4 mei 2025, 11:33:53

geen pluimpjes

Gestart door Beta, 24 juli 2004, 14:27:33

« vorige - volgende »

Beta

Wij hebben 2 jongen ( uitgekomen 22 juni) naar wij dachten in goede gezondheid.
Nu zijn ze volgens ons wel gezond, maar naar onze mening worden ze kaal geplukt door hun moeder? :'(
Uitzicht ; Veren en staart zijn groot, vooraan boven op hun neus staat 'n bros en geen kuif, verder zijn de vogeltjes volledig kaal , ze zien er wel goed doorvoed uit
Vandaag is er een uit het nestje gekomen en daardoor zagen wij het pas
Kan iemand mij vertellen hoe het komt dat zij kaal zijn of is het misschien normaal?

Tara

Hoi Beta,

ze zullen waarschijnlijk idd kaalgeplukt worden door de ouders. Daar kan je eigelijk niets aan doen.. De pluimen zullen terug groeien hoor als ze zelfstandig zijn en de ouders hun niet meer hoeven te verzorgen.

Groetjes, Tara

werty

hoi betta
ik las een stukje in het blad onze vogels over kaal plukken  en daar stond in dat de vogels meer daglicht geven helpt
dus het nest kastje een stukje open zetten het is mischien een idee

Paul

Hoi Beta,

Mijn ervaring is dat niks helpt tegen dat kaalplukken.
Als het niet te erg is en er niet te veel bloed vloeit kan je de jongen gewoon bij de ouders laten de veren groeien met een paar weken weer terug.
Maar is het te erg dan kan je als een van de ouders plukt die weg halen en door 1 ouder de jongen laten grootbrengen.
Als dat ook niet helpt kan je ze ook zelf voeren maar dat is in het uiterste geval.

Groetjes, Paul

Beta

25 juli 2004, 13:52:48 #4 Last Edit: 25 juli 2004, 15:17:43 by Beta
We hebben ze vannacht binnen gezet tegen de kou , nu zitten ze terug buiten .
Het heeft blijkbaar toch te maken met het nest leeg te willen hebben, het vrouwtje heeft terug 'n eitje gelegt.

Bedankt voor jullie reactie  :)