27 april 2024, 15:54:27

Broedblok verschonen?

Gestart door Timmety, 19 januari 2003, 13:16:10

« vorige - volgende »

Timmety

Hallo
even een heel kort vraagje moet je het broedblok verschonen??
En zo ja hoevaak...
Tim

metal_goddes

Hoi,

Zelf doe ik dit wel, (er zijn kwekers die het niet doen, maar dan heb je risico op vorming van schimmels/schadelijk ongedierte, in het begin kan het zijn dat de broedkoppels hieraan moeten wennen, maar bij mij weten ze niet beter, de meeste komen gewoon eventjes op m'n schouder zitten om te kijken wat er gaande is :P )  

Begin van het jaar start ik met schone blokken, ik heb ze na afloop van het vorige kweekjaar schoongemaakt met een sopje van heet water en dettol, vervolgens spuit ik ze in met spray tegen ongedierte (in de naden) Ik laat ze dan zo'n 3 dagen buiten drogen.

ALs er dan jonge valkjes zijn verschoon ik het nestmateriaal (bijv. beukensnippers) na 2 weken, ik "verhuis" de jongen eventjes naar een mandje wat hoog genoeg zodat ze er niet uit kunnen klimmen/vallen.
eventjes een doekje langs de wanden van de kast voor het stof e.d en vervolgens gaat er weer nestmateriaal in en kunnen de valkjes er weer in. bij 4 weken verschoon ik het blok nogmaals, wanneer je dit niet doet kan het zijn dat er ontlasting aan de veertjes/pootjes gaat kleven en da is beslist niet fraai. Ook komt er bij het door komen van de veren veel stof vrij, dit haal ik dus weg met een vochtige doek, omdat het anders schadelijk kan zijn voor de luchtwegen.

Na het uitvliegen maak ik het blok weer schoon met een dettol sopje. Door deze werkwijze heb ik nog nooit last gehad van ongedierte of schimmels in de nestkasten, preventieve maatregelen blijven gewoon het beste  :)

Groetjes, Ilse  

Mandy

19 januari 2003, 19:22:10 #2 Last Edit: 19 januari 2003, 19:23:22 by Mandy
Hallo Tim  :)

Ik heb zelf een paar dagen terug ook al m'n blokken schoongemaakt en ingesprayt tegen ongedierte.
Ik ga m'n blokken begin maart neer zetten.
Als er dan eenmaal jongen zijn verschoon ik het blok voor het eerst na een kleine week en daarna om de dag.
Ik gebruik ook houtsnippers en zet de jongen ook ff in een bakje met een doekje erin als ik het blok ga verschonen.
De ouders "boetseren" de uitwerpselen van de jongen wel mooi tegen het blok omhoog, maar kan inderdaad hele brokken om de pootjes van de jongen geven (zeker bij het pootje dat geringd is). Daarnaast wordt de hoeveelheid naarmate ze groter worden uiteraard ook steeds meer en zeker als je er meer dan 1 jong in hebt. Veel uitwerpselen verspreiden in dat dichte blok ook een lichte ammoniaklucht die, voor de ouder die zit te broeden, erg onaangenaam is en uit frustratie z'n jongen kan gaan plukken... ventilatie en regelmatig schoon maken van het blok is daarom vaak een tip die je krijgt, dus bij deze.... ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Timmety

Harstikke bedankt, Ik ben weer een stuk wijzer geworden
maar waar haal je da ongedierten spray en welk merk moiet ik hebben?
Tim

Mandy

Hoi Tim :)

Dat kan je bij elke goede dierenzaak kopen.
Ik heb wel eens U2 gebruikt en nu gebruik ik Beaphar 404,
dit zijn spuitbussen en hier kan je ook ander materiaal dan alleen blokken mee behandelen, zoals de voliére/kooi zelf.
Succes! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl