4 juni 2024, 07:17:14

Hoe nu verder?

Gestart door Marianne, 16 juni 2004, 01:10:41

« vorige - volgende »

Marianne

Hoi,

Zoals misschien sommige al weten geef ik nu een jong die flink geplukt heb zelf pap.
Het gaat heel goed.
Ik geef hem nu 3 keer per dag eten. 's morgens rond 7.30; 's middags rond 16h en 's avonds rond 22.30.
Ik geef hem opfokvoer Nutribird A19 en ik doe daar een klein beetje eivoer doorheen.
Is dit een goede manier? Hij groeit goed dus mijn gevoel zegt van wel.
Hoe moet dit nu verder? Ik bedoel minder pap en zaadjes erdoor ofzo.
Hij probeert al wel wat te knabbelen aan de trosgierst maar echt veel van binnen krijgen dat niet.
Oja, het valkje is van 14 mei en nu dus een maand oud.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Cwazi

Je mag gewoon zo door gaan, klinkt allemaal in orde. Straks zal je merken dat hij (lekker irritant) steeds na enkele hapjes al vliegoeveningen wil gaan doen, wat later gaat ie dan op de wieken en sta jij daar met je snel afkoelende papje :)

Ik dacht dat de mijne nog op vier voedingen zat bij vijf weken, maar dat weet ik uit mijn hoofd niet meer. Ben ook op gevoel afgegaan, hij groeide goed, ging minder eten, dus de pap wat verdikt en toen een voeding ertussen uit gelaten.

Je mag de pap geleidelijk wat gaan verdikken als hij minder gaat eten, zodat het inderdaad brinta wordt ipv vla. Ondertussen zal hij meer en meer trosgierst en zaadjes gaan knabbelen. Op een zeker moment zul je merken dat hij bij drie voedingen zoveel overlaat dat je de hoeveelheid van twee binnenkrijgt en de rest weg kan doen. Dan kun je er weer eentje laten vallen, ik zou die twee dan wel wat dichter naar elkaar toe doen, de laatste een stuk vroeger bijv.

Ik schreef bij elke voeding op wat hij voor en na woog. Dan wist ik op de gram nauwkeurig hoeveel erin gegaan was. (misschien ging er dan nog een paar gram prut aan zijn snavel maar die lag ook in verteerde vorm op het aanrecht zeg maar haha).

Dat vond ik erg prettig, je zal merken dat als ie straks echt zijn vliegoeveningen gaat doen en vliegvlug wordt hij wat gaat afvallen. Hij zal wel moeten, meestal zijn ze te vet om echt te kunnen vliegen. Daarna komen ze mooi in balans ;)