11 mei 2025, 14:12:34

Radeloos, Bo eet niet

Gestart door sadelienda, 18 juni 2004, 18:04:41

« vorige - volgende »

sadelienda

Hoi allemaal,

Ik heb Bo een broekhok kado gedaan. Een grasje van me vond het heerlijk om daarin te liggen, dus ik dacht Bo misschien ook wel.

Tot mijn grote verrassing heeft Bo op 15 juni een ei gelegd.(zonder vriendje)
Nu heb ik naief dat broedhokje uit de woonkamer gehaald en het ei voor Bo verstopt.
16 juni heeft ze niets gelegd en gister ook niet. Ter controlle had ik haar in een aparte kooi gezet op de slaapkamer met een flinke bodem zaagsel erin.
Nu lag er vanochtend een ei.

Gister en eergister was ze uiteraard van streek en erg onrustig en heeft ze haast niet gegeten.

Vanochtend heb ik haar eten voor gezet en daar heeft ze maar een paar zaadjes van op.

Het hokje heb ik weer terug gezet en ze heeft buiten die zaadjes om niets meer gegeten en ze heeft ook geen vriendje die haar komt voeren.

Ik heb een DA gebeld en die zei:" hok weghalen met eitjes, vogel op een donkere plek zetten, dan vervalt langzaam aan het broedse gedrag".

Maarja ze eet gewoon niet en morgen vertrek ik naar Frankrijk en moet mn vriend "vogelsitten".

Ze eet dus niet.
de een zegt uit laten broeden
de andere weghalen en aankijken
in het donker zetten.

Wat moet ik doen?!
Ik ben echt radeloos.

:-[

Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

Karin

Dat is niet zo slim van je om haar een broedblok te geven :o Je hebt haar nu gestimuleerd om te gaan broeden en haar meteen veel stress bezorgt door het blok weer weg te halen en er later weer bij te hangen. Overigens worden valkparkieten niet gevoerd door de partner, want ze broeden normaal om en om. Maar ja, ze heeft geen partner dus zal ze zo min mogelijk van haar eitjes af komen. Ze zit nu helemaal hormonaal in de knoop en dat is erg lastig, zeker als je net op vakantie gaat. in ieder geval het blok weghalen ! Leg de eitjes gewoon in een hoekje op de grond en zet haar voer en drinkwater erbij. Laat haar gewoon op de eitjes zitten, want als je ze weghaalt gaat ze er toch weer nieuwe bijleggen. Zorg voor voldoende kalk ( sepia, mineraalblok ) en zorg ervoor dat de oppas haar goed in de gaten houdt. Het kan best zijn dat ze door al dit behoorlijk in de war is en daarom niet eet. Dit mag zeker niet langer dan een dag duren !! Zet dingen neer die ze lekker vind, zoals eivoer, trosgierst, brood enz. Sterkte ermee en probeer de volgende keer als je wat nieuws wilt proberen eerst even op te zoeken of het kwaad kan. Je kunt hier altijd vragen stellen en er zijn genoeg mensen die er verstand van hebben  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

sadelienda

Hoi,

Ik voel me al schuldig genoeg  :-/

Bedankt voor de tips.

Iemand nog andere suggesties?

Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

Cwazi

Je hoeft je niet schuldig te voelen hoor, je wou haar immers een plezier doen en hebt toen je besefte wat er aan de hand was gedacht dat het door het wegnemen van de "oorzaak" over zou gaan.

Ik zou haar lekker laten broeden op dat eitje, in haar eigen vertrouwde omgeving maar zonder broedblok. Als ze geen stress meer heeft om waar haar eitjes blijven, zal ze zich niet uithongeren en er af komen om te eten. Tja, ik wil wel op haar passen als je weg bent, maar of dat wat help... ik heb hier een hevig romantisch valk mannetje zitten dat op precies dit moment kijkt of hij de vrouw van een ander kan versieren  :D

sadelienda

Ok.

We hebben besloten om haar in een kleinere kooi op de slaapkamer te zetten met de eiren met trosgierst.
Zo kan mijn vriend zien of ze eet.

Eigenlijk is dit de oplossing van alle opties die ik had.

Moet goedkomen.
Voor mijn vriend liggen ook de spoed telefoonnummers klaar en hij zal de topics in de gaten houden voor evt andere tips.  ;)

sadelienda

Hoe lang kan Bo zonder eten?
Hoe weet mijn vriend nou wanneer hij moet ingrijpen?

Groetjes,

Sadelienda

Cwazi

Als ze echt niets eet? Niet zo lang, dat moet geen dagen duren. Je vriend moet heel erg goed de ontlasting in de gaten houden. Vogels die uithongeren krijgen donkergroene ontlasting, zonder wit en gaan naar verlepte bloemen ruiken. Let op, op dit moment zijn ze al ver heen!!

Zorg in elk geval dat ze drinkt, biedt ook frui, groenvoer en eivoer e.d. aan. Zolang haar ontlasting aangeeft dat er gewerkt wordt daarbinnen is het goed. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen aangezien de ontlasting nu waarschijnlijk anders is dannormaal ivm het leggen.

sadelienda

Goed nieuws  ;D

Een kwartier nadat we haar apart hebben gezet heeft ze zeker een half uur zitten eten en herkauwen. Dus dat is een geruststelling minder.
Nu kijken of ze blijft eten en drinken.

Haar eieren laat ze links liggen op de bodem aan de stand van de staart te zien, komt er nog wel wat aan.

Maar goed, ze eet igg....

Stijn dc

hoi

fijn om te horen dat ze terug eet. Hopelijk valt het broedse gedrag snel genoegweg, en heb je binnen de kortste keren je oude valkje weer teruG.

SDc:D

sadelienda

Ja dat hoop ik ook. Ik woon in een appartement en ze staat nu op de slaapkamer en roept naar de rest in de woonkamer.
Een hoop kabaal dus, maarja beter leven in de brouwerij dan zielig in een hoekje op stok.

Maar we houden het leg patroon nog in de gaten.

Gr,

Sadelienda

sadelienda

Hoi allemaal,

Ik ben zojuist terug gekomen uit Frankrijk. Er lagen nu 3 eitjes op de bodem van de kooi.
Bo ziet er gezond uit en drinkt. eet en poept goed.

De eiren liggen bij elkaar, dat heeft mijn vriend gedaan.
Ik zag haar vanochtend met 1 eitje aan de haal gaan, deze duwde en rolde ze maar liet de eitjes verder links liggen.

Vandaag heeft ze ook geen bolle onderkant en een knik in haar staart dus ik ben benieuwd.

Groetjes,

Sadelienda

sadelienda

Hoi allemaal,

Bo heeft nu nog steeds niets gelegd terwijl ze om de dag legt.
Ze ziet er ook niet meer zwanger uit.
De eiren kijkt ze naar maar doet er verder niets mee.
Er liggen nu dus 3 echte eiren en 2 nep.

Moet ik nu een voor een de eiren weghalen of moet ik nog even wachten tot ik zeker weet dat ze niets meer legt?

sadelienda

Nou een updatje....

Bo eet goed en is van de eiren af...
Ze is weer terug bij haar vriendjes in de woonkamer en alles gaat prima.

Iedereen bedankt voor de tips en hulp!

Groetjes,

Sadelienda