27 april 2024, 22:37:44

Eindelijk 2 lutino witmaskers

Gestart door Tara, 13 juni 2004, 19:45:41

« vorige - volgende »

Stijn dc

hoi

je brengt inderdaad zieke vogels in omloop, maar wat moet  je er dan mee doen? Je kan zetoch niet laten vernietigen? Dat zou ik ook niet doen.

SDC:D

Tara

Wel Inger,

als jij denkt dat ik niks voor hun doe dan heb je het ferm mis in ieder geval, ik ben er elke dag mee bezig!

Het is idd wel een goed idee wat ontlasting op te sturen, dat zal ik al doen, daar kijk ik morgen voor, moet die ontlasting gedroogd zijn in een zakje ofzo?

Inger m

Uhm tja...tegen polyoma bestaat bv inmiddels een enting (maar geen idee of dat al in NL is). Papegaaienziekte en vele andere ziekten zijn behandelbaar...

Ik zou ze niet in de handel doen, vernietigen is dan een betere optie...ik heb het weleens ergens meegemaakt bij infectieuze bronchitis, toen moesten ze alles afmaken.
Als iedereen nl zieke vogels wegdoet heb je een groot probleem...

Aanhouden, niks bijkopen, niet kweken en goede hygiene kan in sommige gevallen ook een optie zijn. Maar afhankelijk van de ziekte (die voor de vogels zelf nl ook een onprettig verloop zou kunnen hebben als er niks gedaan wordt) kan een DA hierover het beste adviseren.

Tara, denk er eens goed over na! Het gaat nl om het welzijn en gezondheid van je vogels! Mogelijk is het goed te behandelen...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Tara,
Ontlasting gewoon zo vers mogelijk, kun je in een zakje doen, vervolgens versturen in een goed gesloten envelop en de DA de situatie duidelijk uitleggen. Zoek een goede DA!
Je kunt mestmonsters nemen van bepaalde vogels of gewoon ontlasting van diverse vogels 'mengen'.

nb. Ik denk niet dat jij niets voor ze doet, maar sommige van jouw beslissingen zijn voor mij erg onlogisch...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

tja, vernietigen is wel erg drastisch. Je kan dan wel opnieuw beginnen, maar ik zou eerst proberen te behandelen.

maar stel je voor dat je valkjes drager waren van de vogelpest, dan was je verplicht om ze te laten vernietigen, lijkt me ook niet prettig.

DSC:D

Tara

Hoi Inger,

in ieder geval, dank je voor je uitleg, ik ga woensdag kijken om alles nog maar 'ns te ontsmetten, ik laat de eieren van nu er nog liggen en zie hoe dat afloopt, vogels komen er nu wel niet meer bij, da's zeker. Wegdoen doe ik ook niet, dat lijkt voor niets goed. Verder zal ik ff zien of ik in contact kan komen met dr. Feld, btw Inger, voor polyoma zijn ze normaal gezien ingeënt denk ik, ik heb al eens een middel van de DA gekregen die ik hun moest geven, ik weet nu wel niet of dat een inenting was of niet :-/.

Tara

Hoi Inger,

wel, ik zat te denken om ontlasting naar dr. Feld te sturen, zal wel mogen en lijkt me ook goed, maar ik kan best eerst even bellen dan naar Feld zeker, hopelijk mag dat ook ...

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

een inenting moet volgens mij altijd met een spuitje gebeuren. Inenten is hetinbrengen van dode of verzwakte virussen/bacterieen? eenvan de twee in ieder geval. De eieren die er nu liggen zou ik wel weghalen, maar als die jognen dan ook sterven, dan mag je zeker zijn dat het fout zit, je kan er dan 1 opsturen.

SDC:D

Tara

Hoi Stijn,

momenteel piept er een eitje, dus lijkt me niet goed weg te halen, nee, ik laat ze liggen, dan kan ik nog een dood jong opsturen ook. In ieder geval, ik hou jullie wel op de hoogte.

Groetjes, Tara

Inger m

15 juni 2004, 00:04:37 #39 Last Edit: 15 juni 2004, 00:05:11 by Cinnamon_valk
Hoi Tara,
Lijkt me onws dat ze ingeent zijn, omdat hier voor zover ik weet geen entstoffen zijn? De DA zou dat wel aangeven en zou tevens alles moeten enten. Een enting is erg duur en zal iig op de rekening staan. Tegen Polyoma bestaat verder geen behandeling.
Volwassen vogels zouden er wel van kunnern genezen, tot zover er niet mee kweken.

Neem eerst contact op met DA voor je mest instuurd!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Nog even over entingen:
Een dier dat besmet is kan iha niet geent worden tegen die ziekte, omdat de het dan zieker kan worden. Entingen moeten preventief gebeuren.

Over het algemeen wordt een enting via een injectie gegeven, via oogdruppelenting of oraal is het ook mogelij.

gr Inger

nb. Het hoeft helemaal niet perse Polyoma te zijn...
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ik wis tniet dat het ook via het oog kon gebeuren. Nu je het zo zegt dat een dier niet ingeent kan worden tijdens de ziekte vraag ik me af waarom ik daar niet eerder aan dacht :)

SDC:D

Inger m

Hoi Tara,

Dit was wat ik kon vinden over vaccins:
Jouw vogels zullen niet geent zijn....

Vaccin
Zoals bij vrijwel alle virusziekten zijn er nog steeds geen specifieke medicijnen om de aandoening te behandelen. In
Amerika wordt momenteel nog onderzoek verricht naar een vaccin als voorbehoedmiddel tegen de ziekte. Ook wordt momenteel een vaccin met geïnactiveerd Polyoma-virus door verscheidene universiteiten getest, dit is echter nog
niet relevant voor de praktijk. Het vaccin van BIOMUNE is voorlopig toegelaten in de USA, maar nog niet officieel verkrijgbaar in Nederland. De kosten liggen rond de 20 dollar per enting per vogel. De eerste keer moet er tweemaal geent worden met 3 weken tussentijd. Waarna de enting jaarlijks herhaald moet blijven worden.

uit: http://members.home.nl/gvanitem/polyomavirus.html

nb. Polyoma ws niet in mest aantoonbaar, maar in het bloed.

gr inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Andrea

15 juni 2004, 16:04:56 #43 Last Edit: 15 juni 2004, 16:12:48 by Andrea
Hoi Tara,

Ik ben toch wel benieuwt naar de foto's van de twee albino's.
Wel bijzonder dat je die in een dierenwinkel bent tegengekomen.
Ik heb tot nu toe alleen wildkleurtjes en gewoongeparelden en 1 geparelde witmasker in de dierenwinkel gezien.
Nou ik hoop dat je er snel achterkomt wat er mis is dat er zoveel valkjes bij jou dood zijn gegaan. Da's ook niet leuk.
Ik hou me verder buiten de discussie die door deze topic zijn ontstaan.
Want ik heb het hele verhaal niet mee gekregenen en ik bevind me dan ook buiten mijn kennis die ik heb over valkparkieten; aangezien ik gewoon twee valken binnen heb en ook niet kweek e.d.  ;)

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Cwazi

wat een schattige foto andrea :)