Croky hangt 1,5 dag in het gaas binnenhok

Gestart door Gerda Remmers, 22 juli 2004, 17:41:06

« vorige - volgende »

Gerda Remmers

Eergisteren heb ik mijn valkparkiet voor het eerst in de voliere gezet, eerst bleef hij stug in zijn kooi zitten, maar daar is hij inmiddels uit, nu zit hij al 1,5 dag tegen het gaas van het nachthok. Is dat normaal, ik moet er wel bij zeggen dat hij al zijn hele leven in een kooi heeft gezeten. kan het zijn dat hij nog moet wennen of moet ik 'm er maar weer uithalen. Zou jammer zijn, want de voliere is heel mooi geworden en met de andere 3 nieuwe valkjes gaat het ook goed. Die zoekt hij echt op...

Inger m

22 juli 2004, 17:50:49 #1 Last Edit: 22 juli 2004, 17:51:52 by Cinnamon_valk
Hoi Gerda,
Ik denk zeker dat dit nog een kwestie is van wennen. Is hij er helemaal nog niet vandaan geweest?

Hoelang heeft hij in een kooi gezeten? Heeft hij toen alleen gezeten of met soortgenoten. Als ze lang zonder soortgenoten hebben gezeten, kan het zijn dat ze die ontwent zijn en veel meer op mensen gericht zijn geraakt.

Hoelang heb je hem met kooi en al in de voliere laten wennen? Ik denk dat het met zo'n vogel wel verstandig is om hem een aantal dagen tot wel een week te laten wennen aan de nieuwe omgeving en de soortgenoten om hem heen. Het is ws behoorlijk stressvol voor de vogel om ineens een een geheel nieuwe situatie te recht te komen.
Laat hem dan zelf beslissen of hij er aan toe is de kooi uit te gaan of niet en ook weer terug te kunnen gaan.

Hou hem even goed in de gaten, want hij moet wel gaan eten en drinken en weten waar het staat. Als de situatie zo lang aanhoudt zou ik hem toch nog tijdelijk terugplaatsen in zn eigen kooi in het nachthok van de voliere.

Succes!

gr Inger

nb. Sommige vogels die lang in een kooi gezeten hebben (alleen) wennen lastig in een voliere.
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Gerda Remmers

hij hangt niet op een plek soms beweegt hij een stukje, gisteren avond zat hij heel leif tegen een van de nieuwe valkparkieten aan en zocht hij duidelijk contact. Hij heeft gisteren voordat hij in het gaas klom nog gegeten. Ik maak me denk ik een beetje te veel zorgen, want ik dacht oko dat hij nooit uit zijn kooi zou gaan en dat heeft hij uiteindelijk ook gedaan. Hij weet in ieder geval waaar het eten ligt, dus ik moet er maar vanuit gaan dat hij  naar beneden komt als hij honger krijgt..

Lique

Ik heb dit ook meegemaakt met Billy en Yellow.
Zij zaten bij mensen in een kooi, al een paar jaar lang.
Toen ze hier kwamen, heb ik ze beide in de voliere gezet.
Ze zijn ook allebei reuze tam.
Billy voelde zich gelijk thuis, en kwam goed mee.
Alleen Yellow bleef ook gaashangen.
Ook niet eten, niet drinken, maar heel rustig aan het gaas hangen, wachtend op mij.
Dit vond ik erg sneu, en heb haar naar binnen gehaald.
Nu zit ze in mijn kamervoliere tussen haar vriendjes en vriendinnetjes.
Nu heeft ze het reuze naar haar zin.

Billy zit nog steeds in de buitenvoliere, en vermaakt zich daart uitstekend. Ze is een koppel gaan vormen met Shafali en Yellow (drietal eigenlijk hihi).

groetjes lIque

Gerda Remmers

hoe lang denken jullie dat ik het moet aankijken??
Ik wil niet meteen opgeven namelijk..

Inger m

Hoi,
Zorg iig dat hij wel snel gaat eten en drinken, hou dat heel goed in de gaten, want daar kunnen ze niet lang zonder en oiv van stress gaan ze vaak even minder eten.

Als hij wel eet/ drinkt zou ik hem gewoon nog even laten zitten en heeft een wat langere gewenningsperiode nodig. Anders tijdelijk weer in zn eigen kooi in het binnenhok zetten en opnieuw beginnen. Even een tijdje laten wennen.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

gremmers

gelukkig eet hij gewoon, vannacht heeft hij nog wel in het gaas gehangen, maar gisteren en vanochtend heeft hij ook een tijd op de grond van het binnenhok gezeten.