10 mei 2025, 03:03:33

Punky weer aan het overgeven

Gestart door Kolkkie, 6 juli 2004, 23:45:05

« vorige - volgende »

Kolkkie

Hallo,

Punky heeft in de nacht van zaterdag op zondag weer overgegeven.

Ik heb net Dr. Feld gebeld en er werd mij geadviseerd om Punky zo en zo voor de eerste paar dagen op een trosgierstdieet te zetten en door te gaan met het geven van Yakult.

Het probleem zit het hem in de vertering, de gewone zaadjes zijn ws nog te groot voor hem.
Als er geen verbetering was moest ik over een paar dagen weer terug bellen.

Ik ga dus zometeen Punky weer pesten door Yakult te geven. Ook zal ik de trosgierst in een bakje doen.

Verder zit Punky dus nu apart want anders kan hij nog bij het gewone voer komen en dat is juist niet de bedoeling.
Wel heb ik Pukkie bij Punky gezet om hem gezelschap te houden.
Pukkie zal ik wel regelmatig overzetten naar de voliere omdat ze daar dan gewone zaadjes kan eten.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

boezempje

hoi Mariska

nou wat vervelend meid is dat maar ik denk dat het wel goed komt met de trosgierst en yakult.heb ik ook moeten doen bij micky en zij heeft het niet meer gedaan.succes ermee.

groetjes esther

Kolkkie

Citaathoi Mariska

nou wat vervelend meid is dat maar ik denk dat het wel goed komt met de trosgierst en yakult.heb ik ook moeten doen bij micky en zij heeft het niet meer gedaan.succes ermee.

groetjes esther

hoi Esther,

Ik was al begonnen met de Yakult voordat ik naar Dr. Feld belde.  
Ik vind et alleen jammer dat ik begin volgende week met vakantie ga en dat ik deze week nog 3 dagen moet werken.

Ondanks dat Punky gezelschap heeft van Pukkie lijkt hij toch naar de voliere te willen.
Pukkie lijkt dat overigens ook te willen, maar ik kan denk ik moeilijk 5 valkjes op een trosgierstdieet zetten.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

boezempje

hai

nee 5valkjes op trosgiers zetten gaat niet nee.
maar ik denk dat het wel meevalt hoor ik weet dat het raar klint maar hier doen ze het ook en micky  heeft het al vaker gedaan,ik kan ook niet zeggen waar het aan licht maar ze zijn verder niet ziek,en als het kropverzuring was dan waren ze al lang veel ziekker geweest tog.meschien wat licht voedsel geven dat het helpt.succes ermee meis.

groetjes esther

Mandy

12 juli 2004, 16:05:29 #19 Last Edit: 12 juli 2004, 16:07:14 by Mandy
Hé verdorie, wat vervelend zeg. :(
Maar wat vreemd dat hij nog niet tegen gewoon zaad kan. Hij is nu 2,5 maand en met 5 weken begon hij zaadjes te eten zonder problemen. Ik heb er nog nooit van gehoord en ik heb hier zelfs nog nooit een valk zien overgeven. :-/
Maar moet hij nou niets extra's krijgen dan, want in alleen trosgierst zit te weinig lijkt me? ::)
En grasparkietenzaad, mag dat? Dat zijn kleine zaadjes die goed te eten zijn voor ze en daar zitten die grote zaden niet in waar hij dan ws nog niet tegen kan?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Irene

He getver Maris,
Vervelend dat het met Punky toch weer niet zo lekker gaat :(.
En dat terwijl je bijna weg gaat, is geen fijn gevoel. Ik hoop voor je (en voor Punky natuurlijk) dat het trosgierstdieet snel resultaat zal hebben.
Beterschap!
groetjes, irene

v.l.n.r.: Pebbles, Punkie en Gijs
Lees hier meer over deze 3 spookjes

Kolkkie

Hoi allemaal,

Ik had ontlasting opgestuurd naar Dr. Feld. Het blijkt om paratyfus (salmonella) te gaan. Het is een bacteriele darminfectie en is overdraagbaar via de ontlasting.

Ze moeten nu voor 14 dagen aan de antibiotica (Baytril).

Groetjes,

Mariska

Mandy

Ik vind dit heel vervelend en ik hoop dat ie snel met de Baytril op zal knappen, gelukkig was/is hij niet erg ziek en de rest ook niet.

Hier hebben mijn valken ook geen van de verschijnselen, maar omdat de schrik er zowieso al snel in zit bij mij heb ik vanmiddag wat ontlasting uit de grote kooi waar Punky vorige maand nog in zat weggebracht en om 17.30 kan ik voor de uitslag bellen.
Zodra ik het weet zal ik het laten weten, ben benieuwd, hopelijk valt het eens mee en ben ik hier niet onbewust verantwoordelijk voor... ::)

Kolkkie

CitaatZodra ik het weet zal ik het laten weten, ben benieuwd, hopelijk valt het eens mee en ben ik hier niet onbewust verantwoordelijk voor... ::)

Hoi Mandy,

Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren. Mss is het wel een toevallige samenloop van omstandigheden dat er ineens veel valkjes ziek zijn.

De oorzaak kan natuurlijk ook bij mij liggen, al zal hij denk ik erg moeilijk te vinden zijn.

In het voer dat ik gebruik zit al eivoer bij in, dus mss dat het daaraan ligt of dat het ergens anders vandaan komt.
Aan de andere kant, Andrea heeft voer uit dezelfde zak en zij heeft geen problemen met Binkie en Sparkle.
En bij ons beiden zit het voer in een goed afgesloten emmer.

Punky heeft wel eens bij mij van mijn brinta gegeten. Als het daardoor komt zou Pukkie ook ziek moeten zijn want die heeft er ook van gegeten.

Ik heb ook los eivoer maar dat heb ik inmiddels al weggegooid. Liever eivoer voor niets wegooien dan dat ze ziek worden.

Groetjes,

Mariska

Mandy

Ik heb net gebeld en de ontlasting was schoon van wormen en eieren dus dat is alvast fijn! ;)
Maar meer konden ze niet nakijken maar daarom bracht ik het juist weg! >:(
Dus nu kan ik alsnog ontlasting opsturen, maar dan naar Feld, dat doe ik zondag, dan hebben ze het maandag, dan moet het op kweek gezet worden en heb ik woensdag pas de uitslag. ::)

De salmonella van Punky hoeft niet van hier te komen, maar kan wel. Die bonte witmasker die in februari ineens dood viel had ook salmonella zonder dat die of een andere valk ziek was. :-/
Het kan van het eivoer zijn, ook al gebruik ik nu een poosje een ander merk wat ik niet hoef te rullen en ik iedere dag vers geef. Het gaat natuurlijk om de eieren die er in verwerkt zijn, 1 rot ei erin en je hebt prijs! :o

Kolkkie

Hoi Mandy,

Gelukkig zitten er geen wormen ed. in. Wel naar dat ze je nog niets kunnen zeggen over eventuele bacterien en dat je daarvoor ontlasting naar Dr. Feld moet opsturen.

Groetjes,

Mariska

Kolkkie

Hoi allemaal,

Ik zit nog met een ding.

De vogels zijn nu bij mij het huis uit ivm vakantie. Nu ben ik alles aan het schoonmaken vanwege die bacterie.
Gaat wel makkelijk als er geen vogels zijn.

Ik ga nu de hele voliere en een kooi desinfecteren met Dettol.

Nu vraag ik mij dus af of ik nu niet elke plek waar ze zitten moet desinfecteren aangezien het overdraagbaar is via de ontlasting.
Bovenop mijn kastzitten ze vaak en laten ze ook wel eens een poepske.
Ook op de vloer laten ze het nodige vallen, is het dan ook niet verstandig om die voor de zekerheid met Dettol te dweilen (heb zeil)?

Groetjes,

Mariska

Henry

he mede mensen

nou ik heb vandaag ook eventjes de valkjes ontwormen met het volgende middel:anti-parasiet 25.maar waar kan ik dettol halen?

henry en de valkjes

Ria

Hoi Mariska,

Ik zou het doen dat dweilen en de kasten afnemen. Je weet maar nooit. Het zal niet lekker ruiken maar je ging toch met vakantie ? Nu de valkjes er toch niet zijn kun je elke cm van je kamer inspecteren.

Succes.

Groetjes,
Ria

Andrea

16 juli 2004, 22:34:57 #29 Last Edit: 16 juli 2004, 22:36:47 by Andrea
Hallo Allemaal,

Ik vraag me echt af waar Punky die salmonella heeft opgelopen.
Als ie het mogelijk toch bij Mandy heeft kunnen krijgen, kan Binkie het ook hebben aangezien ze daar een poosje samen hebben gezeten.
Ik beschuldig niemand, want dit kan iedereen overkomen, hoe goed je ook voor je dieren bent, alles wat leeft kan ook ziek worden en dat kan niet altijd voorkomen worden helaas.
Sinds Mariska en ik Punky en Binkie hebben opgehaald, vorige maand, ben ik niet meer met mijn valkjes bij Mariska geweest of andersom.

Maar het hoeft misschien in dat geval niet eens zeker te zijn of Binkie het dan ook heeft.
Mijn vader heeft ook salmonella gehad van dezelfde kip wat mijn moeder had gegeten en zij had niks, terwijl mijn vader weken lang heel ziek is geweest. Maar ik weet niet of dat wel te vergelijken is met wat Punky heeft :-/

Ik denk zelf niet dat Binkie het heeft want hij is heel levendig en eet goed. Alleen ik had gehoord dat ze geen ziekte verschijnselen hoeven te vertonen (zoals Punky bij Mariska dat wel heeft). :-/

Ik weet niet goed wat ik moet doen aangezien het niet eens bekent is waar Punky de salmonella heeft opgelopen.
Ik heb het hele verhaal maar wel tegen mijn ouders verteld, aangezien zij op Sparkle en Binkie passen als ik met Mariska op vakantie ben. Als er dan toch iets is dat ze naar de dierenarts gaan met die info.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle