11 mei 2025, 00:37:34

Vliegt niet meer!

Gestart door jos, 1 augustus 2004, 23:52:34

« vorige - volgende »

jos

Hallo mensen,
Dit is mijn eerste mailtje naar jullie. Ik heb een wit/gele valparkiet. Duidelijk een vrouwtje want ze legt vaak eieren. Maar omdat ze alleen zit altijd onbevrucht natuurlijk. Echter, ze is zo actief hiermee, dat ze een lange periode van leggen, broeden, even rusten, weer leggen en broeden,... achter de rug heeft. Tijdens deze periode kwam ze bijna niet uit de kooi, terwijl ze daarvoor altijd volop rondvloog. Ze was blijkbaar zo moe dat ze totaal niet meer kon vliegen.
Uiteraard naar de dierenarts geweest. Deze constateerde geen problemen en dat het niet-vliegen tijdelijk zou zijn. Nu is ze gelukkig wat minder actief met eieren leggen, dus zou ze weer moeten gaan vliegen. Nou dat lukt dus niet echt. Ze springt wel, maar kan blijkbaar geen of nietvoldoende kracht in haar vleugels krijgen! Ze vliegt dan ook in een duikvlucht omlaag, maar vangt zich wel goed op. Ik denk dat, ondanks wat de dierenarts gezegd heeft, ze een vleugel heeft bezeerd en dat die wellicht gebroken is (geweest). Zou hier nu nog wat aan te doen zijn?? Ze is nog wel hel lief en probeert wel te vliegen, maar is minder gemotiveerd dan vroeger.
Weten jullie iets?

Tara

Hoi,

niet vliegen kan vele dingen hebben hoor,

valkjes die lang, maar dan ook lang niet meer gevlogen hebben, kunnen niet meer vliegen, valkjes die nog nooit de mogelijkheid gehad hebben te vliegen, kunnen vaak niet vliegen. Valkjes die zwak zijn, kunnen niet vliegen, daarmee moet je idd naar de DA, maar ook valkjes die zich bezeerd hebben en een vleugel gebroken heeft kan niet vliegen.

Ik persoonlijk denk dat het kan zijn van niet te lang vliegen, dit wil niet zeggen dat nadat ze klaar is met broeds zijn ze weer kan vliegen, dit heeft tijd nodig. Het kan ook zijn dat ze een beetje zwak geworden is van al dat leggen en al dat broeden. Maar ik denk niet dat ze zich bezeerd heeft, dat moet je zelf weten, je kan haar vleugels even onderzoeken op dergelijke wonden en of ze pijn heeft.

Groetjes, Tara

jos

Bedankt voor je reactie, Tara. Ik heb de dierenarts idd laten kijken of haar vlegel gebroken was , maar hij voelde niets bijzonders. Ik probeer haar wel iedere keer een grotere afstand te laten springen/vliegen. ik kan er nu wekl gewoon mee naar buiten lopen, dus dat is wl een voordeel.
Groeten,
Jos
PS. op vakantie naar Gent??

Tara

Hoi Jos,

nee, naar de dierenkliniek in Gent, meer daarover bij nieuws: het maakt me kapot, sorry. Let wel op met naar buiten gaan, want plots zou ze weer eens kunnen vliegen.

Groetjes, Tara