3 mei 2025, 00:55:53

Broedrijp?

Gestart door Thea Plus, 17 mei 2003, 13:58:27

« vorige - volgende »

Thea Plus

Ik heb 4 valken waarvan ik er 2 zelf heb gekocht en 2 heb gekregen van een ernstig allergische buurvrouw. Om de 2 laatste gaat het. Er is mij verteld dat het om een man (lutino) en een pop (geparelde witmasker) zou gaan. Nu begint de pop de man te voeren. Een erg leuk gezicht, maar wat wil ze daar mee zeggen? Is dit een uitnodiging tot een vrijpartij of denkt ze dat hij haar jong is? Er hangt een broedblok in de kooi, dus als ze een nest willen maken kan dat. Verder bemerk ik nog niet veel actie op het gebied van de vrijerij. Wat kan ik doen om het eventueel leggen van eieren te stimuleren?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Thea

Lique

[shadow=pink,left,300]Hoi,

Het is heel goed mogelijk dat het koppeltje aan een nest wil gaan beginnen.
Het komt vaker voor dat de man of de pop de ander voert.
Jammergenoeg heb ik het met mijn valkparkieten nog niet meegemaakt. Bij mij eten ze zelf. Als ze een nest willen beginnen, wisselen ze het bij mij af, dan de man en dan de pop. Soms zitten ze ook samen in het blok.
Hebben ze dat bij jou ook al? of kijken ze nog niet naar het blok om?
[/shadow]

Paul

Hoi Thea,
Meestal gaat eerst het mannetje op verkennig uit in het broedhok en als het hem goed lijkt probeert ie het vrouwtje erin te lokken.
Als het ze dan beide bevalt gaan ze eitjes leggen maar ze moeten dan natuurlijk al wel gepaard hebben.
Dat ze elkaar voeren lijkt inderdaad zoals Angelique al zegt dat ze een nestje willen maken :-)
Je kan er weinig aan doen om het te stimuleren, een broedhok neerhangen is eigenlijk de grootste stimulans om een nestje te beginnen :-)

Groetjes,  Paul

Thea Plus

Nou, ze zitten allemaal wel eens in het broedblok. Samen, alleen, de 2 mannen samen of de 2 poppen, maakt niet uit... Ze vinden het daar blijkbaar erg gezellig!
Ik heb nog niets gezien bij de vogels wat op paar neigingen wijst. In een van de boekjes die ik gelezen heb staat dat zeker valken elkaar niet gaan voeren als ze aan gezinsuitbreiding gaan denken, maar gras parkieten juist wel. Heb ik vogels met een identiteitscrisis  ;)
Nou ja, het zou erg leuk zijn als er eitjes kwamen, maar geen eitjes is ook geen ramp. De vogels voelen zich volgens mij wel happy, en dat is het belangrijkste!
In elk geval bedankt voor de vlotte reacties!

Thea

luci

Bij mij voeren ze elkaar de hele dag door en beide zitten op het nest.Twee jonge valkjes zijn reeds uit het blok en worden alleen door Pa Valk gevoerd,Ma Valk voerd het jong wat nog in het blok zit.Bij de parkieten gaat het voeren aan elkaar ook zo het is zelfs zo dat meerdere mannen het vrouwtje voert en wat in en uit het broedblok vliegt.Inmiddels zijn alle blokken bezet, hebben we inmiddels 3 jonge parkieten die in de voliere vliegen en zitten er nog zo'n 10 parkietjes in het blok.Zo vreselijk leuk allemaal.Kan er uren naar kijken helaas moet ik ook 4 uur per dag naar mijn werk.

Groeten Luci :P

Ellen

Woehahahaha................nou dan is mijn dibbusje (grasparkiet)
aan gezinsuitbreiding toe want die is de hele dag ( als het even
kan) Kereltje (valkparkiet-man) aan het voeren.
Tot vervelens aan toe volgens Kereltje want die zoekt ten
einde raad een plekje waar alleen hij kan zitten. hahaha...........
En als Kereltje en Poppedijn aan het paren zijn (koppel) springt
dibbus er nog net niet ook bovenop  :)

Zelfs ik krijg er haast medelij mee  :D
Maar ja, ze vechten het maar uit daarboven.
Ciao Ellen.