6 mei 2025, 14:02:45

Vrouwtjesparkiet haat vrouwen

Gestart door Johanlinda, 10 juni 2004, 19:43:12

« vorige - volgende »

Johanlinda

Ik heb een vraagje over onze valkparkiet Sjaantje. Ik heb haar gekregen omdat ik mijn oude valkparkiet zo miste, maar eigenlijk moet ze helemaal niets van me hebben. Ze heeft eigenlijk een hekel aan al het vrouwelijk (mens) gezelschap.

Ze is hartstikke lief tegen mijn vriend (kruipt onder zijn trui, laat zich aaien enz. ) maar bij mij pikt ze in mijn vingers en blaast ze. Ik ben er altijd lief tegen en weet niet wat ik er mee aan moet. Valt dit gedrag af te leren en zo ja, hoe?

Sinds kort begint ze windeieren te leggen. Is dit een teken dat ze een maatje nodig heeft? Ze is wel erg vaak alleen, maar door haar gedrag twijfel ik eraan of ze een andere valk in haar kooi zou toelaten? :-[

Marianne

Hoi Johanlinda,

Als jullie valkje vaak alleen is lijkt het mij inderdaad zinvol om eens na te denken om er nog eentje bij te nemen.
Valkjes leven in de natuur ook in groepjes en zijn niet graag alleen.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

suus

10 juni 2004, 22:12:47 #2 Last Edit: 10 juni 2004, 22:43:25 by stijn_05
Hallo Johan en Linda,
Het lijkt erop of jullie valkje johan (daar ga ik maar van uit :D)
 als partner heeft gekozen. Wat je het beste kan doen is er eenvalkje bijnemen. Meestal accepteren ze een jonge valk vaak eerder dan al een wat oudere valk maar ook dit kan erg verschillen hoor. Ik zou ze eerst een tijdje aan elkaar laten wennen door ze in een aparte kooi te zetten maar vlak bij elkaar, zodat ze echt elkaar kunnen bekijken en luistern e.d. Wat betreft die windeieren, geef je je vlak grit, maagkiezel en sepia? daar zit kalk in, wat ze nodig hebben in gewone situaties maar als ze eieren gaan leggen ook voor de schaal maken.
succes,
groet
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Stijn dc

hoi

ik zou ook een partner overwegen, daar kan je valkje zich mee amuseren als hij alleen zit, moest er geen van beide tijd hebben voor het valkje (door werk, kinderen,...)

SDC:D

Johan en Linda

Bedankt voor de reacties.

Ik heb eergisteren een tweede valkje aangeschaft en het gaat hartstikke goed. Ze zijn heel lief voor elkaar en sjakie (de nieuweling) kan heel goed overweg met sjaantje. Sjaantje vindt mij nog steeds niet aardig, maar met Sjakie kan ik spelen zoveel ik wil, die is echt heel erg tam.

Stijn dc

hoi

leuk dat je er eent weede bij hebt; Ook fijn dat ze zich zo goed amuseren met zen tweetjes.

veel succes.

SDC:D

Paul

Hoi Linda,

Wat leuk dat je er een bij hebt en dat het goed klikt tussen die twee :-)
Misschien dat deze juist naar jou toe trekt en een hekel aan je vriend krijgt  :)
In elk geval lekker veel aandacht blijven geven dan blijft ie je vaak ook wel aardig vinden :-)

Groetjes, Paul