Overweging om valkparkiet aan te schaffen

Gestart door Eric, 25 juni 2004, 05:13:51

« vorige - volgende »

Eric

:-/
Hallo, ik zou graag een valkparkiet willen kopen, maar ik zit eigenlijk met een vraag.  Ik ben zelf een vrij groot deel van de dag naar mijn werk (ben tot 8 uur thuis, vervolgens van 12.30 tot 13.30 thuis en kom om 16.45/17.00 uur thuis) Kan een valkparkiet zolang alleen blijven, of kun je er dan beter 2 nemen. waar ik eigenlijk de ruimte niet echt voor heb. Ik verder op internet aan het rondneuzen om informatie te verzamelen(zo kwam ik ook bij jullie terecht), en kwam op een site van grasparkieten. Hier stond "Mocht u 1 parkiet hebben, en u bent overdag veel weg (werk ed) dan is het aan te raden voor een spiegeltje, zodat hij overdag toch z'n maatje heeft."
Geldt dit ook voor een valkparkiet?
Ik heb overigens vroeger wel een valkparkiet gehad(ben dus wel bekend met sommige "eigenaardigheden", maar zij moest toen weg wegens alergie van mijn broer), maar toen woonde ik nog bij mijn ouders, dus was er altijd iemand thuis

Alvast bedankt,

Eric

Cwazi

Een valkparkiet is een vogel die in kolonie leeft, dat betekend dus dat zij niet graag alleen zijn. Zoveel als jij weg bent zou ik er zeker 2 nemen.

Als je ruimte hebt voor 1 heb je dat ook voor 2, als dat niet zo is was de kooi die je in gedachten had toch al te klein.

Spiegeltjes? Die krabbelen niet op je kop, zegt genoeg lijkt me.  :-/

Paul

Hoi Eric,

Je bent dus toch ook nog wel tussen de middag even thuis dan ziet je valkje ook nog iemand.
Als je je valkje in de avond veel aandacht geeft kan het volgens mij wel hoor.
Het is altijd gezelliger met twee valkjes natuurlijk maar eentje kan ook goed gaan.
Een spiegeltje zou ik afraden je kan beter wat andere speeltjes in de kooi hangen.
Door een spiegeltje kunnen ze minder tam naar jou toe worden omdat ze in de spiegel een soortgenoot zien.
Ik had vroeger ook mijn valkje overdag alleen zitten en in de avond mocht ie er altijd de hele avond uit en dat ging ook prima.
Ook al zou je er twee nemen de kooi voor eentje moet ongeveer net zo groot zijn.
Minimaal moet een kooi toch 50 cm breed zijn en 32 diep en 60 hoog dat heeft eentje al zeker nodig.
Als je er twee neemt kan je er ook het beste eerst een nemen en die volledig tam maken en later pas de tweede erbij nemen.

Groetjes, Paul

suus

Leuk dat je misschien een valkje wilt! Twee is nog beter ;D
Als je twee hele jonge tegelijk neemt, kan het ook hoor. maar dan zou ik wel twee handtamme nemen. En om het risico uit te sluiten dat het eenmannetje en een popje is (kun je niet zien als ze zo jong zijn) dan zou ik het goed aan de kweker vertellen of naar twee verschillende kwekers gaan. Ik heb zelf ook twee tegelijk aangeschaft die al handtam waren en het ging goed. Maar als je twee jonge neemt die je nog handtam moet maken (dus bv uit buitenvoliere komt waar nog nooit iemand ze heeft aangeraakt) is het wel af te raden om er twee tegelijk te nemen en kun je het beste eerst de eerste handtam maken endan een tweede nemen.
groet
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

luukluuk

ik zal er zeker 2 nemen dan als ik jou was ,omdat je vaak werken bent !
gr Margot