Koppel valkparkieten bij broedende grasparkieten

Gestart door Joris, 27 juni 2004, 03:12:07

« vorige - volgende »

Joris

Hallo ,

Ik heb zonet een koppeltje valkparkieten gekocht en in mijn volière gezet.

In deze volière zitten al 12 grasparkieten.  Ze vechten niet met elkaar maar de man van de valkparkieten gaat voor de ingang van het nestkastje van een koppel broedende grasparkieten zitten. Dus de vader van de kleine grasparkieten durft de valkparkiet niet wegjagen en kan niet bij het hok om de pop en de jonge grasparkieten te voeren.  De moeder van de grasparkieten zit wel nog in het hok maar schreeuwt wel enorm hard.

Ze hadden mij de garantie gegeven dat grasparkieten en valkparkieten goed samen konden leven.

Wat moet ik doen?

thx

Tara

Hoi,

het is normaal dat je valkje daar zit, mannetjes zijn vaak echt nieuwsgierig, vrouwtjes ook, maar mannetjes slaan echt alles ... Valkparkieten en grasparkieten gaan wél goed samen hoor, meestal. Valkparkieten vormen geen probleem. De valk zal daar niet eeuwig blijven zitten hoor, wees gerust, en desnoods zet je hun even apart tot de jongen zijn uitgevlogen.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Joris,

Je hebt kans dat de mannetjes grasparkiet ook een nestje wil hebben en daarom bij het broedhok zit.
Je kan een groter broedhok neerhangen misschien gaan je valkjes daar dan een nestje in maken.
Kijk wel uit dat de grasparkieten niet in de nestkast van de valkjes gaan want die willen nog wel eens de jongen van de valkjes doodpikken :-(
Valkjes vallen grasparkieten eigenlijk nooit aan.

Groetjes, Paul

Joris

Ok het valkje laat het nest van de grasparkieten inmiddels gerust.

Maar nu heb ik een ander probleem, ik zie mijn koppel na 2 dagen al de liefde met elkaar bedrijven :) maar ik was nog van plan ze te laten kweken dit jaar, en ik heb nog geen nestkastje

Dit is natuurlijk snel gemaakt , maar waar hang ik dat kastje?

Al de kastjes van de grasparkieten hangen zo hoog mogelijk en er is geen plaats meer voor een groter hok op dezelfde hoogte.

Mag het nestkastje van de valkparkieten iets lager hangen of is dit af te raden?

Tara

Hoi,

zijn al die nestkastjes bezet van de grasjes?

Je kan natuurlijk proberen om wat lager te hangen, maar ze hebben natuurlijk hun voorkeur om een hogere kast te hebben. Als er kastjes leeg zijn van de grasjes mss weghalen en in de plaats een valkenblok hangen? En als dat niet mogelijk is kan je het nog altijd proberen om iets lager te hangen natuurlijk.

Groetjes, Tara

Joris

Het zit zo dat mijn grasparkieten blijven kweken als er een nestkastje hangt. Dus ik vrees dat ze dan gewoon verder gaan doen in het valkenhok.

Ik dacht er al aan om binne een paar weken als alle jongen uitgevlogen zijn de kastjes eruit te halen.

Ik heb mijn valkjes zien paren maar als ik geen hok hang , gaat de pop dan geen legnood krijgen?  Want zo te zien hebbe ze ook nog niet echt een favoriet nestkastje uitgekozen.

Tara

Hoi,

een pop krijgt vaak alleen maar legnood wanneer ze te jong is voor de kweek. Als er geen plaats is voor haar nest gaat ze de eitjes op de grond leggen, vaak liggen ze dan stuk op de grond omdat ze ze vanaf een stok bijvoorbeeld legt, wat wel jammer is dan.

Groetjes, Tara

Joris

Ik zal morgen ff snel een nestkastje in elkaar timmeren dan :)

Ze hebben het blijkbaar wel sneller dan verwacht naar hun zin, ik heb ze gisteren pas gekocht...

bedankt voor de snelle replies

thx