11 mei 2025, 15:38:46

wanneer kweken ?

Gestart door phaedra, 22 juli 2004, 01:41:46

« vorige - volgende »

phaedra

;)Hoi iedereen, weet iemand wanneer valken kunnen kweken hoe oud moeten ze dan zijn ? En moet er op voorhand dan een broodkast hangen(nest) of leggen ze ook eieren zonder ? En hoe groot moet de kooi zijn of valken kweken, doen ze dat in elke kooi ? zo groetjes uit lierke plezierke

Tara

Hoi Phaedra,

hoe groot is de kooi die je nu hebt waar ze in zitten? Vaak kan je gewoon aan de buitenkant dan een blok hangen :-). Een popje is beter ouder dan een jaar, maar mannetjes kunnen al met 8 maand ingezet worden. Vrouwtjes eigelijk ook, maar het is beter van niet, omdat de kans heel groot is op legnood. Je kan als je wil kweken dus een blok hangen aan de kooi. Doe dit dus als ze de leeftijd hebben bereikt die vereist is.

Groetjes, Tara

phaedra

Hoi tara, mijn kooi is 1.60 hoog, 95cm breed en diepte 70cm, dit is een nieuwe kooi 2004 van ferplast met dak boven hun hoofd, en daar zitten mijn 4 valken in, dus wanneer de tijd rijp is want mijn valkjes zijn maar 2 van maart en 2 van mei neem nu volgend jaar mei dan kan ik eventueel beginnen, want zoals je misschien al gelezen hebt over mij ga ik met mijn echtgenoot volgend jaar in voorjaar een buitenvoliére plaatsen 4m op 2m en daar nog een binnenhok bij, dus moesten mijn valkjes binnen kweken kan ik als de kleintjes groter zijn in de voliére zetten,zo bekankt en groetjes uit lierke plezierke

Karin

Als je in mei een volière plaatst zou ik ze daar in laten kweken en niet in de binnenvolière. Voor 4 valkjes is het wel ruim genoeg, maar als ze eitjes hebben kunnen ze nogal agressief reageren op elkaar, tot bloedens toe. Met 2 koppels heb je minimaal 3 blokken nodig, dus dat wordt een beetje krap  ;D daarnaast is het beter als een pop ca.  1 1/2 jaar is om ermee te kweken ( minder kans op legnood en is wat volwassener ), een man ongeveer een jaar. Er zijn zelfs kwekers die zweren bij 2 jaar.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves