6 mei 2025, 09:27:51

Ontstoken cloaca

Gestart door Vanessa_TC, 4 juli 2004, 19:36:55

« vorige - volgende »

Vanessa_TC

4 juli 2004, 19:36:55 Last Edit: 4 juli 2004, 20:08:12 by Vanessa_TC
Hallo allemaal,

Afgelopen vrijdag heb ik een geelmasker man gekocht bij de dierenwinkel Swart in Hoogkerk (Groningen).
Ik wist dat de vogels aldaar worden verwaarloost, ze zitten in hun eigen ontlasting, in het donkere magazijn. Maar ik kon deze enige valkparkiet daar niet laten.
Thuis gekomen zag ik dat hij behoorlijk mager was en dat zijn cloaca erg ontstoken is. De cloaca is niet meer een spleetje zoals het behoort te zijn, maar een uitstulping van wel 7 mm lang :o!
De ontlasting was waterig en lichtgroen van kleur.

Ik ben die middag gelijk naar de DA gegaan, en heb antibiotica meegekregen (druppen). Ik wilde hem absoluut niet terug brengen naar die dierenwinkel want dan zou hij omkomen!
Het arme beestje wiebelde op zijn pootjes en was erg verzwakt. Ik heb hem in een ziekenkooi gezet onder de rode lamp, en hem gevoed en de antibiotica toegediend. Inmiddels is hij al behoorlijk opgeknapt en eet zelfstandig.
De ontlasting is ook weer normaal, maar kleeft steeds vast aan die ontstoken cloaca. Ik heb de vogel in een lauw badje gezet om de cloaca schoon te laten weken, wat ook is gelukt.
Het is behoorlijk onstoken, en je kunt ook bloed zien zitten (stroomt er niet uit).

Zal de antibiotica voldoende zijn zodat de cloaca geneest?
Kan ik er iets op doen zoals betadine, ter ontsmetting? De stoelgang en vertering verloopt verder normaal en hij eet goed, en is 6 gram aangekomen (hij was 80 gram).
(Ik moet 2 druppen antibiotica per dag geven met een pipet.)

Wie heeft enig idee of antibiotica voldoet? Of moet ik naar een andere DA gaan die meer van vogels weet?

Wat betreft die dierenwinkel, ik weet dat men geen vogels moet kopen omdat ze er zielig bij zitten, maar dit kon ik niet zo laten. Deze man is erg stug en wenst ook geen advies van anderen.  >:(  Als hij een vogel heeft verkocht komen de nieuw te verkopen vogels in de kooien zonder zitstokken met ontlasting van andere vogels. Het drinkwater is erg bevuild en het voerbakje staat op de bodem in de ontlasting waar de vogels ook zitten.
Logisch dat de vogels ziek worden en een ontstoken cloaca lijkt mij dan een logisch gevolg.
Ik ga dan ook de dierenbescherming hierover inlichten.

Vanessa. :-[

Inger m

4 juli 2004, 21:10:31 #1 Last Edit: 4 juli 2004, 21:13:45 by Cinnamon_valk
Hoi,
Kan het niet zijn dat er een deel van de cloaca gewoon uithangt en is gaan ontsteken? Dit heet een (cloaca) prolaps en hierbij komt bv door ziekte, verzwakking een deel van de cloaca (einddarm) naar buiten. Bij poppen die aan de leg zijn kan zich (bv door legnood) hetzelfde probleem voordoen.

Als dit idd het geval is dan denk ik niet dat het door antibiotica vanzelf geneest en is mogelijk ook plaatselijke behandeling nodig. Zorg voor zover voor een constant heel schone kooi en hou het goed schoon. Ik weet niet wat de vooruitzichten zijn bij een prolaps, maar ik zou contact opnemen met een goede vogeldierenarts!

Ik weet niet of je het moet behandelen met betadine. Om wat voor weefsel gaat het? Als het slijmvlies is, dan lijkt me dat niet zo goed, omdat betadine/ jodium wat etsend kan zijn, mss kun je een juiste verdunning gebruiken, maar vraag daarvoor advies aan een dierenarts. Mss schoonmaken met afgekoeld (lauw) gekookt water?

Veel succes!

gr Inger

nb. Wat een walgelijke dierenwinkel! Goed dat jij hem hebt gekocht! Hou de vogel goed gescheiden van andere vogels.
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

wat wreed om te horen hoe die man met dieren omgaat. GOed dat je de dierenbescherming gaat inlichten. Ik hoop dat je valkje snel weer beter is.

SDC:D

giovanni

Wat tof dat je die geelwang wilt genezen:)
De dierenbescherming zal zeker en vast de vogelverkoop
verbieden dan!
(hier ken ik ook zo'n zaak in de buurt >:()

Hopelijk komt ie er helemaal weer bovenop

grtjs

Vanessa_TC

5 juli 2004, 12:46:57 #4 Last Edit: 5 juli 2004, 12:48:43 by Vanessa_TC
Goedemorgen,

Het lijkt me inderdaad dat de cloaca naar buiten hangt, het weefsel lijkt gelijk te zijn als de huid eromheen. Het valkje eet goed, speelt met zijn speeltjes en de ontlasting is normaal. Toch zal ik er eerst maar niks opdoen.

Ik zal vandaag contact met de DA opnemen, ik zal vragen of zij iets kunnen doen aan een prolaps of dat de antiboitica voldoet. Mochten zij niet verder kunnen helpen dan zal ik contact opnemen met Vogelkliniek de Toren in Drachten.

Bedankt voor jullie reacties, ik hoop dat het goed komt met het valkje want het is een erg lief beestje.

Groetjes Vanessa

Paul

Hoi Vanessa,

Wat erg dat een dierenwinkel zo met de vogels omgaat dat is niet normaal :-(
Het hoeft natuurlijk geen prolaps te zijn maar het is een mogelijkheid dat het zoiets is zoals Inger zegt maar volgens mij hangt er dan iets van de binnenkant uit.
Het kan natuurlijk ook gewoon ontstoken zijn en dan kan het ook behoorlijk zwellen.
Voor ontstekingen helpt antibiotica wel goed in elk geval.
Maar het kan nooit kwaad er door een vogelarts naar te laten kijken.
Volgens mij weten ze er bij de Toren ook best veel van ze hebben ook een mooie site.
Sterkte met de zieke maar als ie goed eet is dat in elk geval een goed teken.

Groetjes, Paul

Vanessa_TC

7 juli 2004, 20:00:08 #6 Last Edit: 7 juli 2004, 20:01:39 by Vanessa_TC
Hallo,

Ik heb contact gehad met de Toren in Drachten, bij een prolaps wordt hetgeen dat naar buiten hangt teruggeplaatst naar binnen en dan wordt er een hechting gezet op de cloaca zodat het niet meer naar buiten komt.

Ik zal eerst de antibioticakuur afmaken, als het niet vanzelf weggaat dan laat ik hem/ haar?? behandelen.

Wel erg toch dat je zo`n vogel koopt en dan nog veel meer kosten erbij krijgt, en zo`n dierenwinkel verkoopt lekker verder.
Ik had gebeld met de Dierenbescherming, ze willen een verklaring van mijn DA waarin staat dat die vogel idd zo ziek is en zo is verkocht. Maar mijn DA wil hieraan niet meewerken omdat zij niet heeft gezien dat de vogel daadwerkelijk die dag daar is gekocht.
Het enige wat ik kan doen is een brief schrijven naar de dierenbescherming over de andere vogels in die winkel die er verwaarloosd worden. En dat ze dan een inspectie heensturen.
En tot mijn verbazing waren gisteren alle hokken in de dierenwinkel LEEG :o???
Dus het heeft geen zin nu nog een brief te sturen naar de dierenbescherming. >:(

Bah, ik ga er ook niet meer heen denk ik, of wel?? tja als er over een tijdje weer vogels zo zitten....
Zucht, eerst maar zorgen dat mijn lieve geelmaskertje weer beter wordt! En de kuikens van Tommy en CHippy groot worden :)

Groetjes Vanessa

Paul

Hoi Vanessa,

Ik hoop dat je valkje van de antibiotica al snel opknapt.
Als ze in een smerige kooi zitten en dan nog eens op de bodem kan natuurlijk door alle bacterien de cloaca snel gaan ontsteken dus ik denk zelf dat het met de antibiotica wel in orde komt.
Vreemd dat de vogels ineens allemaal weg zijn in die winkel.
Zouden er misschien meer ziek geweest zijn of misschien dood gegaan?
Houd in elk geval ook je eigen valkjes in de gaten want je weet het maar nooit of het besmettelijk is als het een bacterie is.
Beterschap met je valkje.

Groetjes, Paul