20 juli 2025, 01:29:19

kropje voelt hard aan

Gestart door Sarah, 16 juni 2004, 23:46:11

« vorige - volgende »

Sarah

Hoi!
Ik heb en valkparkiet van zes weken en het gaat ook prima, maar nu voelt zijn kropje en beetje hard aan. Waarvan komt dat? Heb ik hem mischien te veel gevoerd?
Wat moet ik doen?
Alvast bedankt!

suus

Hoi Sarah,
Je zegt dat het kropje van je 6 weken oude valk hard aanvoelt, maar wanneer is dat, als ie vol is of al wat leger? en kom je er nu ineens achter of heeft ie het misschien altijd al gehad? De krop is na een voeding natuurlijk gevuld met voedsel, en voelt dan door de massa altijd wat harder aan, maar verder zou ik niet weten hoe het zou kunnen komen, wellicht weet iemand anders van het forum dit.
Te veel voeren lijkt me een beetje stug, tenzij je dwangvoeren moet. Een jonge valk houdt op met eten als ie genoeg heeft gehad.
succes
groet
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Sarah

Hoi, bedankt vor je reactie. Nee, hij had en een uur na dat ik hem gevoerd had. En ik heb altijf gevoeld, dan zat die wel vol maar nu is het echt hard, ik masseer hem al, mischien is het en verstopping.Ik voel het nu nog, het is en klein bobbeltje....Maar hij lijkt er verder geen last van te hebben.
Is het mischien normaal???

Cwazi

Uitkijken met maseren hoor, vooral als hij zelf al zaadjes eet. Je kan de binnenkant van de krop beschadigen op die manier. Als hij al zelf wat kan knabbelen kan het ook best zijn dat hij iets gegeten heeft dat nu in de krop zit?

Wat je kan proberen om de inhoud wat te "verzachten" en snellere doorspoeling te bevorderen is hem wat water voeren met een lepeltje. Gewoon handwar water zoder toevoegingen. Niet dwingen als het niet nodig is, en overvoeren lijkt me inderdaad niet mogelijk tenzij je dwangvoedert.

Sarah

Ok bedankt. Hij eet inderdaad al zaadjes, ik vond het alleen zo raar voelen. Het is ook al minder geworden, ik zal hem nog wat water geven.
Bedankt!