6 mei 2025, 02:50:23

Advies gevraagd

Gestart door Vlaatjuh, 19 juni 2004, 00:09:48

« vorige - volgende »

Vlaatjuh

Hallo,

Wij hebben een valkparkiet, mannetje van ongeveer 14 jaar oud. In de ochtend zijn wij vaak van huis. 's Middags en 's avvonds zijn we vaak thuis. Hij mag er, als wij thuis zijn, uit zijn kooi. Maar soms denk ik dat het gezelliger voor hem is als er 1 bij is. Ook heeft hij heeeeeeeeel veel zin om te paren (hij rijd nu echt van alles: handen/aardbei etc.).
Hij heeft heel vroeger, toen hij geboren was samen gezeten met andere valkparkieten tot dat hij weg mocht. Maar verder is hij altijd alleen geweest. (nooit de bedoeling geweest maar door nare omstandigheden zo gekomen).

Moeten we er 1 bij nemen voor hem of juist niet, we hebben zelf geen idee. We zijn allebij bang dat het niet klikt.

Hij is verder heel tam, eet van je bord, gaat samen tv kijken, en houd heel veel van geaaid worden.

Kolkkie

Hoi Vlaatjuh,

Je kan er een ander valkje bij zetten, maar het is wel aan te raden om een jong valkje te nemen. Jongere valkjes worden door oudere valkjes makkelijker geaccepteerd. Als je er een ouder valkje bij gaat nemen kunnen er territoriale conflicten ontstaan.
Het zou wel kunnen dat je tammere valkje minder tam wordt, maar uit mijn eigen ervaring viel dat nog wel mee.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

19 juni 2004, 08:08:39 #2 Last Edit: 19 juni 2004, 08:09:10 by Paul
Hoi  Vlaatjuh,

Je valkje is altijd alleen geweest en heel erg op mensen gericht.
Ik heb een valkje wat 10 jaar alleen gezeten heeft die is nu 13 jaar en die wil niks met mijn andere valkjes te maken hebben die mogen niet in zijn buurt komen.
Die zit ook als enige in een apparte kooi.
Maar soms lukt het wel het is een kwestie van proberen.
Neem je valkje een keer mee naar iemand die ook valkjes heeft dan kan je kijken hoe hij erop reageerd.
Ik zou zo niet gokken of het lukt anders zit je straks met 2 valkjes in apparte kooien.

Groetjes, Paul