29 april 2024, 01:00:50

Man of pop??

Gestart door FLIP+BENDE, 19 januari 2003, 16:47:29

« vorige - volgende »

FLIP+BENDE

Hoe zie je bij een jonge handtamme net zelfstandig valkparkiet van de mutaties lutino of bonte ofwildkleur of cinamon of cinamon geel geparelde of het een man of pop is?? :-/ :-/ :-/ :-/ :-/ :-/ :-/ :-/ :-/

Saskia

23 januari 2003, 20:16:16 #1 Last Edit: 23 januari 2003, 20:18:12 by Saskia
Meestal is het aan het gedrag te zien.Mannetjes vertonen meestal macho gedrag (met de vleugels van zich af lopen),fluiten veel en hard en kunnen leren praten en duintjes
fluiten (dit lukt niet altijd).
Aan het uiterlijk kun je het niet zien,want voor de eerste rui zien ze er allemaal uit als een pop.
Poppen fluiten zachter en kunnen niet of nauwelijks praten en brabbelen alleen een beetje (al zijn er ook poppen bekent die wel kunnen praten en fluiten).
Eigenlijk weet je het pas zeker als je valkparkiet na ongeveer 2 jaar een ei heeft gelecht of juist niet dat het een mannetje of een vrouwtje is.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.  

Mandy

23 januari 2003, 22:40:25 #2 Last Edit: 2 mei 2003, 14:59:26 by Mandy
Tjonge, jonge flipke, daar vraag je wat. :)

Ik begin bij het makkelijkste, de WILDKLEUR/CINNAMON en WITMASKER valkparkieten, alleen daarbij geldt;
alle jongen worden geboren uiziende als een pop, dwz dat ze een visgraatmotief vertonen onderop de staartveren.
Na de eerste goede jeugdrui blijven deze streepjes bij de poppen te zien en de mannen krijgen veren zonder streepjes.
Ook zullen de mannen een feller masker krijgen dwz dat ze een fel geel kopje krijgen terwijl de pop een grijs met geel masker houdt, zie foto (bij de witmaskers heeft de man dus een fel wit masker). Rechts zit een cinnamon pop (Japie-jo) en naast haar een wildkleur man (Zwartje).

Bij de GEPARELDEN zie je dat de man na de eerste goede jeugdrui veel parels zal verliezen terwijl de pop ze vervangt en dus allemaal blijft houden, zie Mutaties/Foto's, bij het geparelde koppel zie je dat de man nog wel wat parels op de vleugel heeft zitten.

Bij de LUTINO valk heeft de pop een geel overgoten witte lichaamsbevedering, terwijl de man overwegend wit van kleur is met een geel masker. Er wordt bij lutino's wel eens gesproken over witte spots onder de vleugels, dan zou het een pop zijn, dit is niet altijd waar! En ook het fabeltje dat een valk met  een fel rode wangstip een man is is ook niet altijd waar! Ik heb dit allebei al zelf ervaren, mijn valk Harrie zou zeker een man zijn, want die had zo'n felle wang, nou mooi niet dus, Harrie werd Marrie toen ze eieren ging leggen. :D  Je ziet Marrie (pop dus) rechts op het touw en Janus (man) links.


Bij de BONTE valk is alleen aan het gedrag waar te nemen of je met een man of pop te maken hebt.
En hoe je dat kan doen heeft Saskia hierboven al uitgelegd en dat principe geldt voor alle mutaties.

Je leest en hoort ook wel 's dat je naar de kuif kan kijken, zou die breed ingeplant zijn, is het een pop, is het smal, is het een man, gaat echter niet altijd op.
Ook het verhaaltje dat alleen zeer ervaren kwekers aan de stuitbeentjes kunnen voelen of het een man of pop is is ook niet altijd waar, bij een pop zouden die wat wijder uit elkaar liggen omdat ze eieren moeten leggen. Een zeer ervaren kweker voelde bij een volwassen pop die net een ei had gelegd en de stuitbeentjes zaten alweer net zo dicht op elkaar als bij een man...

Met cinnamon geel gepareld bedoel je denk ik cinnamon gepareld, zie Mutaties/Foto's.
Daar geldt ook de regel van de geparelde valk.
Nou zijn al je vragen wel beantwoordt denk ik hé.

Hopelijk kun je een beetje wijs uit al deze info en heb ik je kunnen helpen. ;)
Anders kan je het forum ook nog 's goed door spitten, want dit onderwerp is al een aantal malen besproken, misschien vind je er nog iets tussen?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

babs

die wit gele is dat nou de pop


gr bianca

Mandy

Hoi Bianca, :)

Je ziet Marrie (pop) rechts op het touw en Janus (man) links.
Marrie is geel overgoten en Janus wit overgoten, zie je het verschil? :-/

Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

bianca

hoi
die van mij is ook zo geel met wit maar weten nu nog steeds niet op het een man of pop is


gr biabca

babs

maar de man die ik heb gaat iedere keer tegen de bel aan met zijn snavel dan probeert hij aandacht te treken van de andere dus heb nu zelf een vermoede dat mijn nieuwe toch een pop is


gr bianca

Ralf

Ik vind het maar allemaal ingewikkeld.
Bij mij ben ik er nog steeds niet uit.