6 mei 2025, 13:57:02

Wat een vreselijk dilemma...

Gestart door Mirjam, 9 juli 2004, 17:08:40

« vorige - volgende »

Mirjam

Mijn Pineau van ruim elf jaar is het afgelopen jaar wat aan het kwakkelen geweest met verkoudheden maar deze keer komt hij er veel moeilijker vanaf.

Hij moest zelfs naar de dierenarts waarna we hem dagelijks een druppel antibiotica moeten toedienen in de snavel en een slijmoplossend middel (eveneens met een kropnaald).

De verwachting was dat hij na twee weken wel genoeg zou zijn opgeknapt zodat we voor onze vakantie (a.s. donderdag)met de medicijnen zouden kunnen stoppen.

Nu blijkt dat hij zo langzaam (nauwelijks vooruit gaat dat stoppen zal betekenen dat hij weer ziek zal worden of het tijdens onze vakantie niet zal overleven.

De oppas wilde hem thuis laten staan en alleen voeren e.d. (want zo gaat het al tien jaar met vakanties) maar liever niet in huis (kat).
Laat staan dat ik zo snel iemand kan vinden die hem die medicijnen kan en wil toedienen.
Want hij is bijzonder aan één persoon gehecht (aan mij dus) en laat zich door een ander niet makkelijk behandelen.

Hem meenemen gaat niet (Zuid Frankrijk met de auto) en ik kan toch ook niet een heel gezin dwingen thuis te blijven, zo vlak voor het vertrek  ??  :'(

Inger m

Hoi,
Is idd heel lastig...je kunt er lastig voor thuisblijven.
Meenemen lijkt me geen optie.

Mss kun je iemand via vinden die deskundig genoeg is om hem te behandelen en het aandurft. (Hij zal zich wel door anderen laten behandelen die daar ervaring mee hebben).
Ik hoop dat je iemand kunt vinden die in de buurt woont.

Anderszijds kun je hem naar iemand toebrengen die er ervaring mee heeft. Hou er wel rekening mee dat een andere omgeving een extra stressfactor betekent voor een zieke valkparkiet. Kijk bij vakantie oppas op deze site.

Je zou nog met de dierenarts kunnen overleggen wat de beste optie is, bv injectie (die langer werkt) of medicijnen door het drinkwater (indien mogelijk).

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mirjam

Hoi, tja... naar iemand toebrengen is juist het moeilijke..
Afgezien van het risico dat een zieke vogel loopt als het een eind weggebracht moet worden is daar natuurlijk idd die stressfactor die het hem niet eenvoudig zal maken.
Ik vrees dat de aanwezigheid van vreemd mensen en huisdieren hem fataal kunnen worden gezien zijn zwakke toestand.
En dan heb ik het nog niet eens over het dagelijkse toedienen van uit de hand..

De dierenartsassistente oppperde al het idee om hem naar een vogelopvang te brengen omdat die tenminste de "greep"  al kennen met vogels.
Die zal ik nog wel bellen maar evengoed zal dat me geen goed gevoel geven.

Hopelijk reageert er nog iemand in de buurt van Amsterdam die wat ervaring heeft met (zieke) valken ??

suus

Hoi Mirjam,
Lastige situatie zeg,
Ik weet ook niet of de vogelopvang wel een zieke vogel opneemt, en zo is het natuurlijk ook met logeeradressen.
Als ik naar mezelf kijk (woon niet in de buurt van Amsterdam hoor) maar zou ik best tijdens vakanties op valkjes willen passen, maar zieke valkjes ook liever niet, stel dat mijn eigen valkjes hierdoor ook ziek worden...
Misschien iemand die alleen buiten valken heeft zitten?
Succes in iedergeval.
groet
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

daan

Hoi Mirjam,

Ik woon wel in de buurt van Amsterdam en heb de afgelopen 2 weken 2 zieke valkjes medicijnen moeten toe dienen. Maar jeetje zoals jij het beschrijft overleeft tie het niet bij andere mensen. En ik moet er niet aan denken als het niet goed gaat. Kan hij niet intern bij de DA. Want mijn valkje Janny heeft ook 5 daagjes bij Feld gelogeerd ter observatie.

Groetjes daan

Mirjam

Als ik maandag mijn eigen dierenarts nog even spreek hoop ik dat zij hem mee naar huis wil nemen maar daar kan ik natuurlijk geen verplichting bij leggen.

Een alternatief is het Papegaaien Hotel die plaats hebben voor hem én bereid zijn om hem zijn medicijnen toe te dienen.
Hopelijk is dat betrouwbaar genoeg om enigszins gerust op vakantie te kunnen.

Zijn er hier ook mensen die ervaringen hebben met het Papegaaien Hotel ??