, 18 augustus 2004, 17:58:08

« vorige - volgende »

TimOw

ik ben een week geleden terug van vakantie gekomen en gisteravond zag ik iets heel raars, de zaadjes zaten boven in de voerbak(zon hangding) ik heb hem gelijk schoongmaakt omdat ik dacht dat het spinnenwebben waren ::). Maar toen ik daarna het voer er weer indeed was het er nog steeds, ik heb dus bij het voer gekeken in de pot en ik dacht dat ik een soort made zag zitten, in een soort spinnenwebben verpakt.
toen ben ik bij het voer gaan kijken in een papierenzak(7 weken oud, denk ik) en daar vlogen motten uit.
 wat moet ik nu doen?, hoe kanik dat de volgende keer voorkomen?, en is het erg schadelijk geweest voor mijn parkiet? want ik weet natuurlijk niet hoelang het er al zit omdat ik op vakantie ben geweest.

Paul

18 augustus 2004, 22:12:46 #1 Last Edit: 18 augustus 2004, 22:13:36 by Paul
Hoi Yanike,

De motjes leggen eitjes in het zaad en dat zit er vaak al vanaf de fabriek in.
Als het warmer weer word komen de eitjes uit en worden eerst die maden en dan die motjes nadat ze verpoppen en uitkomen.
Als je het voer koel bewaard zal er niet snel iets uitkomen.
Als het een beetje voer is zou ik het gewoon weggooien en nieuw kopen.
Je kan het ook een paar dagen in de diepvries leggen dan zijn alle maden dood die erin zitten.
Een minuutje in de magnetron doet ook wonderen dat overleven ze zeker niet.
In elk geval hoef je niet bang te zijn hoor het kan geen kwaad als ze zo'n wormpje opeten dat is nog eiwitrijk ook alleen is het niet zo een fris gezicht als er dingen bewegen in het voer.

Groetjes, Paul

TimOw

en die "spinnenwebben" kunnen ook geen kwaad; in zijn voerbak zit bovenin nog wat maar ik krijg het er met geen mogelijk uit, niet met de borstel en ook niet met heet water. kan ik weer gewoon voer in doen?

Paul

Hoi Yanike,

Wat voor voerbakjes gebruik je dan dat die niet goed schoon te krijgen zijn?
Die webjes zullen in elk geval niet echt veel kwaad kunnen maar met gloeiend heet water moeten die toch wel weg te krijgen zijn lijkt me?
Voor dat je erachter bent dat er beestjes in zitten hebben ze soms al voer gehad waar het doorheen zit maar ze zijn er hier ook nog nooit ziek door geweest.

Groetjes, Paul

TimOw

ik heb zo`n hele langwerpige, daar kom je bovenin dus met geen mogelijkheid bij :-/

luukluuk

ik heb er ook al last van ,alleen zag ik alleen van die spinnenwebben zitten ,draadjes ,
maar nu ik in de zak keek die niet eens zo oud was zag ik een soort rups ??
u=ik heb hem in de diepvries gedaan ,dan gaan ze toch dood ,
mijn valkjes eten er al een poosje van en zijn echt niet ziek ,maar het is wel vies  :'(
gr Margot

Paul

Hoi Margot,

Die larfjes van die motjes zijn niet giftig voor de vogels maar het is geen fijn gezicht.
Als je alle zichtbare larfjes verwijderd en je legt het voer een paar dagen in de diepvries is er niks meer in leven en kan je het gewoon weer geven.
Verpak het wel goed in een dichte plastic zak en als je het eruit haalt even op temperatuur laten komen want de zak beslaat meteen en word vochtig dus je moet dan het zaad even goed laten luchten zodat het vocht verdampt.
Is het een kleine hoeveelheid dan gooi ik het meestal weg maar laatst had ik 5 kilo waar wat motjes bovenop zaten en dat heb ik wel ingevroren.
Omdat ik ook op dat moment zaad nofig had om te geven heb ik ook wat in de magnetron ontsmet maar dat ging er een beetje vreemd uitzien maar voor nood ging dat wel lekker snel.

Groetjes, Paul