4 mei 2024, 20:56:02

altijd opnieuw

Gestart door Carla Vdb., 29 juni 2004, 16:15:36

« vorige - volgende »

Carla Vdb.

Hoi

Ik heb een koppel dat niet goed broed, eigenlijk wel maar nooit lang genoeg. Tegen de tijd de de eieren moeten gaan uitkomen verlaat de pop het nest en na een paar dagen begint ze opnieuw eieren te leggen, zo zijn er al 3 nesten verloren gegaan en nu is ze aan de vierde begonnen, hoe kan ik dit stoppen? Moet ik het blok dan maar best weghalen? Gaat vier keer broeden niet te zwaar worden, drie keer eigenlijk, want bij het tweede nest hebben ze niet eens gebroed. Wie weet raad?  :-/

Tara

Hoi Carla,

dit had ik ook met een koppel, vorig jaar heeft ze zo 3x een nestje verlaten en toen ik dit jaar haar een herkansing gaf ging alles een stuk beter, alle jongen waren uitgekomen en ze zorgde er heel goed voor. Je zou nog kunnen opnieuw een nestje gunnen, want het broeden vergt niet zoveel inspanning, het is eerder het voeden van de jongen, en aangezien ze dat nog niet gedaan heeft. Maar als het echter weer niet lukt kan je best wachten tot volgend jaar, dan gaat het vaak een stuk beter :-). En je moet nooit kijken in het nestje, dat kan ook een stuk helpen, laat ze gewoon met rust.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Carla,

Zo te horen zijn je valkjes gewoon onervaren met het broeden.
Vaak gaat elke ronde wel weer een stuk beter en op een gegeven moment zal het wel lukken.
Maar misschien kan je ze toch wel een paar maandjes rust geven nu want het eieren leggen kost ook heel veel inspanning voor de pop.
Ik zou zelf als dit nest niet lukt gewoon het broedhok een paar maandjes weghalen en dan misschien later dit jaar nog een nestje proberen.
Ze zijn dan ook weer wat ouder en de kans is dan weer groter dat het goed gaat.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

ik denk dat broeden echt wel moeite kost, ik had vorig jaar kippen en die waren met geen stokken tegen te houden, en die kregen na een tijd broeden allerlei afwijkingen, kam werd kleiner, iets met het bloed sommige. Broeden kost echt wel energie voor zon vogeltje hoor.

SDC:D