28 april 2024, 09:41:36

een paar vragen ??

Gestart door Boukje, 13 juli 2004, 03:35:07

« vorige - volgende »

Boukje

Ik heb een mannetjes valkparkiet, Japie, van 4 jaar oud en die leek wat eenzaam te worden.
Zelf werk ik fulltime en hij begon veren te plukken. Ik kreeg toen een zieke vogel uit de dierenwinkel en toen die terug moest werd het plukken steeds erger. Nu heb ik sinds 6 dagen een nieuwe valkparkiet, Lilo. Volgens de fokker is het nog niet te zeggen of het een man of een pop is (dat is dus nog even afwachten) Zelf denk ik een mannetje.

Japie lijkt heel erg angstig voor Lilo. Het liefst vlucht hij en als dat niet kan dan zit hij met wijd open snavel te wachten (en als Lilo te dichtbij komt hapt hij). Zij zoekt hem heel erg veel op, maar bij hem lijkt het (nog) niet minder te worden. Heel af en toe gaat Japie toch ineens even naar Lilo toe, maar het moet van hem afkomen. (als ze slaapt durft hij ook wel)
Vanochtend had ze een zaadje in haar mond en dat wilde Japie weer afpakken.
Is dit wel een teken dat ze elkaar mogen of niet ? Hoelang duurt dat wennen meestal ?

Nou is Lilo de laatste weken door de fokker bijgevoerd, omdat de moeder haar kaal begon te plukken. Hierdoor lijkt ze heel erg verwend, want ze is na 9 weken al vrij tam (kan haar al aaien). Alleen begint ze heel aggressief te bijten als ik ze niet ge-aait wil worden of als ik haar bij een snoetje ofzo weg haal. Het is dus echt een kattekop. Hoe kan ik dat buiten eruit
krijgen ? Kan iemand mij hierbij adviseren ??

Verder heb ik de vogels overdag nog in twee kooien staan om aan elkaar te laten wennen.
Als ik dan thuis kom van mijn werk dan mogen ze er samen uit en na een paar uur zet ik ze samen in de kooi. In het weekend wissel ik samen uit de kooi en in de kooi af. Wanneer raden jullie aan ze in 1 kooi te zetten ? Zelf ben ik erg angstig, omdat ik niet kan zien wat er gebeurt als ik op mijn werk zit.   :)

Groetjes,
Boukje


wezzez

hey

Wel je kan proberen van de valkjes appart in een kooi te houden zodat ze elkaar niet zien. Ze zullen dan elkaar horen, en nieuwsgierig worden naar 'het onzichtbare valkje'. en na een week of 2 kan je hen opnieuw samen brengen. Je kan dan de reactie zien, of ze het met elkaar kunnen vinden of niet.

ps: heb weinig ervaring maar denk wel dat het een goede raad is

grtz wezzeke