27 april 2024, 09:14:16

Zieke valk kan ineens niet meer vliegen

Gestart door Paul, 30 juli 2004, 04:50:46

« vorige - volgende »

Irene

Hoi Mariska,
ik hoop idd ook dat dit de verklaring is en dat het ongemak snel verholpen is voor Punky. Dan kan hij weer lekker met zijn maatjes vliegen.
succes!
groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes


Paul

Hoi Mariska,

Naar mijn idee was de AB ook de enige verklaring want hij was de laatste twee weken echt zienderogen opgeknapt en hij was zelfs een stuk aangekomen en hij had een lekker vol buikje.
Daarom vond ik het ook zo vreemd dat ie totaal niet meer kon vliegen verder ziet ie er juist supergoed uit.
Hopenlijk zal hij snel weer vliegen.

Groetjes, Paul

Kolkkie

5 augustus 2004, 03:55:31 #17 Last Edit: 5 augustus 2004, 03:55:46 by kolkkie
Hoi,

Andrea heeft een engelstalig boekje over valkparkieten. Daarin werd ong. het volgende verteld (heb ik even uit mijn dagboek gehaald):

Salmonella causes many fatalities in young cockatiels. The rodlike salmonella bacteria cause diarrhea, painful joints, and nervous disorders. The bacteria are passed in the droppings of infected birds, or via the salvia (by parent birds feeding their young). Salmonella organisms can also enter the eggs.
There are four forms of the disease, wich can all occur at the same time.
 
De eerte 3 regels ff vrij vertaald:

Salmonella veroorzaakt een grote sterfte onder jonge valkparkieten. De salmonella bacterie veroorzaakt diaree, pijnlijk gewrichten en zenuwafwijkingen (?).

Er staat ook in dat boekje dat de vogel zo uitgeput kan zijn van de salmonella dat het weer een poos duurt voor ze echt weer actief worden. Vooral onder jonge vogels heeft dit een enorme tegenslag.  
 
Dit zou dus kunnen verklaren waarom Punky op dit moment niet vliegt.
Het kan dus zijn dat hij verzwakt is, of dat hij pijnlijke gewrichten heeft (die indruk heb ik niet) of dat zijn zenuwen beschadigd zijn.

Als het dus meezit moet het dus over een x aantal dagen/weken (?) over moeten zijn.

Als de zenuwen beschadigd zijn dan weet ik niet of Punky nog zou kunnen vliegen.

Ik hou het voorlopig toch op het eerte deel van de verklaring, dat hij gewoon uitgeput is.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

Hoi Mariska,

Laten we hopen dat Punky snel weer kan vliegen.
Hij is in elk geval wel zienderogen opgeknapt hier met die antibiotica en hij was bijna 20 gram aangekomen in 2 weken dat is wel een goed teken vind ik.
Maar als je dat verhaal zo leest kan het dus inderdaad van die bacterie komen dat Punky niet meer kan vliegen :-(
Beterschap met kleine Punk in elk geval.

Groetjes, Paul

boezempje

hai Mariska

beter schap met punky
hoe is het vandaag met punky al ietss beter.

gr esther

Kolkkie

Hoi Esther,

Punky probeerd wel te vliegen maar komt niet erg ver.
Ook is hij in de kooi aan het droogvliegen om het zo maar te zeggen.

Het probleem is denk ik niet in een paar dagen verholpen, al lijkt er toch ietsie pietsie vooruitgang in de zitten.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

boezempje

hai

nou laten we hopen dat er verandering in komt,moet gewoon goed komen ik zal een kaarsje aansteken voor je,

gr esther

Kolkkie

Citaathai

nou laten we hopen dat er verandering in komt,moet gewoon goed komen ik zal een kaarsje aansteken voor je,

gr esther


Hoi Esther,

Dat is lief van je :).

Het heeft gewoon de tijd nodig. Als de zenuwen zijn beschadigd dan zal het denk ik niets meer worden met vliegen.
Voorlopig ga ik er nog vanuit dat het komt omdat hij erg verzwakt is van de ziekte en de AB.

Ik ben wel blij dat ik naar Dr. Feld heb gebeld. In eerste instantie wilde ik dat niet meer doen voor mijn vakantie omdat Punky niet meer overgaf en er nog wel redelijk goed uitzag. Alleen omdat er dus meer zieke valkjes waren heb ik toch maar weer gebeld.
Het is maar goed dat ik toch gebeld had want anders waren de gevolgen niet meer te overzien, voor zowel mijn valkjes als die van Paul.

Als je leest dat de meeste jonge valkjes er aan doodgaan :(, ben ik blij dat ik toch vroeg gebeld heb.
Het was denk ik nog niet in het erste stadium van de ziekte.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

boezempje

hai

nou poehhh hee is dan inderdaad goed dat je hebt gebelt.
maar ik snap je wel hoor je weet gewoon ff niet meer wat je moet doen omdat je al zo veel hebt gedaan,teminste dat hadt ik heel erg,nou meis hou vol he.maar dat doe je wel he.we blijven aan je denken.

gr esther :-*

Kolkkie

Hoi Esther,

Tuurlijk zal ik volhouden ;).

Op zich is nu het ergste achter de rug, maar of het helemaal over is moet nog uit ontlastingonderzoek blijken. Die verstuur ik a.s zondag zodat ze het maandag hebben.

Ik kijk nu per dag of Punky al weer een beetje kan vliegen. Het is wel zielig, hij wil naar zijn maatjes maar kan er niet komen.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

boezempje


Mandy

Ja dat is wel zielig ja, maar het spoort 'm wel aan 'm te proberen dus hopelijk gaat het binnenkort als hij weer wat op krachten is toch lukken, ik duim mee hoor! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Kolkkie

CitaatJa dat is wel zielig ja, maar het spoort 'm wel aan 'm te proberen dus hopelijk gaat het binnenkort als hij weer wat op krachten is toch lukken, ik duim mee hoor! ;)


Het lijkt iets beter te gaan met de vliegkunsten van Punky. Hij zat zostraks bij mijn vader op de hand en ineens fladderde Punky weg. Hij kwam wat verder dan dat ik het tot nu toe nog gewent was.
Er zit dus zo te merken een stijgende lijn in.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Kolkkie

Hoi,

Heb toch wel goed nieuws. Punky heeft net een meter of 3 gefladderd en hing ineens aan de zijkant van de voliere.
Hij heeft zich dus nu al 3 meter in de lucht weten te houden, al maakt hij nog geen echte solide indruk tijdens het vliegen, maar het begin is er.
Het is al een hele vooruitgang gezien hij eerst kaarsrecht naar beneden viel.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Annouschka

Hoi Mariska,

dat is idd goed nieuws van je schatje.  Het zal dus wel een mankement geweest zijn van de AB :-/

Sorry dat ik nog niet op je topic heb gereageerd maar ik zit zelf met zieken.

Ik duim voor je dat het steeds beter gaat met je schatje

groetjes
Annouschka