8 mei 2024, 14:48:10

zijn  mijn kakariki's ziek???

Gestart door verspeelt filip, 2 juli 2004, 02:01:47

« vorige - volgende »

verspeelt filip

mijn kakariki's hebben momenteel een nest van 4 jongen, die een week uit hun ei zijn.  vorige week begon plots de vader veren op zijn hoofd en rug te verliezen, en sinds vandaag heeft de moeder ook kale plekken op hoofd en rug.  Anders zijn de vogels nog heel actief, en eten ze heel veel.  In hun nest liggen talrijke veren.  Zijn ze ziek, of hebben ze net hun veren uitgetrokken om in hun nest te leggen??
Dank bij voorbaat

Karin

ik heb geen verstand van kakariki's, maar ik denk dat de ouders elkaar plukken. valkjes doen het nog wel eens tijdens liefkozing en pering. misschien kakariki's ook ?

groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi,
Vreemd dat ze ineens zoveel veren verliezen. Ze trekken zelf niet de veren uit om ze in het nest te leggen, dat doen kakariki's ook niet, ze gebruiken geen/ nauwelijks nestmateriaal.

Het kan zijn dat ze in de rui zijn geraakt, hoewel niet helemaal normaal tijdens de broedtijd, omdat de rui meestal volgt na de broedperiode. Echter mijn pop is nu ook sterk in de rui en de jongen zijn 4 weken. Ze heeft echter geen kale plekken.

Ik weet wel dat het een probleem is bij kakariki's dat sommige vogels slecht door de 'rui' heenkomen en (tijdelij) erg slecht in de veren komen te zitten, idd soort kalige plekken. De achterligende oorzaak weet ik daar niet van, maar tijdens een normale rui zullen ze veren om beurrten verliezen en niet 'kaal' mogen worden.

Hou ze goed in de gaten en zorg voor goede voeding: zaadmengsel/ pellets, onbeperkt eivoer en veel groenvoer! Verder onbeperkt badwater geven, want kakariki's baden dagelijks...

gr inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Hoi Karin,
Ik weet niet of kakariki's elkaar zullen plukken. Kakariki's zijn behoorlijk a-romantische vogels en hun lichamelijk contact beperkt zich tot het paren en het voeren. Ze zitten niet samen te kroelen (heb ik nog nooit gezien itt de valkparkieten die eigenlijk altijd samen zitten). De koppels slapen zelfs apart.
Overdag blijven ze vaak wel bij elkaar in de buurt.

Hoi,
nog even een extra opmerking: kale plekken kunnen ook een lichamelijk oorzaak hebben, bv een schimmelinfectie of parasieten, hiervoor moet je contact opnemen met een goede vogelarts...

Succes!

gr inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

filip

Alvast bedankt voor jullie reactie.
hier kroelen de kakariki's, maar inderdaad niet zo regelmatig als de valkparkieten, die dit voortdurend doen.  Wat me wel opvalt is dat het mannetje nu reeds (de jongen zijn nog maar een goeie week uit) een andere nest probeert te zoeken, want.