Valkje overleden, te weinig voedsel binnen gehad?

Gestart door Wietje, 8 juli 2004, 21:40:57

« vorige - volgende »

Wietje

Vanmiddag is ons valkje van nu zo'n 8 weken overleden. We zijn er heel erg verdrietig van. :'(
 We hebben Falco met 5 weken gehad. Hij werd toen al met de hand gevoerd. Dit hebben wij thuis doorgevoerd. Nou waren we bezig om dit af te bouwen want hij wilde nog steeds niet zelf eten. Gisterenavond en vanmorgen hebben we 'm gewoon voer (dus niet gemalen) gegeven met daar doorheen warm water, omdat ie het anders niet at. Waarschijnlijk heeft ie toch te weinig eten binnen gekregen. Hij zat ook erg te krijsen toen ik vanmorgen naar mijn werk ging, terwijl hij wel al eten had gehad.
Gebeurt dit wel vaker bij handvoeren? Ik vind het zo erg en heb echt het idee dat we 'm vermoord hebben.

Wietje

Zou dit de doodsoorzaak kunnen zijn? Of kan het ook door andere dingen komen? Vanmorgen was ie nog wel heel levendig. We deden wel steeds een kruik in de kooi omdat ie sosm zat te rillen van de kou. Dit heb ik gisteravond en vanmorgen niet gedaan. Kan misschien ook nog een oorzaak zijn?

Annouschka

Hoi,

dit kan idd de doodsoorzaak zijn, vele valkjes die met de hand opgevoed worden eten maar zelfstandig met 9 weken.  Maar dat rillen klinkt ook niet zo goed, je zei dat je een warmwaterkruik in de kooi deed.  Sliep ie nog op de grond misschien?  Dan zal ie toch waarschijnlijk ziek geweest zijn hoor.
Was de ontlasting goed?  Geen diarree?  Had ie andere kenmerken van een zieke vogel?  Wippen met de staart, uitvloeiing uit de neus?  Veel bol zitten?
Je moet de schuld niet op jezelf nemen want jij had het beste voor met je valkje, heeft de kweker waar ie vandaan kwam niet voldoende uitleg gegeven ofzo??

Groetjes
Annouschka

Wietje

Hij sliep inderdaad wel op de grond of op de kruik. Op zijn stok zat ie maar heel af en toe. Toch was ie verder wel levendig. Hij kon ook al een beetje vliegen. Maar ik had de stok al expres heel laag in de kooi gedaan zodat ie er makkelijk op kon. Ik had ook nog een schommeltje gekocht van echt hout. Hier ging ie al helemaal niet op zitten.
Z'n poep was wel regelmatig heel dun (waterig) en dan weer dikker. Hij zat niet bol ofzo verder.
De vrouw waar we 'm bij gekocht hadden had wel alles heel goed uitgelegd ook had ik van het weekend nog gemaild over het afbouwen van het voedsel. Hier had ze veel tips over gegeven. Maar ik denk dat het daar toch fout mee is gegaan.
Je voelt je er toch aardig schuldig over hoor. Zo'n beestje is helemaal afhankelijk van jou en als ie dan te weinig eten krijgt en daardoor dood gaat voel je je echt heel rot.

Annouschka

Hoi,

ja, dat geloof ik wel hoor, ik zou me ook rot voelen.  Ik heb er zelf 3 met de hand grootgebracht en ik gaf toch liever 1 keer teveel dan een keer teweinig voeding maar ik snap het wel, het overschakelen naar vaste voeding is een moeilijke periode en ik deed het altijd in het weekend zodat ik hen in de gaten kon houden.
Nou, kop op, je hebt het niet express gedaan.  Heel veel sterkte met het verlies van je valkje.

Groetjes
Annouschka

Inger m

Hoi,
Ik ben daarom ook eigenlijk geen voorstander van handopfok. Ik las zelfs pas ergens dat 50% van de jongen bij handopfok sterft. Het lijkt mij wel een hoog percentage, maar er gaat vaak wat fout.

Heb je hem regelmatig gewogen? Het is belangrijk dat zijn gewicht blijft toenemen (en niet afneemt) op die manier krijg je een goed beeld hoe het met zijn ontwikkeling gaat. Verder kun je aan het borstbeen (mag niet scherp zijn) voelen of hij goed of te mager is.

Wat de doodsoorzaak is, kan ik niet zeggen, mogelijk uiteindelijk toch te weinig voer. Rillen kan wijzen op ziekte. Bij te weinig voedsel koelen ze ook af. Vogels kunnen niet lang zonder voedsel ivm hoge spijsverterings snelheid.

Maak jezelf geen verwijten. Het is jammer dat het gebeurd is en je hebt alles gedaan wat je kon. Mss de volgende keer een valkparkietje dat al zelfstandig eet?

Veel sterkte!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Wietje

Hoe lang kan een valkje dan zonder voedsel? De dag ervoor had ie s'morgens nog gewoon pap gehad. S'middags ook nog een grote lepel en daarna het gewone voer vermengd met warm water. Hier heeft ie niet zo veel van gegeten.  S'avonds heeft mijn vriend 'm geen eten gegeven terwijl ik dacht van wel. S'ochtends heeft ie weer gewoon voer gehad met warm water, waar ie denk ik ook niet zo gek veel van binnen heeft gehad. S'middags kwam mijn vriend thuis en toen leefde de vogel nog maar lag wel zielig in zijn kooitje. Hij heeft hem toen nog geprobeerd te voeren en warm te maken. Maar de vogel wilde niks meer.
Kan het van die ene dag te weinig eten zijn dat ie overleden is?

Annouschka

9 juli 2004, 23:06:17 #7 Last Edit: 9 juli 2004, 23:16:52 by Chewbakka
Hoi,

hoelang een babyvalkje zonder eten kan als ie nog niet zelfstandig kan eten?  Dat is moeilijk te zeggen, niet echt heel lang hoor.  En je gaf hem een grote lepel zei je?  Dat vind ik toch wat weinig hoor, een valkje van 8 weken geeft zelf aan wanneer ie genoeg heeft dus minder pap per keer geven is zeker geen oplossing.  At ie nog niks zelfstandig?  Hoeveel keer per dag gaf je hem nog voeding?

Welk voer gaf je hem naast z'n pap?

Groetjes
Annouschka

Wietje

Nee die lepel was meer als extraatje, omdat ie ook al gewoon voer kreeg gemengd met warm water. Hij kreeg nog drie keer per dag warm gemalen voedsel (nutribird voor parkieten, cede mix en parkietenzaadjes). Dit deed ik in een bakje en voerde dat dan met een theelepeltje. Hij gaf inderdaad vanzelf aan als ie genoeg had. Meestal at ie toch wel zo'n 5 lepeltjes ofzo(heb ze niet geteld).
Maar ik had het er vandaag nog even over met mijn vriend en die zei dat toen hij binnenkwam s'middags dat ie toen heel raar erbij lag. tegen de kruik aan met zijn vleugels helemaal gespreidt en raar ademend. Ook had ie een hele dikke keel.
Dus misschien is het ook wel iets anders geweest?
Ik vind het sowieso raar dat als ie s'morgens nog helemaal levendig is en enthousiast naar je toe komt vliegen dat ie dan s'middags ineens zo raar erbij ligt en even later dood is.

Annouschka

Hoi,

ja, als ie er zo raar bijlag, dan kan het ook idd iets anders geweest zijn.  Wat, dat weet ik niet maar kan het zijn dat er iets in z'n keeltje zat waardoor ie gestikt is?  En liet je de krop volledig leegkomen, leegde de krop goed?  
Ik weet geen antwoord op je vragen maar misschien dat iemand anders het wel weet.

Groetjes en veel sterkte
Annouschka

Wietje

Voor zover ik weet leegde de krop gewoon goed. Ik zal mijn berichtje ook nog wel even ergens anders plaatsen.
In ieder geval bedankt voor je reactie.

vanta

hoi wietje

ik zal proberen een antwoord te geven want echt zekerheid heb je pas als je het dode jong laat onderzoeken bij een da

het is best een mogelijkheid dat het zaad in de luchtpijp heeft vastgezeten en het jong daar door gestikt is

ik heb er meerdere grootgebracht en ik heb nog nooit een baby gewoon voer met water gevoerd normaal gaan ze rond de 8 weken vanzelf eten en voor die tijd kun je de baby voeding ligt eraan welke je hebt ik heb altijd kaytee
vermengen met wat eivoer waar al wat zaadjes in zitten en ze gaan als eerste trosgierst eten

ik vrees dat je door de kweker niet helemaal goed op de hoogte bent gebracht van het hoe en waarom dat is nl wel belangrijk

maar zoals gezegd zekerheid heb je pas als je het jong laat onderzoeken voor de rest blijft het giswerk
en het jong komt er niet mee terug

sterkte en succes met een eventuele nieuwe baBY

groetjes tineke

Wietje

In principe kreeg hij een papje van nutribird voor parkieten, cede mix en gewoon parkietenvoer. Dit maalde ik fijn en dan werd het een soort poeder. Daar deed ik dan warm water doorheen en kreeg je een papje. De eerste week deed ik daar ook nog lorripap doorheen, maar dat hebben we al snel afgebouwd. Omdat hij nog geen gewoon voer wilde eten (ik had ook al trostgier in de kooi gehangen) kregen we de tip om het gewone voer te voeren en er eventueel wat warm water doorheen te doen. Ik dnek niet dat het daaraan heeft gelegen. Maar zeker weten zullen we het nooit doen...

phaedra

Hallo Wietje, wat is dit erg zeg, en nu dat ik dit lees krijg ik schrik voor mijn valkparkiet hij is nu 8.5weken en krijst dus ook dikwijls voor eten, ik geef hem nu alleen s'avonds 8ml en wou af te bouwen maar hij eet niet veel zelfstandig, dus als ik het bericht gelezen heb zal ik nog even wachten zeker. groetjes uit Lierke Plezierke. ik wens je heel veel sterkte toe

Wietje

Bedankt voor je medeleven.
Vraag anders bij het onderwerp handopfok naar informatie over het afbouwen! Ze moeten uiteindelijk toch zelf gaan eten... Succes ermee!