27 april 2024, 20:07:57

Ringen verplicht?

Gestart door hannelore, 28 januari 2003, 10:30:59

« vorige - volgende »

hannelore

hallo ik heb een vraag ik hoorde vandaag dat iemand tegen mij zij als je valkparkieten heb dan moeten ze geringd zijn zijn ze dat niet mag je ze niet hebben is dat waar heel veel groetjes van hannelore

Mandy

Hallo Hannelore, :)

Als een valkparkiet geen ring om heeft kan je er niet mee naar vogeltentoonstellingen. Dus je mag best een parkiet zonder ring hebben hoor. Vroeger toen parkieten vanuit Australië ingevoerd werden en dit eigenlijk verboden werd mocht dat niet meer nee. Maar tegenwoordig komen alle jonge vogels gewoon uit eigen kweek.
Zelf kweek ik als hobby, maar ring sinds vorig jaar wel mijn jongen. Hierop is dan te zien van welke kweker die af komt (van mij dus, iedere kweker heeft z'n eigen nummer) en in welk jaar dit jong geboren is. Zo heb je dus bv. zekerheid dat je een jonge valk van 2003 hebt. Daarnaast, stel dat ie weg vliegt en hij wordt gevonden (kleine kans) dan komt ie weer bij mij terecht en kan ik aan het nummer zien aan wie ik die valk verkocht heb (noteer ik dus).
Willen ze jou dus in een winkel een jonge valk verkopen zonder ring kan het best zijn dat ie al 3 jaar oud is.
Maar je kan dus beter een kweker bij je in de buurt zoeken.
Succes. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

yentl

Natuurlijk mag je valken zonder ringetje hebben. Al mijn valken hebben er geen, dus dit is absoluut niet nodig

groetjes van Yent'l

Tara

Hallo, ringen kunnen zelf slecht zijn voor je vogeltje, als ik ga kweken, ring ik m'n vogels ook niet, ik heb al eens een vogeltje een pootje moeten laten afzetten dankzij die ring :(...
Maar zoals Mandy en Yent'l al zeiden, ringen is echt niet verplicht.

Mandy

29 januari 2003, 01:25:06 #4 Last Edit: 29 januari 2003, 20:48:56 by Mandy
Hoi Tara, :)

Weet je toevallig ook hoe groot, of in dit geval hoe klein, dit ringetje was?
Want normaal gesproken geeft de goede ringmaat (voor een valk 5,5 of 5,4) geen problemen, heb dit ook nog nooit gezien, wel gehoord in het forum hier.
En het blijkt trouwens dat je wel met een valk zonder ring naar een tentoonstelling mag, maar daar krijg je dan wel strafpunten voor. Dit vertelde collega kweker Cor me. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl