14 mei 2025, 00:17:30

Op 1 poot slapen

Gestart door Tara, 18 juni 2004, 21:09:30

« vorige - volgende »

Tara

Hoi,

ik weet dat als een valkje op 2 poten slaapt dat kan leiden tot ziekte, maar als een valkje dus op 1 pootje slaapt, is dat dan een teken van gezondheid of ...

(Ik weet het, domme vraag, maar is ff voor de zekerheid, heeft btw niks met die ziektes te maken, maar in het algemeen)

Cwazi

Op twee poten slapen leidt niet tot ziekte maar kan aangeven dat de vogel ziek is. Op 1 poot slapen is voor een volwassen (vliegende) vogel is normaal gedrag maar ook die vogel kan wat manekeren. Een vogel die normaal op 1 poot slaapt en ineens bol zit en op 2 poten slaapt is een indicatie dat er iets mis is, de reden op 2 poten te gaan slapen is dan dat de vogel te zwak is.

Tara

Hoi,

dank je voor je snelle reactie, ja, hier slapen ze wel allemaal op 1 pootje. Maar was ff nieuwsgierigheid, mijn broer had een valkje  gekocht die eerst echt altijd op 2 pootjes sliep en ik maakte me wel zorgen om 'm maar nu slaapt die gwn op 1 poot. Maar ja, dank je voor je reactie. Maar bijv. een vogel die altijd op 1 poot slaapt, da's dan goed?

Paul

Hoi Tara,

Het is niet echt te zeggen dat als ze op 1 poot slapen dat ze meteen kerngezond zijn.
Ook zieke vogels slapen soms op 1 poot maar meestal slapen ze op 2 pootjes als ze ziek zijn.
Ook jonge valkjes slapen op 2 pootjes omdat ze hun evenwicht niet goed kunnen houden in het begin.
Maar dat leren ze snel met 6 weken kunnen ze soms al op 1 pootje slapen.
Sommige valkjes slapen altijd op 2 pootjes zoals sommige die op een kalkblok slapen daar hebben ze weinig houvast en slapen dan op 2 pootjes terwijl ze gezond zijn.
Maar in het algemeen kan het betekenen dat ze zich niet echt lekker voelen als ze normaal op 1 pootje slapen en dan ineens op twee.

Groetjes, Paul