10 mei 2025, 05:33:13

Dagboek van Vanessa en de Kuifjes

Gestart door Vanessa_TC, 28 juni 2004, 15:44:13

« vorige - volgende »

Vanessa_TC

9 juli 2004, 13:36:49 #15 Last Edit: 13 juli 2004, 14:02:30 by Vanessa_TC
Hallo,

Gisteren is er weer een eitje uitgekomen!! Dat had ik echt niet verwacht, de laatste die uitkwam is al een week geleden.

Dus er zijn er alweer 4 :P. Het gaat goed met de kleine papzakjes, vooral de oudste, die heeft steeds zijn snavel open, "geef me voer" :D hihi. Hij wordt ook al een beetje grijzig. Leuk hè die kleintjes.  ;D

Met de geelmasker (Kuifje) met zijn prolaps gaat het opzich goed, hij eet, poept en fluit heel mooi 8). Ik zou naar De Toren in Drachten gaan om hem te laten helpen aan zijn cloaca, op het moment dat ik belde was de vogelarts net op vakantie ???
De assistente zei dat hij over 3 weken terug is, als de vogel verder in orde is adviseerd ze om 3 weken te wachten tot hij terug is. Of een ander DA aldaar moet het doen, alleen heeft hij het ook niet eerder uitgevoerd. Dus heb je een groter risico dat het fout gaat. Tja, en wat nu??
Mijn eigen DA heeft er totaal geen ervaring mee, hij wil wel proberen het weer naar binnen te stoppen, maar bij een kip die hij heeft behandeld is het niet gelukt.
Ik denk dat ik dan maar moet wachten. De vogel is er verder niet ziek van. En er bestaat een mogelijkheid dat het uitstulpende weefsel afsterft zodat het dan weer glad is.
Wat denken jullie, afwachten?......
Dit is kuifje toen ik hem net had;

Hier is de cloaca te zien, er zit wat ontlasting op.
Hier lekker warm bij de rode lamp, trosgierst eten.

Na enkele dagen ziet Kuifje er al wat fitter uit, en is hij ook vrolijker.

Groetjes Vanessa

Inger m

Hoi Vanessa,
Heeft de dierenarts het al gezien?
Lastig, maar ik zou geen drie weken gaan afwachten. Wat voor weefsel hangt er naar buiten? (heb je een foto?). Ik kan me niet voorstellen dat het prettig is voor de vogel als het afsterft. En anders heb je in die tijd ook kans dat het verder gaat ontsteken en dat lijkt me ook niet goed. Tenslotte ligt het weefsel (als het een prolaps is) onbeschermd en dat is geen normale situatie.
Ik zou proberen om een andere vogelarts (in de buurt) te vinden. Tenslotte hoeft het niet van één dierenarts af te hangen.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Vanessa_TC

Hallo Inger,

De foto`s van zijn kontje worden ontwikkeld en zijn nog niet klaar, heb geen digitale camera :(
Maar het weefsel is een beetje grijzig het lijkt net een olifant slurfje met binnenin (in het midden) wat zachter roze weefsel, waar ook de ontlasting uitkomt, je ziet geen cloaca waarbij het duidelijk is dat daar iets uithangt. Het is 1 geheel, dus de huid van het achterwerk met een slurfje eraan. Het ziet er dan ook niet ontstoken uit, maar er blijft wel ontlasting kleven aan dat slurfje, ik heb er daarom wat vaseline omheen en op gedaan zodat het niet meer blijft kleven. Zal het anders zijn dat de cloaca is verslapt en uitgezakt?

Bah vervelend ik ben bij 1 dierenarts geweest, heb er 1 gebeld en de Toren die dus vakantie heeft. Ik weet hier verder ook geen vogelarts, heb al gezocht op internet.

Gr. Vanessa

Vanessa_TC

Is het een idee om de ontlasting te laten onderzoeken, misschien komt daar een antwoord uit. Hij heeft naar mijn idee normale ontlasting, maar wel steeds kleine hoeveelheden.

Vanessa

Inger m

9 juli 2004, 14:29:16 #19 Last Edit: 9 juli 2004, 14:30:15 by Cinnamon_valk
Hoi Vanessa,
De kleine hoeveelheden ontlasting (wat is klein?) kunnen te maken hebben met de afwijking van de cloaca. De cloaca zelf bestaat uit drie delen, waarin ook de ontlasting opgevangen wordt. Door de afwijking zou het mogelijk kunnen dat er minder in kan worden opgevangen en ontlasting sneller wordt uitgescheiden.

Ontlastingonderzoek wordt vaak gedaan om parasieten (zoals wormen of protozoa) of bacterien te vinden die zich in de vogel bevinden. Het kan opzich geen kwaad om ontlastingonderzoek te doen, gezien de slechte omstandigheden waarin de vogel zich bevond (hou hem daarom nog goed gescheiden van je andere vogels: quarantaine).

Echter voor de afwijking zelf aan de cloaca zou een dierenarts dit echt moeten zien om te beoordelen wat de beste behandeling is en zal m.i. ontlastingonderzoek daar geen goed antwoord op kunnen geven.

Neem anders telefonisch contact op met bv. dr. Feld (of andere vogelarts, staan op deze site onder dierenartsen) over wat je het beste kunt doen in deze situatie. Zij kunnen je hier ook wel over adviseren, maar in zulk soort gevallen vind ik het zeer aan te bevelen om zsm naar een goede DA te gaan om ernaar te laten kijken, want iedere situatie is anders.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Vanessa_TC

13 juli 2004, 14:13:38 #20 Last Edit: 13 juli 2004, 14:33:02 by Vanessa_TC
Goedemorgen,

Ik heb inmiddels een aantal foto`s geplaatst.
Kuifje`s antibiotica kuur is nu klaar, de cloaca is niet ontstoken meer, maar nog wel groter dan het behoort te zijn. (uitgezakt lijkt het) hij is ook gewoon vleeskleurig net als de rest van de huid eromheen.
Zijn conditie is er zeker op vooruit gegaan, eten, fluiten, spelen, kroelen, poepen (blijft nog wel kleven, maar dankzij de vaseline niet zo erg meer) gaat ook goed.
Gisteren had ik heb idee dat de cloaca iets is geslonken, ik hoop dat dat zo doorzet. Ik zal het nog laten checken bij de DA. Op onderstaande foto staat kuifje in zijn tijdelijke ziekenkooi met onze poes Sindy (die in de lade snuffelt), kuifje vindt Sindy niet eng en fluit er vrolijk op los.

:-* :-*Voor de beestjes.
Groetjes Vanessa

Vanessa_TC

13 juli 2004, 14:27:36 #21 Last Edit: 13 juli 2004, 14:48:56 by Vanessa_TC
Ik heb meerdere onderwerpen in dit dagboek, ik hoop dat het een beetje te volgen is.

Gisteren heb ik het broedhok wat opgeruimd, met een lepel de poepjes eruit geschept. Tot mijn verbazing zag ik 1 van de laatste 2 eitjes half open met een kuiken er in. Ik heb het goed bekeken en eruit genomen, het kuiken was opgedroogd (dood), waarschijnlijk heeft het niet snel genoeg eruit kunnen komen en is toen gestorven, er zat een stukje vlies over zijn snaveltje (gestikt?) Ik heb het onderzocht en voorzichtig de eischaal verwijderd, er zat wat ontlasting in de dop en de dooier ook nog. Best leerzaam hoor, dan kun je zo`n beetje de oorzaak vaststellen.
Het is wel jammer, maar ik ben heel blij met de andere 4 jongen :)
Dus nu ligt er nog 1 eitje, ik ben benieuwd of daar dan ook 1 in zit. Gelukkig dat ik de eitjes vorige week niet heb weggehaald, want het kleinste kuikentje van de 4 is daar toch uitgekomen. Tara bedankt voor je advies! ;)

Dit is Twinky, mocht ook even op de foto, vond de oranje hoed zo mooi ::)

Twinky is ook al groot geworden, in mei was ze 1 jr, geworden. Ze heeft ook al een paar eitjes gelegd, niet bevrucht hoor, daar wacht ik nog mee mocht het zover komen.

Lique

Ho iVanessa,

Als je het nog niet hebt weg gegooid, kan je er nog een foto van maken.
Deze kan je me dan toesturen, en dan kan ik kijken of ik het weet.

Groetjes LIque

Vanessa_TC

Hallo Lique,

Bedoel je van dat dode kuikentje? Ik heb er gisteren inderdaad foto`s van gemaakt, hoe het in het eitje zat en toen ik het eruit heb gehaald, alleen vervelend met een gewoon fototoestel, dus het rolletje moet nog ontwikkelen en is nog niet vol ook. Ik heb (nog) geen digitale camera.
Maar ik maak best veel foto`s dus als het is ontwikkeld, zal ik ze toesturen.

Bedankt Lique :)

Vanessa_TC

13 juli 2004, 14:41:10 #24 Last Edit: 13 juli 2004, 14:41:59 by Vanessa_TC
Hierbij nog een foto van de kooi waar Tommy en Chippy nu voor hun kuikentjes zorgen. Groot broedhok hè, haha, mijn vriend heeft hem gemaakt. Ach het werkt prima en de ruimte is ook wel gemakkelijk i.v.m. schoonmaken.

Lique

CitaatHallo Lique,

Bedoel je van dat dode kuikentje? Ik heb er gisteren inderdaad foto`s van gemaakt, hoe het in het eitje zat en toen ik het eruit heb gehaald, alleen vervelend met een gewoon fototoestel, dus het rolletje moet nog ontwikkelen en is nog niet vol ook. Ik heb (nog) geen digitale camera.
Maar ik maak best veel foto`s dus als het is ontwikkeld, zal ik ze toesturen.

Bedankt Lique :)
Hoi Vanessa,

Oke, dat is super. Ikzelf maak ook altijd foto's van onontwikkelde jongen. Dit vind ik erg interessant om te observeren.

groetjes Lique

Vanessa_TC

13 juli 2004, 15:13:39 #26 Last Edit: 13 juli 2004, 15:21:53 by Vanessa_TC
Dit is het bonte valkje wie we nu zo`n 3 weken hebben.
Hij stapt al op de hand, maar is nog een beetje bang. Met veel geduld durft hij steeds iets meer.

Hij heeft alleen nog geen naam, dus als iemand een leuk idee heeft......

Stoere vogel hè 8)

Goed getraind gaat hij sjanzen met Twinky en Geeltje ::)
En dit is Ricky, een kakariki.
Hij is nu ongeveer 3 maanden oud, hij was ongeveer 7-8 weken oud toen we hem kregen, wat alleen niet klopt is het jaartal op zijn voetring daar staat 99, dus 1999 :-/ Hij zit nu eerst nog binnen bij Twinky, Geeltje en de bonte valk, als de voliere klaar is mogen ze lekker buiten fladderen.

Vanessa_TC

Hallo Lique,

Hierbij de foto`s van het kuikentje welke half uit zijn ei was, maar helaas dood.

Ze zijn geloof ik niet erg duidelijk geworden, je kunt het eigeel zien op zijn buikje, en wat ontlasting ernaast.
Verder ziet het jong er niet raar uit, ik denk dat het is gestikt omdat het ook een vliesje over zijn snavel had.

Vanessa

Vanessa_TC

22 juli 2004, 15:14:11 #28 Last Edit: 22 juli 2004, 15:14:35 by Vanessa_TC
In het weekend heb ik het broedhok maar eens even leeg gehaald, alle zaagsel eruit en frisse er weer in.

De kuikens heb ik even in een kom gezet :P nadat ik klaar was ze gelijk weer terug gezet. Het ging allemaal goed en de ouders kwamen gelijk in het blok kijken wat er was gebeurd.

Ohhh..

Hoe groter de kuikens hoe meer ze poepen, hahaha :D

Dit is het eerst geboren kuiken (Zazu), de foto is van een week geleden, inmiddels heeft hij/ zij allemaal veren.

Dit is het jongste kuikentje, wat een kale hè. :P

Dit zijn de ouders van de 4 kuikentjes, Tommy en Chippy.

Groetjes Vanessa

Vanessa_TC

Hierbij nog een paar foto`s:

ZAZU (tje).

Dit zijn de andere valkjes en kakariki die bij ons boven zitten,
v.l.n.r: Ricky (kakariki), Twinky, Geeltje en Kuif.
Deze valkjes, behalve Twinky mogen naar buiten straks als de voliere klaar is.

Groetjes Vanessa