19 mei 2025, 20:37:14

Mijn valkparkiet is ziek

Gestart door LindaW, 5 juli 2004, 17:47:26

« vorige - volgende »

LindaW

Ik heb sinds afgelopen donderdag een valkparkiet. Hij kwam net uit het blok. Aangezien dit mijn eerste valkparkiet is, voel ik me onzeker (heb natuurlijk wel eerst veel gelezen over de valkparkiet).

Hij is heel rustig, fluit slechts af en toe, maakt verder geen geluiden. Hij springt van zijn bovenste stok naar beneden, waarbij hij volgens mij zijn poot een beetje bezeerd heeft.

Maar sinds vandaag zit hij bol, met zijn kop onder zijn veren, op twee poten te slapen. Hij eet wel gewoon, zijn ontlasting is groen (normaal?). Hij pikt ook in zijn ontlasting en de ontlasting blijft ook in zijn veertjes hangen. Hij niest niet, oogjes zijn helder.

Kan iemand mij adviseren? Weet niet zo goed wat ik moet doen: een dag aankijken/naar de dierenarts (hij is hier net, dus vind het zielig om hem alweer in een doosje te moeten doen en mee moet nemen).

Alvast bedankt!

Paul

Hoi Linda,

Het belangrijkste is dat je valkje goed eet en als de ontlasting gewoon groen is met een wit stukje erbij en niet waterig klinkt dat allemaal in orde.
Je valkje moet zeker nog wennen aan de nieuwe omgeving misschien dat ie daar een beetje door van streek is.
Eet je valkje wel al zelf of moet je hem nog voeren?
Vaak zijn ze erg onhandig als ze jong zijn en ze bezeren dan wel eens wat maar meestal is dat snel weer beter als ze een pootje wat bezeren.
Als hij zijn pootje nog wel gebruikt en alleen wat hinkt zal het niet gebroken zijn.
Hoe oud is je valkje nu of weet je dat niet precies?
Als ze net uit het blok komen zijn ze een week of 5 maar nog niet zelfstandig bijvoorbeeld.

Groetjes, Paul

Linda W

Ha Paul!

Bedankt voor je reactie!
Volgens mij is hij 7 wkn. Hij eet en drinkt heel goed en de ontlasting ziet er normaal uit. Maar hij is gewoon heel stil, fluit heel soms en het enige wat hij doet is eten (zelfstandig) en slapen. Daarom ben ik ongerust. Ik had verwacht dat jonge valkjes zouden klimmen en kwetteren enz. Maar we wachten wel af!

Groetjes Linda

Joyce28

Hoi Linda,

Ik heb hier ook 1tje zitten.Die kocht ik met 6,5 week en zegt ook bijna niks hoor,af en toe eens een fluitje,en verder hee rustig
Ook heb ik nog een ander jonkie,en die is weer veel aan het spelen enzo
Dus ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken hoor,misschien is het wel een vrouwtje,die zijn toch rustiger ;)

phaedra

Ik wens jou veel sterkte en succes toe voor je valkjes en hopelijk komt alles dik in orde maar als ze eten en drinken en goed slapen zou ik niet wanhopig zijn, alvast groetjes uit lier