27 april 2024, 10:01:23

een eitje

Gestart door siempie, 11 januari 2003, 02:17:58

« vorige - volgende »

siempie

hoi hoi ,
ik heb een vraagje ik heb twee valken een gele man en een gepaarelde pop , drie dagen geleden heeft ze een eitje gelegd gewoon op de grond van de kooi .
ik heb een broed hok in de winkel gekocht en ze zeiden dat ik het eitje in het broed hok mest leggen .
dat heb ik gedaan maat ze gaat er niet in !!!
ik heb dus het eitje weer op de plek gelegd waar het lag en waar ze de hele tijd aan het zoeken was ,maar als het op de grond ligt kan het dan ook uitkomen ???? maar ik denk dat er nog meer eitjes komen want als ze langs de tralies klimt heeft ze om zo maar even te zeggen een dikke kont (achterste)
of heb ik dat mis ?
wat kan ik nou het beste doen ???
ik hoop snel wat te horen .
met vriendelijke groet van simone (en pino en valkje natuurlijk) ??? :'(

Paul

Hoi Simone,
Het broedhok wat ik gekocht had daar zat alleen aan de binnenkant een stokje en aan de buitenkant niet, daar zat alleen een gat en dan komen ze er niet makkelijk in.
Toen heb ik aan de buitenkant onder het invlieggat ook een stokje gemaakt en toen gingen ze er wel in.
Het kan ook zijn dat het broedhok te laag hangr dan heb je kans dat ze er ook niet in willen.
Heeft het wel de juiste maten?
Het moet minimaal zijn 25,25,35 cm en het gat 7 cm.
Als het kleiner is wil de vogel er ook zeker niet in.
Wel uitkijken als je vogel een dik achterste heeft zal er seker nog een ei volgen en ze kan legnood krijgen als ze hem niet legt.
Meestal zit er een dag tussen het leggen van het volgende ei.

Groetjes,  Paul

cisca

Hallo.
Ik heb al diverse berichtjes gelezen van liefhebbers waar de valkjes geen nestkast hebben en de eitjes op de grond gaan leggen.
Wanneer je van plan bent om te kweken zorg dan in ieder geval dat je valkjes ook daadwerkelijk een plek hebben om te broeden dus een nestkast ,Paul heeft al aangegeven hoe de maten moeten zijn .
Als je valkjes gaan zitten paren kun je zeker van zijn dat er eitjes komen,tenzij ze te jong zijn natuurlijk net als bij mij.