6 mei 2025, 09:07:43

Hele zaadjes?

Gestart door Mirjam-Moniek, 13 juli 2004, 19:03:06

« vorige - volgende »

Mirjam-Moniek

Hallo Allemaal

Ik heb inmiddels drie jonge valkparkieten. Twee met wit dons en één met geel dons. Ze zijn tussen de 2 en 5 dagen oud. Ik heb ze een paar keer op mijn hand gehad en het viel me op dat een aantal keer ze alleen hele zaadjes uitpoepten.
Ik had een voerbakje met eivoer, eentje met gewone zaadjes, eentje met pellets en eentje met Xtravitalvoer. Nou heb ik in alle bakjes ook eivoer gedaan. Maar mijn vraag is of het wel vaker gebeurt dat jonge vogels alleen hele zaadjes uitpoepen en of dit erg is. De jongen groeien wel duidelijk en bewegen ook actief.

Paul

16 juli 2004, 06:07:42 #1 Last Edit: 16 juli 2004, 06:08:27 by Paul
Hoi  Mirjam-Moniek,

De ouders geven de jongen soms ook gewone zaadjes als ze die eten en die verteren soms niet goed.
Dat hoeft helemaal niet erg te zijn hoor ik heb dat ook wel eens gezien.
Zorg in elk geval voor vochtig eivoer dat ze dat altijd tot hun beschikking hebben om de jongen te voeren.
Je kan ze ook stukjes vochtig brood geven dat vinden ze ook heerlijk om de jongen te voeren.

Groetjes, Paul

Mirjam-Moniek

Hoi Paul

Bedankt voor je reactie. Ik heb het idee dat ze alleen zaadjes voeren. Ik heb het eivoer nog wat natter gemaakt en ik heb de pellets ook geweekt in water. Kijken of ze het dan meer eten. Ze zijn verzot op brood, dus dat zullen ze ook geven. Ik wist alleen niet of dat wel gezond was voor jongen vogels.

Paul

Hoi  Mirjam-Moniek,

Brood is juist heel goed om ze dat te geven als ze jongen hebben dus dat kan je gewoon blijven doen.
Je kan het iets vochtig maken dat is beter geloof ik.
Welk merk eivoer gebruik jij ik heb hier dat ze sommige merken gewoon niet eten.
Quiko gebruik ik nu dat eten ze goed en Cede dat eten ze ook maar sommige andere merken willen ze echt niet.
Trsgierst geef ik ze ook wat meer als ze jongen hebben dat zijn kleine zaadjes dus die voeren makkelijker.

Groetjes, Paul

Mirjam-Moniek

Hoi Paul

Ik heb eivoer van het merk Cede, maar dat is ook het enige wat in Epe te koop is. Ze eten het nu trouwens beter nu ik het flink nat gemaakt heb. Ze hebben bijna drie schepjes (van het Xtravitalvoer) eivoer gegeten. Ze hebben gister ook één sneetje brood gegeten, behalve de korstjes ervan.
Ik ga morgenvroeg voor twee weken op vakantie, dus ik heb nu goed op papier gezet wat de valkjes moeten hebben. Mijn zus komt namelijk twee weken hier in huis voor de dieren zorgen. Mijn andere zus komt komend weekend voor de dieren zorgen en die heeft er al helemaal zin in.

Paul

Hoi  Mirjam-Moniek,  

Jammer dat je ze zelf niet helemaal kan volgen dan omdat je op vakantie bent.
In elk geval wel fijn dat ze goed verzorgd gaan worden dat is heel belangrijk.
Ik kom ook wel eens in Epe mijn schoonouders wonen daar en ik zou er nog niet eens zelf een dierenwinkel weten alleen de Welkoop weet ik daar die hebben wel aardig veel dingen.
Maar Apeldoorn is ook vlakbij en daar is wel veel meer te koop mocht je echt wat nodig hebben.
Maar Cede eivoer is prima dat heb ik ook heel vaak gebruikt en ook een aantal jongen zijn er prima mee groot geworden :-)

Groetjes, Paul