29 juni 2025, 08:26:10

Jongen toch dood

Gestart door poohbeer19@hetnet., 11 juni 2004, 19:09:41

« vorige - volgende »

poohbeer19@hetnet.

Hallo goedemiddag,

Ik zit met een vraag die ik niet echt kan vinden tussen de onderwerpen.

Wij hebben een koppel geelwangen die dit jaar voor het eerst broeden.
Ze hebben nu al twee nestje's gehad.
In het begin lijkt alles goed te gaan,ze worden keurig gevoerd en warm gehouden.
Maar tussen de eerste week en de tweede week gaat het fout.
Bij het eerste nest zelf nog geprobeerd op te fokken maar helaas niet gelukt.
Het leek wel of ze problemen met het doorslikken hadden,en als er al wat in de krop kwam werdt deze niet geleegd.
Het tweede nestje heeft het ook niet gered.
Nu zit de man  meer op de jongen dan  de pop.
Wie weet raad!!!!
Vriendelijke groet Gerda.

Stijn dc

hoi

zijn het echte geelwangen? Als je daar een koppel van hebt, dan gaan de jongen altijd dood, nuja, dat weet ik niet, maar ik meen zoiets gehoord te hebben van mandy denk ik.

SDC:D

Suzanne

Hoi Stijn,

Ze zullen niet allemaal dood gaan, want anders waren er geen geelwangen  :P ;) ;D.

Er staat toevallig een stukje over geelwangen in Europarrot van juni. Ik citeer:

..."Dit is zeker geen mutatie voor de beginnende kweker. Waar het fout is gegaan weet niemand, maar dat er iets is fout gegaan bij deze mutatie is wel zeker. Het is een algemene kwaal bij de geelwang dat de pop na een dag of tien het nest verlaat en niet meer gaat broeden. Ook in de landen om ons heen heeft men met dit probleem te maken........Je zult dus altijd de eieren moeten over leggen wil je met enig succes kunnen broeden" Dit stukje is geschreven door Ron Nottet.

Dus dat de eitjes uitgekomen zijn is al bijzonder lijkt me.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Stijn dc

hoi

ahja, dat was het, geelwangen gingen geen eieren uitbroeden, stom van me ::)

nee, wat ik bedoelde was, als je een koppel geelwangen had, zouden ze doodgaan, maar had je een valk die split was voor geelwang, met een geelwang, dan ging het goed. Maar hier gaat dus neits van op :)

Suzanne

11 juni 2004, 20:31:03 #4 Last Edit: 11 juni 2004, 20:36:34 by blozend_appeltje
Citaathoi

ahja, dat was het, geelwangen gingen geen eieren uitbroeden, stom van me ::)

nee, wat ik bedoelde was, als je een koppel geelwangen had, zouden ze doodgaan, maar had je een valk die split was voor geelwang, met een geelwang, dan ging het goed. Maar hier gaat dus neits van op :)

Haha, ik zat je maar wat te plagen hoor Stijn  :P. Maar dat had ook nog gekunt ja, wat jij bedoelde.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Stijn dc

hoi

je mag me altijd verbeteren als ik iets fout zeg, stel je voor dat iemand naar mijn uitleg luisterde en zo zijn geelwangen zou wegdoen of zo.

Paul

Hoi,

Dat van de eieren overleggen bij een geelwang daar had ik ook al van gehoord.
Deze zijn misschien iets minder erg maar voeden misschien de jongen om die reden ook niet goed op :-(
Als je een ander koppel hebt kan je proberen daar de jongen bij te leggen misschien.
Anders zou met de hand grootbrengen de enige oplossig zijn.

Groetjes, Paul

gerda wals

Bedankt voor de reacties,
zoals ik het nu begrijp is het dus heel moeilijk maar heb ik al mazzel dat ze uitkomen.
Kunnen jullie mij dan nog vertellen of het kwaad kan als je zelf de krop gaat legen als ze aan de buurt zijn voor de volgende voeding.En hoe vaak je dat mag doen?
Ben al lang blij dat ik nu weet dat het niet aan ons legt dat het zó moeilijk gaat bij ze.

Paul

Hoi Gerda,

Hoe bedoel je de krop legen?
Wil je de krop met een kropnaald leeghalen dan bijvoorbeeld?
Je mag normaal pas voeren als de krop leeg is anders heb
je kans op kropverzuring.

Groetjes, Paul

gerda wals

Ja dat van die krop verzuring weet ik.
Maar de jongen moeten volgens mijn man om de twee uur eten.
Nu komt het wel eens voor dat er dan nog eten in zit,we hebben een jong gehad die na vier uur zijn krop nog niet leeg had dus hebben we die leeg gedrukt (heel voorzichtig ).
Ik heb mijn twijfels erover of we daar wel goed aan doen.
Maar een jong kan toch ook niet zó lang zonder zijn volgende voeding.
Hoop dat je het nog een beetje volgt.
We doen het dus niet met een kropnaald.
Groetjes gerda

Karin

Bedoel je als je met de hand voert om de 2 uur voeren ? Dat is veel te veel hoor. Alleen als ze 1 -4 dagen oud zijn. Hier vind je veel info over handvoeden : http://www.cockatiel.org/articles/handfeeding.html
Maar... als je echt met geelwangen wilt kweken ( raar dat degene waar je ze bij gekocht hebt dat niet verteld heeft ) zul je toch echt een "pleegkoppel" moeten hebben. Een koppel waar je dus de eitjes onder legt. Zelf zou ik nooit aan geelmaskers beginnen, want er is toch wat goed mis met zo'n mutatie als ze niet eens hun eigen jongen groot kunnen brengen  ::) Maar goed, dat is mij  mening  ;D en iedereen heeft natuurlijk recht op een andere mening  ;D Als je overigens eens advies wilt vragen aan iemand die veel met geelmaskers kweekt stuur me dan een IM. Ik ken een kweker die er veel mee kweekt en dan zal ik je zijn emailadres geven.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Gerda,

Dat leegdrukken van de krop lijkt me ook niet echt goed.
Het voer moet normaal vanuit de krop verder gaan en als je het er steeds uit haalt krijgen ze nooit voer binnen.
Zoals Karin al zeilijkt mij  om de twee uur wel erg veel dat is misschien alleen de eerste week maar later word de tijd tussen de voedingen veel langer.
Er zijn mensen die een valkje vanaf 1 dag met de hand groot krijgen en dit kan heel goed lukken.
Het beste blijft natuurlijk voer van de ouders maar als ze dat niet krijgen moet je natuurlijk wel met de hand voeren.
Ik heb wel valkjes vanaf 4 weken verder grootgebracht maar zelf nog nooit zo jong.
Met 4 weken hoeven ze nog maar 4 voedingen per dag te hebben en dat is om de 4 a 5 uur ongeveer.

Groetjes, Paul

gerda wals

Ja, we hebben wel ervaring met het grootbrengen van wat oudere valken,maar zo jong hadden we nog nooit hoeven te doen. :'(
En de andere waren ook geen geelwangen.
Dus ben blij met alle tips die ik nu ontvangen heb.
De link van karin (over handvoeden) is gelijk uitgeprint en het voedings schema komt op de koelkast te hangen.
Dus bij een volgend nest zullen we nog allerter zijn en proberen of een ander koppel ze accepteert.
Bedankt alvast allemaal voor het reageren.
Liefs Gerda.

Suzanne

Hoi,

Ik vraag me af of het juist niet goed is met deze geelwangen door te kweken. Aangezien zij al zo ver komen dat ze de eitjes uitbroeden. Dus als dat weer doorgegeven wordt aan de jongen, komt het op den duur misschien weer goed met de geelwangen (als iedere kweker dat zou doen dan). Snappen jullie wat ik bedoel  ::)?

Groetjes

Suzanne

Stijn dc

hoi

ik snap wel wat je bedoelt suzanne, maar mss ishet oo keen uitdaging om geelmaskers te kweken die wel hun eieren uitbroeden en/of jongen grootbrengen. Wie dat kan bereiken, petje af hoor.