12 mei 2025, 03:57:32

waarom doet hij dat?

Gestart door joyce_japie, 4 juli 2004, 03:17:27

« vorige - volgende »

joyce_japie

Hallo,
Mijn valkje Japie mag 's morgens en 's avonds altijd uit de kooi. Hij ging eerst wel op mijn vinger zitten maar nu lijkt hij dat liever niet meer te willen. Hij gaat namelijk graag op je hoofd zitten en ik heb dat liever niet dus als hij dat doet hou ik mijn vinger voor hem om hem eraf te halen. Eerst stapte hij daar wel op maar nu niet meer en vliegt hij weg..   :-/

als hij niet zelf na een tijdje zijn kooi ingaat dan doe ik hem er in, door hem op mijn vinger te laten stappen en dan in de kooi te doen misschien wil hij daarom niet? (ik probeer hem ook gewoon op mijn vinger te laten stappen, dus zonder hem daarna in zijn kooi te doen, omdat hij dat anders misschien associeert met het in de kooi moeten) hij wil het niet meer, na heel lang aandringen en veel wegvliegen doet hij het wel maar niet van harte dus.  ::)

nog een vraag, als ik de kamer verlaat, bijv. als ik naar werk ga maar ook als ik alleen maar even naar de keuken loop zet mijn valkje het op een schreeuwen. zodra ik weer in zicht ben is het over. hij is overdag wel eens alleen maar niet elke dag ofzo. is er een manier omdat af te leren? mijn buren stellen het niet zo op prijs geloof ik..  :-[

weet iemand raad?
groetjes.

Paul

Hoi Joyce,

Je valkje ziet je in elk geval graag als ie zo schreeuwt als je weggaat.
Het enige is totaal geen aandacht geven als ie schreeuwt ook geen negatieve aandacht want anders blijft ie dat doen.
Wat ook kan is een tweede erbij zetten dan trekken ze meer met elkaar op en is het schreeuwen vaak ook weg.
Met dat opstappen gewoon vol blijven houden en desnoods belonen met iets lekkers als bijvoorbeeld pijnboompitjes dan denkt ie dat op je vingers zitten iets lekkers betekend en gaat ie dat makkelijker doen na een tijdje.
Misschien dat ie nu inderdaad je vinger ziet als in de kooi gaan en van dat gevoel moet ie nu afkomen.

Groetjes, Paul

joyce_japie

bedankt paul,
ik had dat ook geprobeerd met trosgierst maar wat blijkt, ik heb volgens mij de enige valkparkiet die daar nĂ­et veel om geeft!  ::) hij eet het op zich wel, maar is ook een beetje bang van het takje of boos op het takje. hij laat zich er iig niet mee lokken. ook als hij het op de grond laat vallen laat ie het gewoon liggen.
maar eens met pitjes proberen dan..   :)

Richard1967

Nou ik heb 2 valkjes, en als ik de kamer verlaat zetten ze het ook op een schreeuwen af en toe, dus 2 valkjes bij elkaar is ook niet altijd de oplossing.

En mijn valk Sjors zit ook graag op mijn hoofd, haal hem er dan ook wel eens vanaf, in het begin vloog die ook altijd weg, maar nu ik wat meer met ze bezig ben, blijft ie ook langer zitten.
Pietjes die blijft gewoon zitten, die vind alles prima.
Maar dat is ook een ontdekkingsreiziger, die gaat alles verkennen.

Groetjes Richard

suus

Je valk land op je hoofd / wil daar graag zitten omdat het het hoogste punt is wat je hebt. Dit is een instinkt. Door vol te houden de valk er elke keer af te halen en daarbij te zeggen niet op mijn hoofd, gaan mijn valkjes nu soms al uit zichzelf van mijn hoofd af. Dit heeft wel ongeveer 1,5 jaar geduurd hoor, dus het is echt geduld hebben.
Groet
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico