13 mei 2025, 05:15:29

kweken

Gestart door W.Eijkelkamp, 15 juni 2004, 14:38:39

« vorige - volgende »

W.Eijkelkamp

Wie kan mij antwoord geven op de volgende vragen?

Een valk parkiet broed ongeveer 18 tot 21 dagen moet je dit vanaf het eerste of laatste ei gaan tellen?

Kan ik de jonge valken ook ringen met ringen die om de Catharina parkieten gaan?

Met vriendelijke groeten.

Wilko

Inger m

15 juni 2004, 14:54:41 #1 Last Edit: 15 juni 2004, 14:55:09 by Cinnamon_valk
Hoi,
Je telt vanaf het moment dat de eieren bebroed gaan worden. Soms beginnen ze bij het eerste ei te broeden, maar vaak ook vanaf het 2e of 3e ei. Je telt het dus per ei en niet voor het hele nest.

Ik weet niet precies wat de ringmaat is voor Catharina parkieten (ik denk rond de 4.5 mm). Valkparkieten hebben een ringmaat van 5.5 mm en kun je niet van deze ringen voorzien ws. Te grote of te kleine ringen gebruiken is slecht voor de vogel en riskant.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

de ringmaat voor catharina's is inderdaad 4.5 mm. DUs veel te klein voor valkjes, dit kan later de poot serieus afknellen, en daardoor kan ie afsterven.

SDc:D

Stijn dc

ow ja, voor de geinteresseerden voor de ringmaten, en wie zenog niet heeft.

kijk maar eens op deze site van de kbof

SDC:D

Cwazi

Volgens mij kan ik niet zomaar ringen bestellen daar ofwel?

Ik kan ook nergens vinden of Catharina's nu wel of niet geringd moeten worden, er is me verteld van wel in elk geval. Trouwens, een catharina die uit zijn blok komt, ziet er als een volwassen vogel uit, dus wat dat aangaat is het ook wel handig dat je ze kunt herkennen :)

Ringen van een catharina zijn inderdaad 4,5 en passen niet om een valkenpootje.

Stijn dc

hoi

nee, je moet lid zijn van deze of een andere vogelvereniging.
Catharina's hoeven volgens mij helemaal neit geringd te worden. Alleen vogels die je niet meer in het wild mag vangen, en waarvan je moet kunnen verantwoorden dat ze zelf gekweekt zijn.

Cwazi

en waar vind ik dan officieele lijsten waarop taat welke soorten niet meer in het wild gevangen mogen worden? Mij is dus verteld dat de Catharina er op zou staan.  ;)

Stijn dc

die mogen inderdaad niet meer ingevoerd worden, maar het is toch ng anders als bv. een wilde vink etc... Valkjes mogen vogens mij ook neit meer massaal ingevoerd worden.

Stijn dc

hoi

je vind HIER veel informmatie.

SDC:;D

Cwazi

dank maar eh... bijlage a omvat geen kromsnavels en andere niet europese soorten.   :)

Stijn dc

hoi

inderdaad, daar zal de regel dan neit voor gelden. Voor zover iik weet is er geen enkele kromsnavel verplicht te ringen.

SDc:D

Paul

Hoi Stijn,

De meeste papagaaien moeten verplicht geringt worden en dat zijn ook kromsnavels.
Ook veel parkietensoorten moeten in elk geval verplicht geringt worden maar dat zijn vaak de zeldzamere soorten.
Er zijn lijsten waar dat in staat en sommige vogels moeten behalve een ring ook nog papieren hebben.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

ik wist niet dat papegaaien ook geringd moesten worden. Vreemd dat daar niets van op de site staat.

Paul

Hoi Stijn,

Zelfs een halsbandparkiet moet eigenlijk verplicht geringt worden maar is wel vrij verhandelbaar zonder papieren.
Bij veel papagaaien heb je gewoon behalve de ring echt papieren nodig.
Kijk maar eens op deze lijst daar zie je best dat veel soorten heel streng behandled worden kwa ringen en papieren.
http://www.birdway.nl/citeslijst.htm
Dit geld dan in elk geval voor Nederland natuurlijk in Belgie kan het wel wat afwijken.

Groetjes, Paul

Cwazi

nou eh, de meeste kromsnavels moeten geringd, de valk en de gras niet, maar alle kaketoes en papegaaien dus al vast wel. Die vallen onder BUD we oid, of halsbanden daar ook onder vallen weet ik niet aangezien halsbanden ondertussen tot de "inheemse" soorten worden gerekend  :-/

Hoe dan ook, er was mij verteld dat de catharina ook op de BUD lijst stond. En ik kan dus nergens vinden waar glashelder staat welke soorten er ringplicht hebben of wel. 100% zeker weet ik het van papegaaien en kaketoes, allemaal en sommigen hebben nog speciale CITES papieren nodig ook zoals bijv de Palm- en de Inca kaketoe.