27 april 2024, 09:49:21

Ziek vogeltje

Gestart door Peet, 6 augustus 2004, 13:53:29

« vorige - volgende »

Peet

hellup!

Een van mijn twee valkjes is sinds twee dagen ziek. Hij is heel bol en suf en zit steeds met zijn ogen dicht. Het lijkt of er iets vast zit in zijn keel, want hij probeert steeds tevergeefs te braken. Ook schudt hij steeds met zijn hele lijfje. Hij eet en drinkt slecht; het lijkt alsof het niet lukt.
Wie weet wat mijn zieke vogeltje mankeert? Mijn dierenarts weet nl niks van valkparkieten af, dus daar durf ik niet naartoe.
het andere valkje mankeert niks; moet ik ze apart zetten?

Kolkkie

6 augustus 2004, 14:08:37 #1 Last Edit: 6 augustus 2004, 14:09:45 by kolkkie
Hoi Peet,

Ik zou toch maar langs een dierenarts gaan. Ik weet niet waar je woont, maar je zou naar Dr. Feld kunnen bellen (033-2864772), die zit in Amersfoort. Zijn adres staat onder Dierenartsen (staan ook andere DA als Amersfoort tever weg is).
Het feit dat je valkje niet goed eet en drinkt en ook bol en suffig is, maakt echt duidelijk dat hij ziek is, en dat hij evt. medicijnen nodig heeft.

Geeft je valkje ook over? Zo ja, hele zaadjes of al verteerd voedsel?

Er kunnen een aantal dingen aan de hand zijn, dus het is niet zo te zeggen wat er aan de hand is.

Het kan zijn dat hij bijv. luchtpijpmijt heeft. Door met zijn kopje te schudden probeerd hij ze kwijt te raken.

Er kan ook iets met zijn krop/maag en darmkanaal zijn en dat hij daarom zo doet.

Het kan natuurlijk ook nog wat anders zijn als dat ik hier neer heb gezet.

Wat je wel zou kunnen proberen is om je valkje apart te zetten en hem alleen trosgierst te geven, Dat is een stuk lichter verteerbaar en de zaadjes zijn kleiner.
Wel moet je er aan denken dat je wat vitaminen door het water doet want in trosgierst zitten weinig vitamines en mineralen.
Je zou ook Yakult kunnen halen en dan 1 theelepeltje aan je valkje geven.

Zet je valkje voor de zekerheid toch maar apart neer want je weet niet wat er aan de hand is.
Als je de DA belt wel zeggen dat je er nog 1 hebt want de ander zou ook al besmet kunnen wezen als het een besmettelijke ziekte is.

En naar een DA bellen.

Groetjes,

Mariska

Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Annouschka

Hoi,

ik zou, zoals Mariska zegt zeker naar de dierenarts gaan hoor.  Indien je in BelgiĆ« woont, kan ik je het adres geven van een zeer goede dierenarts.

groetjes
Annouschka

vanta

hoi inderdaad is het verstandig om tebeginnen de vogel appart te zetten

ten tweede geef je woonplaats door zodat er wel een da genoemd kan worden die in je buurt zit

er zijn er namelijk voldoende die wel verstand hebben van valkparkietjes en ik geloof ook best dat je geen 2 uur naar een da wil rijden als er misschien 1 dicht in je buurt zit

er kan van alles aan de hand zijn een bacterie een zaadje wat klem zit noem het maar op het is gewoon wel belangrijk dat je naar een goede dierenarts gaat

heel veel sterkte

tineke

Olga en Hans

Hoi peet,

Ik hoop dat je valkje weer gauw beter wordt. Ik weet dat Dr. Feld een hele goede vogelarts is. Toen Tjico zo ziek was, kon onze dierenarts er ook niets mee en later dat zijn pootje gebroken was ook niets. We zijn naar Dr. Feld gereden, voor ons een uur, maar als er weer wat is, gaan we direkt naar Amersfoort. Met Tjico z'n pootje is het weer goed gekomen.
En ik hoop dat het met jouw valkje ook weer goed komt.

Groetjes Olga.


Tjico    01-01-2004       Coco en Kaya
Spykie  06-07-2004       zijn verhuisd    
Coco    17-07-2004       en wonen sinds
Rocky   07-08-2004       07-10-2007
Kaya     04-04-2005      bij Cobie.
Yoeri    17-05-1993

vanta

belangrijk is dat hij naar een dierenarts gaat en dat hoeft niet perse dr feld te zijn het is niet voor iedereen haalbaar om ver te rijden en zeker met een zieke vogel ook niet raadzaam maar er zijn meerdere hele goede dierenartsen zowel in belgie en in nederland


tineke