24 mei 2025, 13:09:26

nieuw eitje gelegd

Gestart door shazny, 18 juni 2004, 18:52:06

« vorige - volgende »

shazny

Hi,

Mijn valkparkiet heeft een nieuw eitje bij een jong valkparkietje van ongeveer vier weken gelegd. Nou vraag ik mij af of dit nieuwe eitje nou gewoon uitgebroed gaat worden door de moeder en vader. Of kunnen ze niet tegelijk broeden en eten geven........ Ik heb hier eigenlijk geen flauw idee bij........ Ik hoop natuurlijk dat ik nog een jong valkparkietje krijg....... Iemand kan me hier vast wel meer over vertellen.

groetjes SHazny ;)

Cwazi

Nou, vermoedelijk komen je jongen nog deze week het blok uit, dan is er weer ruimte. Vanaf dat moment gaan ze vrij snel beginnen met zelf eten. De ouders voeren dan nog hoor, maar het wordt al snel minder dan eerst.

Het risico dat je loopt en wat mij het eerste jaar 1 x overkomen is, is dat ze helemaal op gaan in het nieuwe nest en hun interesse voor de jongen verliezen. Nu moet ik er wel bijzeggen dat ze toen maar 1 jong hadden, dat was bijkbaar niet genoeg, maar misschien komt het vaker voor.

Ook lijkt mij dat al gaat de pop niet broeden, het ei onder de vier weken oude wamre kuikens al wel min of meer onbedoeld bebroed gaat worden. Vraag is of dat goed gaat, daar heb ik geen ervaring mee.  :-/

Marianne

Hoi Shazny,

Je kan het eitje gewoon laten liggen hoor.
Dit gaat helemaal goedkomen.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

shazny

Hi Marianne en Cwazi,

Ik hoop inderdaad dat alles goed komt en dat ik er nog een jonkie bij krijg,als het vrouwtje er maar niet te lang is afgeweest...... :-/.  Dit is dus het tweede nestje van dat paar. Uit t eerste kwam er maar een eitje uit .Dat is niet veel......... Van mij mogen er gerust meer bij komen ;D. Wish me luck!

groetjes Shazny

Paul

Hoi Shazny,

De pop zal er meestal nog eitjes bij gaan leggen hoor dus om de dag komt er een bij.
Vandaag dus geen ei en morgen (zondag) de tweede erbij.
Gemiddeld leggen ze toch 4 tot 6 eitjes dus ik denk dat het niet bij 1 blijft nu.
Het gebeurd best vaak dat ze al weer eites gaan leggen als de jongen er nog zijn dus maar je niet ongerust dat komt bijna altijd wel goed.
In elk geval goed in de gaten houden dan kan je altijd nog ingrijpen door te helpen met voeren.

Groetjes, Paul