piepjes in de eieren maar er komt niets!

Gestart door vaantjuh, 10 juli 2004, 13:18:10

« vorige - volgende »

vaantjuh

Help!   :-/mijn valkjes ( zij zitten binnen) hebben eieren gelegd maar het broeden gaat niet echt van een leie dakje: Er zijn 2 eieren 10 dagen geleden uitgekomen de pop en de man zijn erg onrustig en hebben van de week zo'n 12 uur de jongen niet meer gevoerd en gingen niet op de eieren terwijl het 3e eitje al was gebarsten. Het jong wilde er maar niet uitkomen en bleek later dood te zijn. De andere 2 jongen heb ik met stro bedekt en ik ben 's nachts 4 keer gaan kijken of ze nog leefden en of ze warm bleven. Net toen ik ze met de spuit wilde gaan voeren kwamen de pop in actie en ze hebben het gehaald.
De andere 3 eieren wilde ik eergisteren wegpakken maar hoorde opeens nog piepjes uit de eieren komen!!! Ik heb ze laten liggen maar er is niets uitgekomen en ik hoor de piepjes ook niet meer.  :( Had ik de eieren moeten breken of moet ik het nu nog doen? Er liggen nog 3 en ik weet niet wat ik moet doen. Help!

Theetje

Hoi Vaantjuh,

Wat een moeilijke situatie zeg.
Ik denk dat je de eitjes het best nogmaals kunt schouwen nu.
Ze hebben drie dagen geleden gepiept, maar nu niet meer. Als de jongen bezig geweest zijn om uit het ei te komen dan hebben ze al kleine barstjes gemaakt. Hierdoor komt er lucht in het ei en droogt het vlies in het ei uit. Het vlies zal dan op het jong terecht komen en het jong kan dan stikken. Mij is laatst verteld dat als een eitje piept het echt wel binnen 24 uur uit moet komen omdat anders dus dat vlies in kan drogen. Zeker als er barstjes in het ei zitten. Kijk nogmaals heel goed naar de eitjes en kijk dan of je nog beweging ziet. Ik vrees voor je dat het niet zo zal zijn, maar een ei zomaar openmaken heeft ook risico's omdat als het jong nog leeft het beschadigd kan raken.

Veel sterkte ermee

Groetjes

Theetje

Lique

CitaatHelp!   :-/mijn valkjes ( zij zitten binnen) hebben eieren gelegd maar het broeden gaat niet echt van een leie dakje: Er zijn 2 eieren 10 dagen geleden uitgekomen de pop en de man zijn erg onrustig en hebben van de week zo'n 12 uur de jongen niet meer gevoerd en gingen niet op de eieren terwijl het 3e eitje al was gebarsten. Het jong wilde er maar niet uitkomen en bleek later dood te zijn. De andere 2 jongen heb ik met stro bedekt en ik ben 's nachts 4 keer gaan kijken of ze nog leefden en of ze warm bleven. Net toen ik ze met de spuit wilde gaan voeren kwamen de pop in actie en ze hebben het gehaald.
De andere 3 eieren wilde ik eergisteren wegpakken maar hoorde opeens nog piepjes uit de eieren komen!!! Ik heb ze laten liggen maar er is niets uitgekomen en ik hoor de piepjes ook niet meer.  :( Had ik de eieren moeten breken of moet ik het nu nog doen? Er liggen nog 3 en ik weet niet wat ik moet doen. Help!
Hoi Vaantje,

Als een eitje piept, staat deze op het punt van uitkomen.
Afhankelijk van hoe hard hij piept en beweegt.
Als het heel hard piept en krachtig beweegt, komt hij al gauw uit.
Hopelijk voeren de ouders zelf, en hoef jij niet in actie te komen, alleen zal je ze erg goed moeten observeren.
Mochten ze niet voeren, doe je er goed aan, om ze zelf te voeren, of ze naar iemand te brengen, die ook pasgeboren valkjes heeft, waar ze bij gelegd kunnen worden.

Als je een schouwlampje hebt, kan je goed kijken wat er in de eitjes zit.
Je mag ook nooit een ei weghalen, en weg gooien.
Eerst moet je kijken met een lampje of deze bevrucht is, of al gaat uitkomen.
het is al te vaak gebeurt, dat een ei nog moest uitkomen, en dan al weg gegooid werd.

Ik neem aan dat de ouders gewoon broeden?
Zo niet, zal je ze over moeten leggen. Houd de eitjes warm.

groetjes Lique

vaantjuh

ja, het is iddd zeker moeilijk!! :'( maar het kleinste ei (ze hebben het ook het laatste gelegd) piepte gisternamiddag nog. De eierschaal van alle 3 de eieren voelt ook niet glad meer maar eerder stroef. Ik ben bang dat, als ik het laatste ei breek, ik het jong beschadigen zal. Maar zou ik het proberen? Wat zouden anderen doen?¿?

Lique

Nee, je mag nooit zomaar een ei breken, dit heeft meestal ernstige gevolgen voor het jong.

zitten de ouders er wel of niet op?

vaantjuh

Nee, ik heb geen schouwlampje helaas en de eieren liggen in het blok bij de jongen maar ze liggen eigenlijk een beetje aan de kant van de jongen af. Ik leg ze er dan weer naast maar de rollen de eieren weer aan de kant lijkt het wel. Als de pop er op zit is het eigenlijk meer toeval dan wijsheid en ze gaat er de hele tijd van af om eten te pakken. De man komt af en toe er eens bij en gaat ook weer weg. De eieren en de jongen liggen ook vaker in het blok zonder dat ze er op zitten.
I

vaantjuh

hallo,

5 minuten geleden kroop opeens een jong uit het kleinste eitje, waar gister de piepjes nog uit te horen waren:D
Zou het kleintje genoeg te eten krijgen?
De andere jongen lijken wel reuzen!Waar moeten we nu op letten? :-/ Alvast bedankt voor de tips!~

Vaantjuh

Paul

Hoi Vaanthuh,

Als je er op let dat er een klein bolletje in de krop komt binnen een dag gaat het goed.
Als de krop na een dag nog helemaal plat is zou je kunnen proberen met zelf wat bij te voeren.
Meestal voeren de ouders ook de kleintjes wel ook al hebben ze al grotere jongen maar houd het even goed in de gaten.

Groetjes, Paul

vaantjuh

:) bedankt voor jullie goede raad vandaag.
De eerste keer ging het zo gemakkelijk en nu alleen maar met hindernissen. :(

vaantjuh

Hallo,

Helaas is het niet goed met het kleintje, hij is net gestorven  :'( :( Hij is erg klein.
Hij heet Paulie en was zeer dapper, maar hij heeft het helaas niet gehaald. :'(

Paul

Hoi Vaantjuh,

Jammer dat het jong het niet gehaald heeft maar hij zal toch niet sterk genoeg geweest zijn helaas :-(
Gelukkig dat de oudere wel goed gaan in elk geval.
Soms mankeren ze iets of ze zijn te zwak en dan halen ze het niet.
Dat is gewoon de natuur en die kan je soms wel iets helpen maar soms ook niet.
Sterkte in elk geval.

Groetjes, Paul

giovanni

'low

Jammer dat het jong het niet heeft gehaald :-/
Neem eens de andere 2eitjes vast en schijn er een
lampje over in het donker, als je dus iets ziet bewegen
leven ze nog, en anders zul je ze moeten openbreken,
want dan zijn ze wrs gestorven.  :-/

Hoe gaat het nu met de 2jongen??

grtjs

vaantjuh

hallo,

Bedankt voor jullie reacties! :)
Helaas worden onze 2 jongen nu geplukt, waarschijnlijk door de man.We kwamen er achter omdat telkens als de man bij ze komt de jongen hard probeerde te fladderen en blazen.
Ze hebben ook kale plekken op hun rug en 1 jong heeft ook bloed! :'(
We hebben de man maar apart gezet.
Heeft iemand nog tips voor ons?

Groetjes vaantjuh