29 april 2024, 12:41:43

Kortwieken??

Gestart door the_lost_valley, 28 juli 2004, 19:33:20

« vorige - volgende »

the_lost_valley

Hoi,
Ik heb sinds een paar dagen een 2e valkje erbij. Maar nu is mijn vraag, moet ik hem niet kortwieken? Punkie is gekortwiekt, en als ik ze nu in de kamer los laat, zit punkie soms echt heel zielig te kijken zo van'waarom kan ik niet ook vliegen?? >:(' Spirit zelf kan wel goed vliegen, en ik vind het ook niet zo erg om hem door de kamer te laten vliegen (vind het wel leuk), maar ik vind het zo lielig voor Punkie. Ze zijn allebei ongeveer even oud (punkie iets ouder) maar als ze dan door de rui gaan, zou dat ongeveer tegelijk moeten zijn, zodat ze dan tegelijk weer kunnen vliegen. Daarna ga ik ze (Punkie en/of Spirit) absoluut niet (weer) kortwieken!! Punkie heb ik zo gekocht.. dus daar was niets meer aan te doen.. Maar wat kan ik het beste doen?? Wat is het leukste voor de vogels?? (ook voor Spirit natuurlijk)
Groetjes Natalie

Inger m

Hoi,
Ik reageer maar ff want Spirit komt bij mij vandaan... ;)
Ik denk niet dat Punkie zich echt zo zielig voelt, omdat Spirit wel kan vliegen en hij niet. Vogels kijken daar toch anders tegenaan, dan wij tegen mensen...

Wel of niet kortwieken is altijd een hele discusie..Persoonlijk vind ik dat een vogel moet kunnen vliegen, want daar is het voor gebouwd. Daarbij komt dat wanneer een jonge vogel wordt gekortwiekt, de vliegspieren zich veel minder goed zullen ontwikkelen.

Hoe is Spirit nu, is hij een beetje tam en in de kooi te krijgen of heel lastig. Ik denk dat je zelf een keuze moet maken, maar niet omwille van Punkie... (zie eerste stukje).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

the_lost_valley

Hoi Inger,
Spirit is nog wel een beetje schrikkerig, waardoor (als Punkie zich ineens uitrekt ofzo) waardoor ik soms wel bangben dat als Spirit dan opvliegt zichzelf bezeert...(best klein huis).. Ikzelf ben ook eigenlijk wel tegen kortwieken, maar als Spirit weg vliegt, wil Punkie nog wel es een poging doen om erachteraan te gaan.. Hij is daardoor een keer al tegen de voorkant van de bank aan gevlogen :-/ Gelukkig was het zacht, en vloog ie niet tegen de kast aan..  Punkie vervolgens rennen, en kon ik punkie van de rattenkooi af plukken.. :-/ De ratten waren ook meteen gestresst...Ik ga er nog es goed over na denken.. Als ze dan allebei over een jaartje (iets eerder) door de rui zijn, laat ik ze iig lekker vogel zijn, en ga ik Punkie (evt. Spirit) ZEKER NIET KORTWIEKEN! Maar ja.. Ik heb Punkie zo gekocht, dus daar is nu niets meer aan te doen.. het beste ervan maken.. maar ja.. het gaat iig heel goed met z'n tweeen :)
Groetjes Natalie

Remco_Ultee

Zo laten, straks kunnen ze alle twee vliegen, en is er geen vuiltje aan de lucht  8)