14 mei 2025, 12:02:18

Jonkie speciale voeding?

Gestart door krystle, 6 juli 2004, 21:50:30

« vorige - volgende »

krystle

Over 2 weken mag ik mijn lutino valkje gaan ophalen bij de kweker. Hij (of zij!  :)) is dan 6 weken oud. Moet ik dan nog speciale voeding geven o.i.d.?

Tara

Hoi Krystle,

meestal met 6 weken eten valkjes zelfstandig, daarom dat je nog 2 weken moet wachten, de kweker doet ze maar weg als ze zelfstandig is. Dan hoef je geen speciale voeding meer bij te voeden :-).

Groetjes, Tara

krystle

Is het verstandig om hem ook meteen fruit en groente te geven?

Tara

Hoi Krystle,

tuurlijk mag je hem dat geven, maar je moet ook weten, wat je mag geven qua fruit en groente e.d.

Je kan ook op de site een lijst vinden met giftige en niet giftige planten, die kun je links tussen al die verschillende balkjes vinden.

Groetjes, Tara

krystle

Je bent wel mijn persoonlijke vraagbaak he?  ;)

Tara

Hoi Krystle,

:D :D :D Ik ben waarschijnlijk gewoon de enige die nu je berichten leest, anders hadden er nog andere mensen ook gereageerd hoor :D.

Sorry ;-)

Paul

7 juli 2004, 07:20:31 #6 Last Edit: 7 juli 2004, 07:20:53 by Paul
Hoi Krystle,

Ik lees ook mee hoor  :D
De eerste dag zal je je valkje weinig zien eten.
Zorg ook meteen dat er trosgierst en eivoer in de kooi aanwezig is dat eten ze vaak als eerste.
Hoe eerder je ze appel en groente leert eten des te beter.
Als je het later probeerd willen ze het vaak niet meer eten maar als ze jong zijn doen ze dat wel vaak.
Behalve zaadjes moet je zoals Tara al zei groente en fruit geven op zijn tijd.
En in de kooi ook een groot mineraalblok, sepia, vogelgrit en maagkiezel aanbieden.
Neem wel vogelgrit waar geen houtskool in zit en geen roodsteen dat is niet goed voor ze.

Groetjes, Paul

krystle

Hi Paul,

Ik heb alles ingeslagen! :) De kooi staat al helemaal klaar en waht ongeduldig tot hij eindelijk bewoont gaat worden.  ;)

Paul

Hoi Krystle,

Twee weken kunnen lang duren als je er op zit te wachten he :-(
Maar voor je het weet heb je dat schatje thuis zitten en kan je er erg veel plezier mee hebben.
In elk geval ben je nu aardig voorbereid dus de kleine kan komen :-)

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

alvast proficiat met je nieuwe valkje. Geef in het begin niet teveel sla. Dat is niet zo goed voor de darmen in het begin.

@ paul, waarom is houtskool slecht voor valkjes? In het wild gaan ze vaak knagen aan verbrande bomen, en dat is net houtskool.

krystle

9 juli 2004, 03:31:37 #10 Last Edit: 9 juli 2004, 03:32:06 by krystle
Beste Stijn,

Bedankt voor de tip! En wat een gave tekening heb je daar zeg! Mijn complimenten!  :)

Groetjes, Krystle

robentru

Hoi,
wij lezen ook mee, maar hebben nog geen ervaring met jonkies. Geef ze het voer dat ze van de kweker meekregen, kijk uit met te veel groenvoer en volgens ons geeft zo'n valie wel aan wat ie wel of niet lekker vind. Onze valk at nooit rood fruit, tot voor dit jaar: rode aalessen en aardbeien gaan er lekker in (hij is wel al 4 jaar, maar toch................., nooit te oud om te leren en lief te hebben).

krystle

Ik ben ook van plan om veel verschillende soorten groenten en fruit te geven! Ik zie dan vanzelf wel wat hij lekker vindt! De valkparkiet vindt aardbeien ook altijd maar enge dingen, haha. Ze weet niet echt wat ze ermee aanmoet. Maar wie weet vindt mijne ze helemaal geweldig. Ik hou jullie op de hoogte. :)

Paul

10 juli 2004, 08:42:58 #13 Last Edit: 10 juli 2004, 08:43:40 by Paul
Hoi Stijn,

Houtskool vertraagd de werking van de darmen dus dat is gewoon niet goed voor ze.
Er zijn een paar topics over geweest een tijdje geleden.
Het is gewoon beter als het er niet doorheen zit ze gaan er niet meteen dood van maar ze verteren dan minder voer.
Zijn ze bijvoorbeeld aan de diaree dan kan je het wel een paar dagen geven misschien maar normaal is het echt niet nodig.

Groetjes, Paul