30 mei 2025, 06:20:28

mijn valkje wordt oud

Gestart door elke, 3 augustus 2004, 03:41:04

« vorige - volgende »

elke

Hallo daar!

Thuis heb ik een valkparkiet van 12 jaar oud. Hij is handtam en is m'n beste vriend. Maar sinds een paar maanden maak ik me toch zorgen: hij wordt oud. Je ziet het aan zijn verenpakje, het glanst niet meer, zijn anders fel rode kaakjes kregen een licht oranje kleur en ook zijn vliegkunsten zyn er erg op achteruit geraakt. verder begint zijn snaveltje door te groeien wat voordien nooit het geval geweest was. Ik maak me echt zorgen, omdat dit alles, wel op korte tyd heel snel gegaan is. Zijn er middeltjes - vb vitamientjes - die ik hem kan geven om hem wat te laten opknappen? Misschien zou je je de vraag stellen: is hij miscchien ziek? Maar, behalve de al opgesomde kenmerken, blijft hy heel opgewekt en is hy in zyn kooitje nog even levendig als ervoor. Dus aan zijn verdere gedrag merk ik niets. Hij wast zichzelf nof steeds, hij eet ook genoeg en hy krijgt ook genoeg knabbelstokken en groenvoer. Is twaalf jaar echt oud voor een valkparkiet? Hoe oud worden ze gemiddeld? En, als dit verouderingsproces zo snel gaat is dat dan het teken dat het nog verder snel achteruit met hem zal gaan?

Groetjes, van een bezorgd parkietenbaasje

Kolkkie

3 augustus 2004, 04:02:59 #1 Last Edit: 3 augustus 2004, 04:03:24 by kolkkie
Hoi Elke,

Valkparkieten kunnen tussen de 15-20 jaar worden. Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen dat een valkje ouder wordt.

Ik ken iemand die heeft ook een ouder valkje (iets van 23 jr.), die heeft een wat minder verenkleed maar hij is verder nog kerngezond.
Hij kan dan voor je gevoel ouder er uit zien, maar je valkje zou zo nog een tijdje mee kunnen gaan.
Zelf heb ik hier een valkje zitten die tudden de 12-15 jr. is. Ze zit nog mooi in de veren en is verder kerngezond.

Heb je een kalk/mineralen blok in je kooi hangen?
Daar houden ze hun snavel in conditie en ze krijgen natuurlijk hun mineralen binnen.

Als je extra vitamines wil geven, dan zijn er verschillende middelen op de markt.
Zelf gebruik ik Multi-Vit van Bogena (voor grote parkieten). Dit zijn vitaminedruppels die je in het drinkwater moet doen.
Dan krijgt je valkje de nodige vitamines binnen.
En natuurlijk doorgaan met het geven van groenvoer :).

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

Hoi Elke,

Ik heb mijn eerste valkje nu 13 jaar en die heeft er ook een tijdje wat minder uitgezien maar hij is nu weer een stuk mooier.
Dat kwam onder andere dat ie er bijna altijd uit is en dus zijn voer buiten de kooi zocht en dus dingen at die niet zo goed voor hem zijn.
Nu hebben we ook zaad buiten de kooi staan en daar is ie aardig van opgeknapt :-)
Maar mijn oudste valkje hier is nu ouder dan 25 jaar en hij heeft wel een kaal nekje door de ouderdom maar hij oogt nog best gezond :-)
Dus met 12 jaar is het echt nog niet afgelopen hoor met je valkje :-)
Probeer inderdaad de tips van Mariska uit met die vitamines dat krijgen ze hier ook in het water alleen gebruik ik een ander merk namelijk quiko V vitamines.

Groetjes, Paul
Groetjes, Paul