27 april 2024, 09:32:46

Bekje niet in orde denk ik...

Gestart door AnnaEnBo, 14 augustus 2004, 01:52:29

« vorige - volgende »

AnnaEnBo

Hallo,
bij het kopen van mijn valkparkiet zijn we iets vergeten kopen voor z'n bek, opzich is dit niet zo een ramp, omdat we binnekort terug naar de dierenwinkel gaan om een nieuw valkje, toch ben ik bezorgd over z'n bekje, je ziet er een paar krasjes op aan de punt en ik denk dat ie iets te lang word, kan dit in 1 maand?
En kan ik iets anders dan zo'n "witte steen" gebruiken voor z'n bekje?
ps: hij eet wel cräckers, is dit even goed?

suus

Hallo,
Die krassen op de snavel is heel normaal. Dat zijn gewoon kleine beschadigingtjes van het knabbelen aan alles, of van de tralies of zo, maar dit heeft bijna elke valk.
De valk zal nagelang behoefte vanzelf gaan knagen aan het kalkblok, (of mineralenblok) waardoor zijn snavel ook geslepen gaat worden. Maar als hij echt veel te lang wordt, moet er wel wat aan gebeuren, maar ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen. Je zou een foto kunnen plaatsen zodat wij die kunnen bekijken. Meer dan dit blok kun en hoef je ook niet te doen.
en op zich zijn krakers niet slecht, maar geef alles met mate. Maar droge crackers zijn niet slecht hoor!
Nog even over die dierenwinkel en het kopen van een nieuw valkje. Waarom zoek je geen goede kweker, er zijn er hier zat op het forum?
Groet
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Paul

14 augustus 2004, 03:36:02 #2 Last Edit: 14 augustus 2004, 03:37:42 by Paul
Hoi Anna,

Als valkjes geen mineraalblok hebben om de snavel te slijpen nemen ze vaak de zitstokken of iets anders waar ze aan kunnen knagen.
Je kan hem ook wilgentakjes geven of bijvoorbeeld zo'n snoepstok daar knagen ze als de stok kaal gegeten is ook vaak het hout ervan helemaal op.
Een snavel is nooit helemaal perfect glad hoor er zitten altijd wel laagjes op die los zitten.
Dus maak je niet te veel zorgen en neem volgende keer gewoon een mineraalblok mee bij de dierenwinkel dat kan nooit kwaad en is goed voor ze.
Een cracker is meer voedsel voor ze dus om de snavel te slijpen zal dat niet helpen.
Ze mogen het wel hebben in elk geval met mate.

Groetjes, Paul


AnnaEnBo

Hallo, ik zoek al DAGEN naar een kweker hier op valkparkiet, maar ik denk dat de kwekers die meteen een valkje kunnen verkopen allemaal in Nederland wonen...