11 mei 2025, 08:33:03

valkje gewond

Gestart door sharin, 21 juni 2004, 00:49:59

« vorige - volgende »

sharin

hoi ons valkje vliegt altijd los in huis en het gaat altijd goed tot aan vandaag. we hebben een puntdak dus geen plafond en daar zit een dwarsbalk in waar punky altijd graag opzit en overheen vliegt. alleen vandaag ging ze er vlak onder door ze is nu haar kuif kwijt en heeft een kale kop en een wondje op haar kop. we maken het schoon met gekookt water wat is afgekoelt en dan smeren we het in met bogena wondzalf. ook zit er nog een druppel opgedroogd bloed in het stukkie wat er nog over is van haar kuifje hoe kan ik dit verwijderen zonder haar pijn te doen ? ze eet en drinkt voor de rest goed en is ook gewoon speels. ze ziet er alleen niet uit en ik wil er alles aan doen dat het zo snel mogelijk geneest dus wie heeft er nog tips ?

groetjes sharin

Lique

Hoi Sharin,

Wat sneu zeg, wat zal hij een last ervan hebben :-/
De wondzalf van Bogena is heel erg goed. het is ook heel goed dat hij daarmee behandeld wordt.
Je kan zijn kuifje schoonmaken met water en een watje. Niet eraan trekken, maar laten weken totdat het bloed weg is.

Kan hij verder nog goed vliegen, en vertoont hij geen raar gedrag?

groetjes Lique

sharin

hoi lique, ze vertoont geen raar gedrag wel heb ik haar apart gezet omdat ik bang ben dat de andere valkjes eraan gaan pikken. ook weet ik niet of ze nog kan vliegen durf haar bijna niet meer te laten vliegen in huis. moet even geduld hebben tot onze buitenvoliere klaar is. ook is het vandaag pas gebeurd dus wil haar zowiezo even bij laten komen. ze is gelukkig nog erg oplettend op haar omgeving en speelt, eet en drinkt goed. ze ziet er alleen niet uit :(

groetjes sharin

Lique

Hoi Sharin,

Het is heel goed, dat je haar apart hebt gezet.
Dit kan ook minder stressvol zijn voor haar, en je kan haar goed observeren.
Ik kan me voorstellen, dat je bang bent voor een volgende keer als je haar laat vliegen, alleen kan het ook zijn dat ze ergens van geschrokken is. Dat ze daarom ertegenaan is gevlogen.
Het is ook wel goed, om haar weer te laten vliegen, zodat je het gedrag goed kan observeren, of het vliegen nog wel goed gaat, of weer ergens tegenaan vliegt.

groetjes Lique

Stijn dc

hoi

wat jammer dat ie nu zen kuifje kwijt is, en wat gewond is. Hopelijk is het neit te erg, en geneest ze snel.

SDC:D

sharin

ok ik hou haar een paar dagen in de kooi en dan laat ik haar weer een keer vliegen eerst alleen om te kijken hoe ze reageert. heel erg bedankt

Cwazi

*frons* vliegt tegen een balk en is tot bloedens toe de hele kuif kwijt?  :o

Peter

Hoi allemaal,

Dit zijn de foto's:

En van iets dichterbij:

Peter

Tara

Ooh jee wat zielig :o

Gelukkig is het maar de kuif, straks had ze wat hoger gevlogen en met haar koppie gehaperd!!

Het komt wel goed, dat is zeker, maar echt zielig hoor!

Groetjes, Tara

sharin

21 juni 2004, 02:14:09 #9 Last Edit: 21 juni 2004, 02:16:05 by sharin
ja hele kuif kwijt zie foto

Lique

Jeetje zeg, ik wist niet dat het zo erg was.
Je zal wel even haar koppie na moeten laten kijken.
Ik denk dat ze ook een antibiotica kuurtje nodig heeft.

groetjes Lique

daan

Ja ik zou er ook ff naar laten kijken hoor.
Het ziet er ernstiger uit als dat ik dacht voordat ik de foto zag.
Wel sneu zo zonder kuifje, net de jongen hier die grplukt worden maar dan geen bloed gelukkig.
Ik zou er toch ff mee naar  de vogelarts gaan hoor.

Groetjes daan

the_lost_valley

wat erg zeg allemaal :o ik hoop echt voor je dat het allemaal weer goed komt.. geef haar maar een dikke knuffel van me.. ;)

suus

Jemig zeg! Er lijkt zelfs een gat in haar hoofd te zitten! En inderdaad wat Lique al zei ivm infectiegevaar zou een abkuur niet verkeerd zijn denk ik. Maar laat die beslissing wel door een da nemen en niet door jezelf!
succes
groet suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

sharin

hoi het valt allemaal erg mee met punky die fotoos zijn heel erg ingezoomt en dat was vlak nadat het gebeurt was dus was het hoofdje heel erg rood. het koppie is nu mooi roze en kan geen wondje ontdekken denk dat die opgedroogde druppel bloed van een pennetje was en dat opgedroogde druppeltje doet het zo erg lijken. ik blijf wel gewoon met wondzalf smeren even al is er niks te ontdekken maar gewoon even voor de zekerheid. nogmaals op die fotoos ziet het er heel erg uit daarom was ik ook zo geschrokken maar nu ziet het er allemaal erg netjes uit. zal vandaag of morgen even proberen een ander fotootje te maken.

groetjes sharin