13 mei 2025, 21:06:59

Handtam slecht??

Gestart door RobjeH, 27 juni 2004, 00:11:04

« vorige - volgende »

RobjeH

Ik wil graag een jonge valkparkiet aanschaffen (een lutino). Ik heb alleen gehoord dat het heel slecht is als ze door mensen zijn gevoed. Is dit zo, of kan dat geen kwaad?

Ik zou verder graag een mannetje willen. Maar je kunt dat nog niet zien voor de eerste rui, toch?

Alvast bedankt!

Tara

Hoi,

bij lutino's moet je eerder naar het gedrag kijken, aan het uiterlijk is het echter moeilijk te zien, en zeker als ze nog jong zijn.

Verder is handopfok een hele verantwoordelijkheid, ik moet hier jongen opvoeden momenteel, de oudste is 10 dagen en de jongste pasgeboren. Maar ik doe het omdat het echt nodig is, alleen zo zou ik ze mss kunnen redden ... Als het niet nodig is, wordt het echt afgeraden, maar het is natuurlijk jouw keus. Handopfok is vaak ook riskanter dan dat ze door de ouders worden gevoerd, tuurlijk worden ze 'anders' tam, maar als je een jong die net zelfstandig is neemt, wordt die ook best tam. In ieder geval, je moet hem dan nog zelfstandig laten worden, waar er vaak problemen mee zijn enzo... Ook de jongen die met de hand worden gevoed zijn praktisch niet meer goed voor de kweek, want ze weten niet echt hoe het moet, omdat ze niet zelf zijn grootgebracht door hun ouders. Maar als je het per se wil doen, hou ik je niet tegen, het is leuk, maar het vergt veel tijd, en het is bijna altijd beter dat de ouders het doen ...

Groetjes, Tara

Theetje

Hoi Rob en Krystle,

Moeilijk punt wat jullie aansnijden. De meningen zijn hier erg over verdeeld. Ik zelf ben van mening dat je een jong met de hand moet voeren als het echt niet anders kan. Om een jong op die manier tam te maken is niet nodig. Iedere dag even een jong vasthouden geeft hetzelfde resultaat.

Zoals Tara al zegt zijn er toch bepaalde instincten die hierdoor wat zullen afzwakken. Tevens zijn ze vaak wat langzamer in de ontwikkeling (zoals vliegen) dan een valkje dat door de ouders gevoerd wordt. Let wel dit geld alleen in het geval dat de jongen helemaal bij de ouders worden weggehaald. Hierdoor missen ze de "basisdingen"die alleen ouders ze kunnen leren. Indien ze verder gewoon bij de ouders blijven zal dat niet gebeuren, maar dan is handopfok in mijn ogen ook een beetje onnodig.

Zoals gezegd is dit dus mijn persoonlijke mening. Er zijn veel verschillende meningen over dit onderwerp. Bedenk echter wel voor je een valkje neemt dat je zelf nog groot moet brengen dat dit heel veel tijd gaat kosten. Je moet er echt voor de 100% achter staan anders is het geen doen.
Mochten jullie er wel voor kiezen neem dan een valkje van een week of 6. Die hoeven vaak nog maar een paar voedingen per dag en zijn al wat zelfstandiger. Tevens is dan de overlevingskans groter.

Veel succes bij het maken van jullie keuze!

Groetjes

Theetje

RobjeH

Heel erg bedankt voor de uitgebreide reacties!

Ik ga voor een valkje die door de pappa en mamma is grootgebracht! Ik heb er al een op het oog en over 3 weken mag ik hem al halen (hij is dan 6 weken). Kan bijna niet wachten!!!

Tara

Hoi,

je hebt de goede keus gemaakt hoor :-). Ik zal voor je duimen! 3 weken gaan snel hoor ;-).

Groetjes, Tara

Theetje

Hoi,

Leuk dat jullie een valkje gaan halen en zoals Tara al zegt, drie weken gaan hard, maar als je moet wachten lijken het er toch wel 6 hoor ;)

Alvast heel veel plezier toegewenst met de toekomstige huisgenoot!

Groetjes

Theetje

Joyce28

27 juni 2004, 15:49:53 #6 Last Edit: 27 juni 2004, 15:50:36 by Joyce28
Ik ben ook geen voorstander van handopfok,zie tevaak dat het mis gaat,oke als je niet anders kan en het valkje heeft daardoor meer overlevingskans dan moet je dat proberen natuurlijk

Uit bepaalde mutaties van ouders valt het geslacht te bepalen aan de hand van deze site:

http://www.kirstenmunson.com/cockatiels/blue.html

Van mijn Lutino wist ik het geslacht ook niet,ik denk nu dat het een pop is,maar ze is bijna 4 maand,dus je kan het nog niet zeker zeggen,ze vertoont geen mannelijke trekjes tot nu toe,al hoe wel ze af en toe wel brabbelt als een grasparkiet  :D

Mijn bont geparelde valkje is nu 8,5 week en weet dat het een popje is,dat kon de kweekster(Mandy hier op het forum)
aan de hand van de ouders aan de hand van de splitten weer zeggen ;)

RobjeH

De pappa is een lutino en de mamma een albino. De mutatie van het jong is lutino split witmasker. (Al zegt dit me niet zoveel). Ik weet niet precies hoe het jong er nou uitziet...

Het schijnt dat je hierbij niet kunt zeggen of het een mannetje of een pop wordt.

Tara

Hoi Rob,

je valkje wordt dus een lutino, hij zal er op zich uitzien als een lutino, maar hij zal een verboren mutatie bij zich houden, namelijk witmasker :-). Dit is een split. Als je kweekt kan die split heel veel verrichten :-).

Groetjes, Tara

RobjeH

Heel erg bedankt! Nu komt alleen nog het moeilijkste...een leuke naam verzinnen!

Het schijnt dat ze namen met een "R" het beste kunnen uitspreken... Ik heb al gezocht naar namen, maar ben nog niet echt een leuke tegengekomen.

Tara

Hoi Rob,

wat is je stijl dan? Ik zou je misschien kunnen helpen ;-).

Groetjes, Tara

robentru

Hoi,
leuk dat jullie een valkje aanschaffen. En namen met een "r" die zijn er volop (overigens onze Mieppie spreekt zijn naam prima). Wat denk je van Robbie, Rico, Rudi, Ronald, Ricardo ('t zijn  per slot van rekening de EK voetballen) Ronaldo dan ook maar.. Ruud, Romeo etc.
Succes met kiezen en laat vooral horen wat het geworden is! ;) :) 8)

Paul

Hoi  Rob en Krystle,

CitaatIk wil graag een jonge valkparkiet aanschaffen (een lutino). Ik heb alleen gehoord dat het heel slecht is als ze door mensen zijn gevoed. Is dit zo, of kan dat geen kwaad?

Jonge valkjes krijgen van de ouders bepaalde stoffen mee en als je ze met de hand voert krijgen ze die niet.
Ik denk zelf dat dat ook op latere leeftijd soms nog effect kan hebben dat ze bijvoorbeeld minder snel ziek worden.
Ik heb een valkje gehad wat vanaf 2 dagen met de hand is gevoerd en die was na 6 jaar nog steeds heel gezond in elk geval dus het zegt ook niet alles in elk geval.
Een valkje van 6 weken krijg je zeker nog heel makkelijk tam en als de kweker ze al aan handen heeft gewend gemaakt is het helemaal makkelijk.
Als ze een maand of drie zijn kan je vaak aan het gedrag al merken of het een man of een popje is.
Lutino's zijn wel heel mooi vind ik die hebben hele lieve kopjes om te zien:-)
Veel plezier met je toekomstige valkje.

Groetjes, Paul