7 mei 2025, 20:39:47

twee valken tam...?

Gestart door Jeffrey, 14 augustus 2004, 23:24:59

« vorige - volgende »

Jeffrey

Hallo valk liefhebbers....

Ik ben al een half jaar in het bezit van een witmaskers. Aangezien hij nogal scheewerig is en alleen zit, hebben mijn vriendin en ik besloten om er een jong valkie bij te kopen...Vandaag (14-08) hebben we deze jong valk gekocht. Een geparelde wildkleur en hij heet Mexx. Ik heb ze nu allebei in de kooi zitten en ze moeten nogal aan elkaar wennen. Zeker de valk die ik al had vind het allemaal maar vreemd. Alleen nu wil ik de nieuwe ook handtam maken en wat is nou de beste manier om hem tam te maken zonder de ander jaloers te maken..??  :-/

Ik hoop dat jullie wat tips en mogelijkheden hebben om de valk ook lekker tam te maken..

Alvast bedankt

Jeffrey  ;)

Tara

Hoi Jeffrey,

eerst en vooral kan je ze beter apart houden, 2 valkjes samen houden en tam proberen te maken is echt moeilijk, als je met 1 valkje bezig bent lukt dat beter.

Als je jaloezie wil voorkomen kan je zorgen dat de een de andere niet ziet bijvoorbeeld als jij er mee bezig bent, dus bijv. in een andere ruimte. Maar je mag niet vergeten met beide veel bezig te zijn.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Jeffrey,

Probeer om te beginnen de valkjes trosgierst uit je hand te voeren dat kan je ver van je hand aanbieden.
Als ze dat eten kan je het steeds korter vasthouden zodat ze het op een gegeven moment uit je hand eten.
Dan kan je proberen met een stukje trosgierst op je hand of hij erop gaat zitten.
Je kan bijvoorbeeld als dat lukt een stukje trosgierst op je schouder leggen zodat hij op je schouder komt zitten.
Op zo'n manier lukt het meestal wel om ze tam ze krijgen.
Als je ze appart zet zal het waarschinlijk sneller gaan dan als ze bij elkaar zitten zoals Tara al zei.
Ook helpt veel tegen ze praten met je hoofd vlak voor de kooi ze wennen dan al snel aan je.

Groetjes, Paul

db0ra

sinds gisteren heb ik een nieuw valkje " luna " .. deze heb ik in een winkel gekocht en is nog niet tam.. daar ben ik nog mee bezig..kwil haar vooral eerst laten wennen aan haar nieuwe omgeving en nieuwe geluiden..maar..ik vind het sneu dat ze alleen zit en ben aant overwegen om een andere die wat bij haar zat ook erbij te kopen..deze is waarschijnlijk ook nog niet tam..zou dat kunnen? ??? 2 jonge valkjes rond de 3 maanden tegelijkertijd tam maken..ze zijn allebei nog niet tam dan...
hopende dat iemand mij kan informeren..

Karin

Omdat Deborah de vraag ook ergens anders gesteld heeft ( zie valkje gekocht, 2e erbij tam te maken ) sluit ik dit oude topic om het allemaal overzichtelijk te houden.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves