27 april 2024, 19:19:55

wanneer beginnen met kweek ?

Gestart door Lambert gertjan, 18 januari 2003, 19:45:20

« vorige - volgende »

Lambert gertjan

Hallo :P:
Mijn vraag is wanneer mogen valk en grasparkieten kweken in een buitenvoliere ? En hoeveel nesten mogen deze vogels maximaal hebben? wie kan er mij een antwoord geven ?
Weet er ook iemand iets over de kweek van zebravinkjes? ::)

Saluutjes en Groetjes  ;D

Tara

Hallo hallo,
ik heb met alledrie ervaring...Ik heb een koppel zebravinken en 8 valkparkieten en 3 kanaries en ik had 4 grasparkieten, deze heb ik echter weggedaan omdat ze nesten van andere vogels durven kapotknagen en zo. De zebravinkjes gaan goed samen met de valkparkieten, het mannetje is namelijk een nestje aan het bouwen, erg leuk :) De nesten die een valkparkiet maakt gaat maximum tot 3 dacht ik, het kan misschien wat meer zijn als je een erg goed kweekkoppel hebt. Maar als je wilt kweken met grasparkieten en valkparkieten, verzeker ik je ze apart te houden, hopelijk heb ik je toch wat geholpen. Groetjes, Tara&Co

Mandy

Hallo Lambert :)

Mijn ervaring is ook dat je grasparkieten en valkparkieten niet tijdens de kweek bij elkaar moet laten zitten. Ik heb dat helaas vorig jaar ontdekt toen een grasparkiet een nestje met 4 jonge valkjes afslachtte om zelf het broedblok in te pikken (de ouders hadden het nest even verlaten...).  :(
Dit deed ze uit instinct, ik had nl. na 3 nestjes (=maximum) haar blokje weggehaald, maar ze wilde instinctief voortplanten, koste wat het kost...
Teveel nestjes groot laten brengen is niet goed voor de gezondheid van de oudervogel; broeden kost heel veel energie en vergt veel van zo'n lichaampje...
Dit jaar gaan mijn grasparkieten in aparte broedkooitjes. Dat was de meest ideale oplossing daar die best in een kleinere ruimte kunnen broeden.
Zelf heb ik een buitenvoliére van 4 m2 en een binnenvoliére van 2 m2, daar zet ik begin maart voor 4 valkenkoppels 6 blokken op gelijke hoogte neer terwijl er een antivorstkacheltje aan staat. Ik laat ze dus maximaal 3 nestjes groot brengen, een onbevrucht legsel telt ook mee! Als je vogels dus ook een binnen/nachthok hebben kan je ook al in februari beginnen, maar pas op voor de strenge vorstnachten/dagen die nog kunnen komen...
Over zebravinken kan ik je niets vertellen.
Succes! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Gert-Jan


Tara

Hallo, ik kan je wel wat vertellen over zebravinken in de kweek: Zebravinken staan bekend om hun grote productiviteit. Ze planten zich zowel in een kweekkooi als in een buiten-of kamervolière voort. Hebt u meerdere paartjes, en dat is alleen maar aan te bevelen, zorg dan voor ruim voldoende nestkastjes; het komt nogal eens voor dat de vogels het met elkaar aan de stok krijgen, omdat meerdere vogels hetzelfde nestkastje uitkiezen. Geschikte nestkastjes hebben afmetingen van ruim 10 cm breed, met eenzelfde hoogte en diepte. Ze kunnen gesloten of halfopen zijn en ook traliekastjes worden doorgaans goed geaccepteerd. Het nest wordt gemaakt van materialen zoals sisaltouw en kokosvezel. Gemiddeld kunt u op 4-6 heel licht groene eitjes rekenen. Na 12-13 dagen komen de jongen uit het ei. Ze worden gevoerd met allerlei zaden en eivoer. Ook klein dierlijk voer wordt goed opgenomen. De jongen vliegen uit als ze krap 3 weken oud zijn, maar worden dan nog een week of 2 gevoerd en begeleid. Na 2-3 maanden hebben de jongen hun volwassen kleur. Ze zijn al heel snel broedrijp, maar u kunt de geslachten beter van elkaar scheiden totdat ze minimaal 9 maanden oud zijn. Wanneer de vogels te jong gaan broeden, geeft het vaak problemen. Zebravinken kunnen probleemloos 3-4 legsels per jaar grootbrengen, maar omdat dit erg veel vergt van de ouderdieren, is het beter na een derde legsel alle nestkastjes te verwijderen.

Zebravinken kunnen ook in halve nestjes broeden maar een nestkast is beter zodat de valkparkieten (en eventueel grasparkieten) er zeker niet aankunnen
Groetjes Tara

Gert-Jan

Hey ;D bdankt voor je reactie
ik heb maar 1 koppeltje zebravinkjes .
Welk nestmateriaal hebben ze nodig?

Groetjes  :)

Tara

Hey hey, zebravinken gebruiken zowat alles in hun nestje :D Dat heb ik dus ook gemerkt... Zebravinken maken zelf een nestje en de mijne maken het van een beetje wol, katoendraadjes, veren van de andere vogels, ze mijne legden erzelf al speelgoed in :o ;D Het vrouwtje doet niets bij het nestje bouwen, het is allemaal het mannetje die het doet. Dus van nestmateriaal kun je een beetje wol in leggen in het nestje zelf, en op de bodem van de kooi moet je wat katoendraden leggen, maar zorg ervoor dat het mannetje de katoendraadjes ziet, dan heb je verder geen probleem...
Veel succes!
Groetjes van Tara&Co

Gert-Jan

hallo
Ik vind het raar dat mn zebravinkjes niet kweken ze kijken zelfs niet naar het broedhokjes maar ze spelen beetje met het nestmateriaal  ;D

Groetjes